MF/MA - hcg kvar - ägglossning ändå(?) Bifogade länkar.
Marie Curie skrev 2008-06-12 20:47:24 följande:
Hmm jag är ingen expert men jag har för mig att det är olika HCG hormon det handlar om. Det finns det hcg som frigörs i samband med att ägget ska släppa, det är det man mäter med ägglossningstest. Sedan finns det det hcg som bildas efter att ägget fäst i livmodern och det är det man mäter med gravtest. De är alltså inte samma, trots namnen. Många ägglossningstest är heller inte helt specifika för "ägglossningsHCG" utan reagerar även på "gravidHCG" det är därför man ibland kan få positivt på ett ägglossningstest vid bim om man i själva verket är gravid. Gravidtester ska dock alltid vara helt specifika och de visar ju heller inte positivt när du har ägglossning.Ja det blev lite rörigtm hoppas du förstår hur jag menar.Jo... efter ett ma/mf måste hCG sänkas under en viss nivå, minns inte om det måste vara exakt 0 men nära iaf... o det är för att hormoncykeln ska kunna starta om för att förbereda en ÄL... visst hCG kan "boosta" en ÄL i rätt läge men inte om det tillförs för tidigt, då kommer cykeln aldrig igång...
Så jag vidhåller iaf att hCG måste sänkas för att ÄL ska komma igång... det kan gå fort!
SÅ beklagar ditt mf o hoppas din cykel kickar igång rejält o ni blir gravida snabbt! Jag har själv blivit snabbt gravid 2ggr efter mf (haft 4mf)