• challis77

Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...

Jag är nu i v. 34 (33+)

Har förhöjd blodtryck och hade +2 i protein.

Har haft högt tryck och proteiner till och från i några veckor nu. Går på täta kontroller eftersom man misstänker att det kan utvecklas till havandeskapsförgiftning.

Nu undrar jag hur det fått för er som fått ert barn så pass tidigt. Har det varit några komplikationer? Hur länge fick ni stanna kvar på BB? Kommer ert barn att utvecklas normalt eller har barnet större risker för något pga tidig födsel?

Tacksam för svar!

/nervös blivand förstabarnsmamma

Äntligen gravid! v. 34
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-13 21:55
    Nu är Leonard här, vattnet gick vid 14-tiden och väkarna kom vid 17-tiden. Kl 21.18 var han här, 3/7, i v. 35+2. Vi ligger inne på neo än (Leonard är 10 dagar idag) eftersom han inte kommit igån riktigt med amningen och han är väldigt trött, men annars är det bra med honom.
  • Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...
  • happy81

Hej på dej! FÖrstår om d e nervöst för er.
    Skall berätta lite hur d gick för oss. Min "lilla" dotter föddes i v.35 vattne gick helt plötsligt och vi åkte till bb, fick göra ett akut snitt eftersom hon låg i säte. Allt gick jätte bra.
    Men hon va ju liten, 3500g. Hon andades själv, slapp kuvös. Fick komma till mej på en gång. Ammade efter en halvtimma. Vi var på bb i 1 vecka!
    Nu e min lilla vilding 1 1/2. Allt går jätte bra!
    Hon va tidig me att sitta, gick när hon va 11 månader ( trots hon hade höftleds luxation och fick ha skena i 6 veckor)
    Hon har vart tidigare än sina jämnåriga kompisar me att äta själv, dricka själv, språket utvecklas för varje dag, å tycker hon pratar mer än sina polare!

Så me andra ord så märker jag ingen skillnad me jämn åriga förutom att hon e rätt liten, inte mkt men en aning!

Hoppas nu d kommer gå bra för er, kram från Happy81

• LjubaviMoja

Ingen mer ?är själv ganska nyfiken=)

• Smuliz

Min första föddes i v.32 pga svår HF. Ja va skiträdd, men allt gick bra. Inga komplikationer alls, men självklart var hon för liten och omogen så hon kunde inte äta själv utan fick sondmatas. Låg i kuvös för att hålla värmen i ca 5v.

Hon va stor, vägde 2665g, men det var pga min grav-diabetes.

Det finns inget som tyder på att hon är nästan 8v för tidigt född.

Men ställ in dej på att bli kvar på neonatal-avd ca till BF-dagen.

Lycka Till!! Fråga gärna mera om det är nåt du undrar över.

• bettyblue

Hej

Min dotter foddes i vecka 33+4. Det blev ett akut kjearsnitt pa grund av att moderkakan borjade lossna.

Fick stanna 2 veckor pa NEO. Sondmatning, solning och ett tag i kuvosen.

Det finns idag inget som tyder pa nagra komlikationer. Hon mar superbra.

Lycka till!

• Mamma till bröderna bus

sonen född i v33+3 han behövde hjälp att hålla värmen i tre dagar, solade till och från under 9 dagar, hade sond tills han skulle ha varit född eftersom amningen inte komigång. vi låg på neo i 10 dagar, hade hemsjukvård tills han skulle vara född. inga kompilikationer.. idag är han 20 mån och superbusig och ikapp både utvecklingsmässigt och storleksmässigt.. han vägde 2105g och var 43 lång. kolla hjärna Felix blogg: grodanfelix.webblogg.se

• Mama Law

Min lilla föddes i vecka 35+0 pga prematur vattenavgång. Hon va väldigt liten när hon föddes endast 1977g och 45lång. Hon låg i kuvös i 1 vecka pga av gulsot och för att hon hade lite uppehåll i andningen. Sen låg hon på tillväxt genom sondmat i 2 veckor innan vi fick åka hem. Idag är hon 13 månader och är fortfarande liten vikt mässigt väger idag 7,2 kg. Hon har inte lärt sig gå en men har de sista dagarn iaf börjat gå längs väggar osv. Du ska se att det går bra. Lycka till!!!!

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • challis77

Vad skönt att höra att det verkar gå bra för era bebisar trots tidig födsel!

Smuliz, att din stannade så länge, var det för att du hade gravdiabetes? Jag har själv diabetes och min kille i magen är redan +31%, han vägde 2900g nu senast.

Tack för era berättelser, det är jätteskönt och lugnande att läsa när det gått så bra! Är i v. 33+4 i dag, hoppas han kan stanna länge till i magen, har inga mer känningar av HF. Ska in på onsdag och ta nya tester.

Äntligen gravid! v. 34
  • Smuliz
    Svar på #8
    challis77 skrev 2008-06-21 16:41:39 följande:
    Vad skönt att höra att det verkar gå bra för era bebisar trots tidig födsel! Smuliz, att din stannade så länge, var det för att du hade gravdiabetes? Jag har själv diabetes och min kille i magen är redan +31%, han vägde 2900g nu senast. Tack för era berättelser, det är jätteskönt och lugnande att läsa när det gått så bra! Är i v. 33+4 i dag, hoppas han kan stanna länge till i magen, har inga mer känningar av HF. Ska in på onsdag och ta nya tester.
    Du menar att hon fick ligga kvar så länge på neo? Kan mycke väl ha berott på min grav-diabetes. De blir visst slöa och trötta av det. Sen tog hon sån tid på sej med att orka äta själv. Och fick sola i 1v.

Barn som föds efter 32 fulla v, är lika friska som fullgågna, bara att de inte är riktigt "klara" än Men lungor och alla andra organ är klara då. Det som ev händer de bebisarna är sånt som även kan hända fullgågna. Det sa barnläkaren till oss iallafall.
  • Dessie

Vår pojke är född i v 32+6, då vägde han 2196 g & var 45, 5 cm lång.
    Nu är han snart 8 år (fyller i oktober) - väger 24 kg & är 125 cm lång

Nicklas låg 5 ½ veckor på neo varav 1:a veckan på biva i kuvös.
    Sedan blev det sollampa.

Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...