• Mimmie81

MF/MA - hcg kvar - ägglossning ändå(?) Bifogade länkar.

Hej.

Jag fick MA i söndags, doktorn på akuten konstaterade att det var ett komplett missfall innan jag åkte därifrån. Såg hinnsäcken och allt Ledsen Var i v 10, tvillingarna döda sen v 6-7...
    Min doktor har sagt att vi kan börja om så fort jag slutat blöda... kvinnan är som mest fertil efter ett mf/ma sa hon.
    Har hört mycket här på FL att hcg-halten måste vara nere på 0 för att kunna få ägglossning... men hur är det egentligen?
    Jag har nu fortf. ett starkt plus ett antal dagar efter blödningsstart, men å andra sidan vet jag att halten låg på 11500 strax innan MA... så det tar väl tid...

Här följer några länkar där det står om ägglossningsstimulering med hjälp av hcg... Fundersam Så hur är det egentligen det där med halten 0 eller inte..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 13:21
    Oj, förlåt, glömde länkarna... här kommer de:

www.linne.se/stimulering/

www.fertilitetsguiden.nu/therapyOptions/drugTherapy/otherDrugtherapies/hcg/index.asp

• Svar på tråden MF/MA - hcg kvar - ägglossning ändå(?) Bifogade länkar.
  • Mimmie81

Är det ingen på FL som fått MF eller MA och har någon åsikt? Fundersam

• Bebislyccka
    Mimmie81 skrev 2008-06-12 20:26:46 följande:
    Är det ingen på FL som fått MF eller MA och har någon åsikt?
    ja har fått ett missfall, i jan,, o nu e ja gravid igen i vecka 6.. håller tummarna för dej
  • Marie Curie

Hmm jag är ingen expert men jag har för mig att det är olika HCG hormon det handlar om. Det finns det hcg som frigörs i samband med att ägget ska släppa, det är det man mäter med ägglossningstest. Sedan finns det det hcg som bildas efter att ägget fäst i livmodern och det är det man mäter med gravtest. De är alltså inte samma, trots namnen. Många ägglossningstest är heller inte helt specifika för "ägglossningsHCG" utan reagerar även på "gravidHCG" det är därför man ibland kan få positivt på ett ägglossningstest vid bim om man i själva verket är gravid. Gravidtester ska dock alltid vara helt specifika och de visar ju heller inte positivt när du har ägglossning.

Ja det blev lite rörigtm hoppas du förstår hur jag menar.

• Hannnas
    Marie Curie skrev 2008-06-12 20:47:24 följande:
    Hmm jag är ingen expert men jag har för mig att det är olika HCG hormon det handlar om. Det finns det hcg som frigörs i samband med att ägget ska släppa, det är det man mäter med ägglossningstest. Sedan finns det det hcg som bildas efter att ägget fäst i livmodern och det är det man mäter med gravtest. De är alltså inte samma, trots namnen. Många ägglossningstest är heller inte helt specifika för "ägglossningsHCG" utan reagerar även på "gravidHCG" det är därför man ibland kan få positivt på ett ägglossningstest vid bim om man i själva verket är gravid. Gravidtester ska dock alltid vara helt specifika och de visar ju heller inte positivt när du har ägglossning.Ja det blev lite rörigtm hoppas du förstår hur jag menar.
    förlåt men hCG är hCG och det ägglossningshormon du pratar om är LH (luteiniserande hormon) och detta hormon liknar till strukturen hCG men det har en stor olikhet, som gör att man kan mäta hCG med ägglossningsstickor (LH-stickor) men man kan inte mäta LH med graviditetsstickor (hCG-stickor)

Jo... efter ett ma/mf måste hCG sänkas under en viss nivå, minns inte om det måste vara exakt 0 men nära iaf... o det är för att hormoncykeln ska kunna starta om för att förbereda en ÄL... visst hCG kan "boosta" en ÄL i rätt läge men inte om det tillförs för tidigt, då kommer cykeln aldrig igång...

Så jag vidhåller iaf att hCG måste sänkas för att ÄL ska komma igång... det kan gå fort!

SÅ beklagar ditt mf o hoppas din cykel kickar igång rejält o ni blir gravida snabbt! Jag har själv blivit snabbt gravid 2ggr efter mf (haft 4mf)
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma .?:*¨¨*:?.
  • Angi07

jag fick mf i april och testade inte med äl stickor innan jag fick ett - på gravstickan, eftersom gravhormonar kan visa fel och + på älstickor så när jag fick - på gravtest då började med äl tester och fick äl 14 dagar efter mf.Men vi väntade en mens och nu är jag gravid i v.6.Beklagar och hoppas du plussar snart!

Svar på tråden MF/MA - hcg kvar - ägglossning ändå(?) Bifogade länkar.