• Bullen84

Lider av förstoppning! Nån mer? Tips?

Precis som rubriken!

Azzå man känner sig ju sju gånger fetare tack vare att man är förstoppad... Magen hade säkert inte vart så svullen annars...

Nån mer som lider av det...?

• Svar på tråden Lider av förstoppning! Nån mer? Tips?
  • EmiliaJ

Tre ord: grovbröd, vatten, russinSkrattande Russin ger en ganska snabb effekt på mig, sen märker jag att det blir mycket bättre då jag håller mig till mörkt bröd och mycket med vatten under dagen.

• Trollar

det finns god katrinplommonpuré i barnmatsburksform, att ha i fil, på gröt och som efterrätt.

• Katjakatt

Willys havreflingor till frukost varje dag funkade för mig..

• Bullen84

Men åååhhh!!!! Tack så jätte mycket för alla tips!!! Va snälla ni är!!!!!!!!!!! Ska försöka med alla tips ni gett mig! Katrinplommon har jag hemma, det värtsa är att jag mår så illa av det just nu under graviditeten.. Är inte det typiskt då? hihi! Men får pröva allt annat
    Hoppas ni alla mår bra annars!
    Kraaaaaam!

• Sagakasper
    Svar på #14
    Friggs katrinplommonjuice. En till två klunkar på morgonen och magen är i trim! Vill tillägga att jag äter fullkornsbröd, grönsaker och frukt flera gånger varje dag. En lagom balanserad kost och mycket vatten hjälper också. Magen kommer i balans. Äter förresten Niferex.
  • salamanca

Äter Pajala gröten samt en fiber påse om dagen.
    Försöker även få i mig 4 liter vatten (minst) om dagen.
    Gröten är verkligen SUPERBRA!!!!

Lycka till!

Ur Ica-kuriren nr 31-32/2005
    Publicerad: 2005-08-02
    Av: Charlotte Schröder

Satsa på en ny vana ? grötfrukost! Gröt av fiberrik sort mättar bra, håller magen i trim och blodsockret på en jämn nivå i flera timmar. Här får du också fem grötrecept!

Gabriella och Rebecka äter grötfrukost.
    Foto: Peter Jönsson
    Havre för glutenallergiker
    Enligt ny forskning kan havre ingå i kosten för glutenallergiker.
    Men börja inte utan att samråda med en läkare eller dietist.
    Rena havreprodukter är att rekommendera, det vill säga fria från rester av andra sädesslag. Säljs i hälsofack- och livsmedelshandeln. Semper är en av producenterna.
    Liten varning
    Personer som har problem med magen, relaterat till inflammerad tarm, eller som har svag peristaltik (nedsatta tarmrörelser), ska inte äta för mycket fibrer. Tala med din läkare.
    Att gröt är nyttigt ? det är numera vetenskapligt bevisat. I alla fall när det gäller den så kallade Pajalagröten.
    Det hela började på Pajala sjukhem på 70-talet när köksföreståndaren Vera Niemi bestämde sig för att göra något åt ett vanligt problem bland patienterna: trög mage. Hennes recept på hälsogröten spred sig så småningom runt om i Norrbotten.

Till slut bestämde sig två läkare för att utvärdera grötens effekt och drog i gång en studie på äldre patienter med förstoppningsproblem vid Sunderby och Kiruna sjukhus. Resultatet visade att de som åt Pajalagröten slapp mag/tarmbesvär i klart högre utsträckning än de som inte åt den.

Men inte bara äldre har nytta av att äta gröt på morgonen. Alla har att vinna på en grötstart.
    ? Fibrer är bra för mättnadskänslan och blodsockret stiger långsamt för att ligga kvar på en jämn och bra nivå långt in på förmiddagen. Fiberrik gröt bidrar också till en fungerande mage och är bra för blodfetterna, eftersom fibrer har en kolesterolsänkande effekt, säger dietist Viveca Annell.

När man äter fiberrikt är det extra viktigt att dricka tillräckligt så att man inte blir hård i magen. De så kallade olösliga fibrerna behöver vätska för att kunna ta sig fram i tarmarna och göra dem sin ?kur?.
    ? Lösliga fibrer som finns i havre, råg, linfrö, frukt, grönsaker med mera omvandlas däremot till ett slags slem eller gelé i magen. Det är den här typen av fibrer som har en positiv inverkan på blodsockret och blodfetterna, säger Viveca Annell.
    Fiberrik gröt är också rik på mineraler. Ännu ett skäl alltså för att satsa på grötfrukost.
    ? Mannagrynsgröt och risgrynsgröt kan man däremot hoppa över. Visst är det gott, men väldigt fiberfattigt, säger Viveca Annell.

HAVREKLASSIKER
    Gamla goda havregrynsgröten kan piffas upp med hjälp av djärva tillbehör som mango, kardemummasocker (fruktos och malen kardemumma) och/eller hackade dadlar och hasselnötter. Eller gör som dietist Viveca
    Annell: fixa gröten med en blandning av havregryn och -kli samt rågflingor. Tillsätt en matsked krossat linfrö i den färdiga gröten.
    4 portioner
    4,5 dl havregryn
    9 dl vatten
    0,5 tsk salt

Så här gör du
    Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp och låt sedan småkoka i tre minuter. Servera med mjölk, rivet äpple eller ett par matskedar sylt.

PAJALAGRÖT
    4?6 portioner
    1/2 dl linfrön
    1/2 dl russin
    1/2 dl katrinplommon (hackade)
    1/2 dl aprikoser (hackade)
    1/2 tsk salt
    7 dl vatten
    1 dl havrekli
    2 dl fiberhavregryn

Så här gör du
    Alla ingredienser utom havrekli och havregryn läggs i blöt på kvällen. På morgonen tillsätts havrekli och havregryn och blandningen kokas i 3?5 minuter under konstant omrörning. Eventuellt tillsätts mer vatten. Färdig gröt kan förvaras i flera dagar i kylen och värmas i mikron.
    (Orginalreceptet innehåller grahamsmjöl i stället för havrekli och fiberhavregryn.)

AMARANTHGRÖT
    Amaranth (-frön) från växten Amaranthus användes i matlagning redan av aztekerna. Finns att köpa i hälsofackhandeln och i välsorterade livsmedelsaffärer. Funkar även för glutenallergiker.
    4 portioner
    5 dl amaranth
    10 dl vatten
    russin
    tunna äppelskivor
    kardemumma och kanel
    ingefära, färsk riven eller torkad
    vaniljsocker

Så här gör du
    Skölj amaranthkornen i vatten i en finmaskig sil. Koka upp vattnet, lägg i kornen och koka tillsammans med
    äppelbitar, russin, kanel och kardemumma och eventuellt ingefära i 20 minuter. Häll på mer vatten om konsistensen blir för tjock. Söta gröten med lite vaniljsocker strax före servering.

SIGMUNDS BLÅ
    ?Blå gröt byggde denna kropp? skulle det kunna stå på Ica-kurirens matskribent Sigmund Kaarstads tröja, uppfödd som han är på kornmjölsgröt med blåbär från Svedbovallen. Kornmjöl är gjort på hela kornet och är rikt på både fibrer och protein.
    4 portioner
    9 dl vatten
    3 dl blåbär
    ca 3 dl kornmjöl
    ca 1 dl strösocker
    2 tsk salt

Så här gör du
    Koka upp vatten och blåbär. Vispa ner mjölet, lite i taget. Koka gröten sakta cirka 10 minuter. Smaka av med socker och salt. Servera genast. Den tjocknar om den får stå, kan då spädas med kokande vatten. Kall mjölk är gott till, sirap och kanel också.

Ämnessidor med artiklar relaterade till: "Gröt"
    Gröt, Mannagrynsgröt, Risgrynsgröt Recept

• Raven80
    Hurra skrev 2008-06-13 18:04:39 följande:
    Kan verkligen rekomendera krossade linfrön. Smakar inget och fungerar superbra på mig.
    Samma här + plommonjucie å drick mycket vatten.
  • Raven80

Vill tillägga: Jag lägger linfröna i ett glass vatten i ca 10 min å sen dricker jag upp det som det är.

Svar på tråden Lider av förstoppning! Nån mer? Tips?