• Dis

ögonfärgen?

vår son nu 10 mån har mörkt grå blå ögon. Det gick verkligen inte att se hans ögonfärg för ca 3 månader sedan. Tittar man fort kan man tro att de är bruna för det är sån mörk färg. Spännande att se om de ändras!

• Dis

Har du någon bild på sonens ögon?

• Dis

Det har marginell betydelse, de kan bli blå öven om pappans föräldrar har bruna ögon.

abovo skrev 2008-06-15 09:57:06 följande:
    Vilken färg har pappans föräldrar på sina ögon? Har någon av dem blå eller gröna så kan ditt barn få blå ögon.
  • Dis

Å det är så tröttsamt att hur kan alla gå på den myten när det inte stämmer ;)

hipponk skrev 2008-06-15 09:59:55 följande:
    Svar på #2nja jag har inte ngn bild där man ser så bra men tittar man på sidan i vissa ljus..väldigt ljust egentligen så finns det ett stråk av lite lite lite brunt..pappans ögon är egentligen inte så tokbruna jag tror mina är ordentligt intensiva blå men jag menar brunt slår ju ut enligt alla.. tror det är samma på hans föräldrars sida en grön och en brun..väldigt spännande
  • Dis

Det stämmer inte riktigt. Brunt är en dominat färg som de flesta vet men misstolkar och tror att den är helt dominant viket inte är fallet. Det är endast en lite ökat chans till de bruna ska dominera. Har mött otaliga familjer där det stämmer. Min familj på pappas sida t.ex har alla bruna ögon och mörk hy. Flera generationer till baka med indiskt och spanskt påbrå, inga blå ögon i sikte på generationer. Jag har brungröna ögon och mina systrar fick blåa. Av mina 20 kusiner fick ca hälften blåa.

viseversa skrev 2008-06-15 10:06:40 följande:
    jag har bruna ögon min sambo har blåa.Hela hans familj har blåa ögon.Jag bär på blåa anlag efter min mamma som har blå ögon annars skulle min dotter med största sannorlikhet få bruna.Brunt är en dominant färg.Dottern har klart blå ögon. Hadde både jag och sambon haft blå ögon skulle vi inte kunna få ett barn med bruna ögon.Men två som har bruna ögon kan få banr med blå eftersom man kan vara bärande på den blå genen.
Svar på tråden ögonfärgen?