Inlägg från: vitsippstokig |Visa alla inlägg
  • vitsippstokig

remicade och graviditet

Är det någon som är gravid och som nyligen fått/får remicade?

• Svar på tråden remicade och graviditet
  • vitsippstokig
    Svar på #1
    Naturligtvis känner jag till vad som står i FASS, dessutom har jag läst en hel del vetenskapliga artiklar i ämnet eftersom jag har en forskarutbildning inom medicin. Mitt inlägg syftade till att söka efter människor som över huvud taget fått remicade och nu är gravida. Jag har fått ett svar direkt skickat till mig. Anledningen till att det inte har kommit in fler svar är sannolikt att remicade är en ovanlig medicin att få. Anledningen till att man under graviditet inte ska få remicade är på grund av bristande kunskap. Att testa hur ett läkemedel påverkar ett foster är ganska kontroversiellt eftersom man medvetet inte inkluderar gravida i uttestandet av ett nytt läkemedel. Dessutom, enligt de vetenskapliga publikationer som finns där man studerat remicades inverkan på foster (studier har gjorts på människor som trots remicadebehandling blivit gravida) har inte läkemedlet visat ha en negativ inverkan. Dessa fall anses dock för få för att kunna dra generella slutsatser. Läkarkåren är också överens om att det som är viktigast är att mamman mår bra under graviditeten. Jag känner dessutom till minst ett fall i Sverige där en gravid fått Remicade.
  • vitsippstokig
    Svar på #4
    Jag tar och skriver ett längre meddelande till dig direkt Caysa!
  • vitsippstokig
    Svar på #6
    Hej igen,

Hittar inte att man kan skicka personligt meddelande till dig caysa. Skulle verkligen vilja skicka ett mail eller något till dig (skulle kunna skicka över några artiklar t.ex.). Antingen kontaktar du mig via min profil alternativt så svarar jag här. Hur som helst. Måste äta nu så det får bli lite senare ikväll.

Varma hälsningar!
  • vitsippstokig
    Svar på #9
    Tycker andemeningen har kommit fram bra här nu. Läkaren kan inte rekommendera någon som står på remicade att bli gravid, se FASS. Samtidigt finns det för lite information och ingen uppmanar någon att göra abort om den blir gravid trots remicadebehandling. Jag har hört på mitt sjukhus att man ev. kan få remicade under graviditeten förutom sista trimestern. Som ni konstaterat står det i FASS att man bör vänta sex månader. Min läkare rekommenderade mig att vänta några veckor efter avslutad behandling. Jag är nu i 11:e veckan och blev gravid rätt snart efter min sista remicadebehandling. Nu ska jag försöka klara mig utan remicade under graviditeten. Hittills känns min mage (har crohns) ok, peppar, peppar.

Ett problem med att godkänna ett läkemedel att användas även på gravida är att man måste konstatera att avkommans reproduktionsförmåga inte påverkas. Det vill säga våra eventuella barns förmåga till att skaffa egna barn.

Jag håller tummarna för oss alla!

Caysa: Prata med din läkare eller rådfråga en annan läkare.
    Majsanna: Håller tummarna för att du får ett plus i morgon.

Varma hälsningar till er alla.
Svar på tråden remicade och graviditet