• hipponk

ögonfärgen?

Vet egentligen inte om det haar med prematur att göra men jag har funderat på en sak ang ögon färg.
    Min son är idag 8 månader men prematur född 30+4 alltså ca 10 veckor för tidigt och han har blå ögon men jag har hela tiden trott han skulle få bruna eftersom hans pappa har bruna men det finns ingen tillstymmelse till att det går åt det hållet.

Jag har frågat på ögon en gång och då sa de att man ser det inte helt förrän de är ca 2 år.

När har ni sett den riktiga ögonfärgen på era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-15 10:11
    tjoho det kan betyda att älsklingen får något som är likt mig!!..mer än humöret

• Svar på tråden ögonfärgen?
  • Dis

vår son nu 10 mån har mörkt grå blå ögon. Det gick verkligen inte att se hans ögonfärg för ca 3 månader sedan. Tittar man fort kan man tro att de är bruna för det är sån mörk färg. Spännande att se om de ändras!

• Dis

Har du någon bild på sonens ögon?

• abovo

Vilken färg har pappans föräldrar på sina ögon? Har någon av dem blå eller gröna så kan ditt barn få blå ögon.

• hipponk
    Svar på #2
    nja jag har inte ngn bild där man ser så bra men tittar man på sidan i vissa ljus..väldigt ljust egentligen så finns det ett stråk av lite lite lite brunt..pappans ögon är egentligen inte så tokbruna jag tror mina är ordentligt intensiva blå men jag menar brunt slår ju ut enligt alla.. tror det är samma på hans föräldrars sida en grön och en brun..
    väldigt spännande
  • Dis

Det har marginell betydelse, de kan bli blå öven om pappans föräldrar har bruna ögon.

abovo skrev 2008-06-15 09:57:06 följande:
    Vilken färg har pappans föräldrar på sina ögon? Har någon av dem blå eller gröna så kan ditt barn få blå ögon.
  • Dis

Å det är så tröttsamt att hur kan alla gå på den myten när det inte stämmer ;)

hipponk skrev 2008-06-15 09:59:55 följande:
    Svar på #2nja jag har inte ngn bild där man ser så bra men tittar man på sidan i vissa ljus..väldigt ljust egentligen så finns det ett stråk av lite lite lite brunt..pappans ögon är egentligen inte så tokbruna jag tror mina är ordentligt intensiva blå men jag menar brunt slår ju ut enligt alla.. tror det är samma på hans föräldrars sida en grön och en brun..väldigt spännande
  • abovo

dis: Du har rätt, jag har fått hjärnsläpp.

• viseversa

jag har bruna ögon min sambo har blåa.Hela hans familj har blåa ögon.

Jag bär på blåa anlag efter min mamma som har blå ögon annars skulle min dotter med största sannorlikhet få bruna.Brunt är en dominant färg.

Dottern har klart blå ögon.

Hadde både jag och sambon haft blå ögon skulle vi inte kunna få ett barn med bruna ögon.

Men två som har bruna ögon kan få banr med blå eftersom man kan vara bärande på den blå genen.

• hipponk
    Svar på #6
    jag vet inte alls jag bara vet att en kompis till mig som har väldigt bruna ögon plus hennes man som har gröna fick grönögda barn..
  • Gemelas

Jag har mörkbruna ögon med massor av brunt i släkten medans min sambo har blå med enbart blått i släkten. Våra tvillingtjejer är blåögda. De föddes v 29 och deras ögon såg väldigt mörka ut tills de var 3-4 mån gamla, så vi trodde de skulle bli bruna men de är nu knallblå.
    Både blått och brunt är väldigt dominant, allt beror ju oxå på vilken ögonfärg som finns i era respektive släkter. Eftersom både jag och min sambo har väldigt mkt brunt resp blått i familjen så har våra barn 50% chans att få bruna resp blå ögon. Jag är nu gravid igen och det ska bli väldigt spännande att se vilken ögonfärg det blir på den lill*...

• Dis

Det stämmer inte riktigt. Brunt är en dominat färg som de flesta vet men misstolkar och tror att den är helt dominant viket inte är fallet. Det är endast en lite ökat chans till de bruna ska dominera. Har mött otaliga familjer där det stämmer. Min familj på pappas sida t.ex har alla bruna ögon och mörk hy. Flera generationer till baka med indiskt och spanskt påbrå, inga blå ögon i sikte på generationer. Jag har brungröna ögon och mina systrar fick blåa. Av mina 20 kusiner fick ca hälften blåa.

viseversa skrev 2008-06-15 10:06:40 följande:
    jag har bruna ögon min sambo har blåa.Hela hans familj har blåa ögon.Jag bär på blåa anlag efter min mamma som har blå ögon annars skulle min dotter med största sannorlikhet få bruna.Brunt är en dominant färg.Dottern har klart blå ögon. Hadde både jag och sambon haft blå ögon skulle vi inte kunna få ett barn med bruna ögon.Men två som har bruna ögon kan få banr med blå eftersom man kan vara bärande på den blå genen.
  • Saga C

hej.vår dotter saga (32+3) var blåögd när hon föddes (som mamma)jag frågade läkaren på neo.Han sa att ögonfärgen kan ändaras tills dem är 1år, och mycket riktigt, vid 1 års ålder ungefär började dem undan för undan mörkna och nu 1år 9mån är dem bruna som pappas

• hejpa

undrar också över det där.. pappan har bruna ögon (hans mamma med) och jag har grönbruna (min mamma med) men våra har än så länge gråblå ögon.
    ögonläkaren sa till mig att man brukar se efter 3 månader ungefär. våra är två mån. korrigerad ålder.
    hoppas det ändras, vill ju att de ska ha bruna ögon! :)

• MatinaR

Min son föddes i v35 och jag såg redan från första gången han öppnade ögonen att han hade bruna ögon. hans pappa har bruna och jag har grön/blå.

Svar på tråden ögonfärgen?