• vitsippstokig

remicade och graviditet

Är det någon som är gravid och som nyligen fått/får remicade?

• Svar på tråden remicade och graviditet
  • Caysa

ett tag sen du la in, men jag tror att anledningen till att du inte fått svar är nog för att läkaren ska informera patienten att man MÅSTE använda preventivmedel under remicade behandling! behandlingen skadar fostret allvarligt!
    gå in å kolla på www.fass.se

• vitsippstokig
    Svar på #1
    Naturligtvis känner jag till vad som står i FASS, dessutom har jag läst en hel del vetenskapliga artiklar i ämnet eftersom jag har en forskarutbildning inom medicin. Mitt inlägg syftade till att söka efter människor som över huvud taget fått remicade och nu är gravida. Jag har fått ett svar direkt skickat till mig. Anledningen till att det inte har kommit in fler svar är sannolikt att remicade är en ovanlig medicin att få. Anledningen till att man under graviditet inte ska få remicade är på grund av bristande kunskap. Att testa hur ett läkemedel påverkar ett foster är ganska kontroversiellt eftersom man medvetet inte inkluderar gravida i uttestandet av ett nytt läkemedel. Dessutom, enligt de vetenskapliga publikationer som finns där man studerat remicades inverkan på foster (studier har gjorts på människor som trots remicadebehandling blivit gravida) har inte läkemedlet visat ha en negativ inverkan. Dessa fall anses dock för få för att kunna dra generella slutsatser. Läkarkåren är också överens om att det som är viktigast är att mamman mår bra under graviditeten. Jag känner dessutom till minst ett fall i Sverige där en gravid fått Remicade.
  • Sara78

Min man får remicade och vi frågade givetvis innan vi försökte bli gravida om det hade någon skadlig inverkan. Men som du skriver så är anledningen till att de inte rekommenderar det att de inte vet säkert. Nu kanske det har lite större betydelse om man som kvinna tar remicade och blir gravid än om en man gör det. Rekommendationen då var att man 6 mån efter avslutad behandling skulle använda preventivmedel och låta medicinen gå ur kroppen innan man försökte bli gravid.

Eftersom vi gjorde IVF så valde vi att göra vår behandling innan min man startade sin remicade-behandling. Som tur var så lyckades vi bli gravida på en gång så han kunde börja sin behandling. Det blev alltså aldrig något problem för vår del. Däremot vore det ju bra att veta om vi någon gång vill skaffa fler barn eftersom min man nu får denna behandling regelbundet.

• Caysa

jisses! jag går på remicade behandling och bara läääängtar efter att bli gravid, men har blivit tillsagd att d går verkligen inte! tror min läkare sa ngt om att celldelningen inte kommer fungera för fostret så det kan få avsaknad av lemmar osv... känns ju inte som om han har koll på läget riktigt!
    så du menar att det är fullt möjligt alltså!?
    (har oxå hört d om att man måste vänta 6 månader efter senast behamndling)

• Sara78

Caysa: Jag tror verkligen inte det finns några som helst bevis för att det ÄR skadligt. Det är mer att eftersom de inte vet säkert så vill de väl helst att man låter bli än att det KAN bli skador. De flesta vet nog väldigt lite om remicade och graviditet. Tycker inte man ska uttala sig om man inte vet säkert, lät ju lite läskigt om din läkare sa sådär till dig!

• vitsippstokig
    Svar på #4
    Jag tar och skriver ett längre meddelande till dig direkt Caysa!
  • vitsippstokig
    Svar på #6
    Hej igen,

Hittar inte att man kan skicka personligt meddelande till dig caysa. Skulle verkligen vilja skicka ett mail eller något till dig (skulle kunna skicka över några artiklar t.ex.). Antingen kontaktar du mig via min profil alternativt så svarar jag här. Hur som helst. Måste äta nu så det får bli lite senare ikväll.

Varma hälsningar!
  • Hanna36
    http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=508&contenttype=text/html

Läkemedel och fosterskador

Infliximab
    PreparatRemicade.
    BedömningInfliximab bör ej användas under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.
    ÖversiktInfliximab är en chimär mus-human antikropp med specificitet för TNF alfa. Användningsområdet är svår aktiv Crohns sjukdom. Det finns ingen orsak att tro att antikroppen skulle kunna orsaka fosterskador.

Ingen erfarenhet av behandling under graviditet finns. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns två fall med denna exponering uppgiven. Barnen saknade missbildningsdiagnos.
    Sammanställt av Bengt Källén, Karin Källén 2007-09-01.
  • majsanna

Jag slutade med remicade i oktober förra året efter att ha fått det i ca 2½ år, eftersom vi då ville försöka att skaffa barn. Min läkare sa att det skulle gå ca 3 månader innan vi fick försöka. Vid samma tidpunkt slutade jag även med Methotrexate och det skulle också räcka med ett upphåll på tre månader.

Istället för remicade fick jag Enbrel. Det skulle jag kunna ta tills den dag jag fick ett plus på stickan. Tyvärr fick jag en allergisk reaktion av enbrel i slutet av december och då fick jag sluta med den.

Ska i morgon testa mig då mensen inte dykt upp.

Vitsippstokig: Vill du veta mer får du inboxa mig.

• vitsippstokig
    Svar på #9
    Tycker andemeningen har kommit fram bra här nu. Läkaren kan inte rekommendera någon som står på remicade att bli gravid, se FASS. Samtidigt finns det för lite information och ingen uppmanar någon att göra abort om den blir gravid trots remicadebehandling. Jag har hört på mitt sjukhus att man ev. kan få remicade under graviditeten förutom sista trimestern. Som ni konstaterat står det i FASS att man bör vänta sex månader. Min läkare rekommenderade mig att vänta några veckor efter avslutad behandling. Jag är nu i 11:e veckan och blev gravid rätt snart efter min sista remicadebehandling. Nu ska jag försöka klara mig utan remicade under graviditeten. Hittills känns min mage (har crohns) ok, peppar, peppar.

Ett problem med att godkänna ett läkemedel att användas även på gravida är att man måste konstatera att avkommans reproduktionsförmåga inte påverkas. Det vill säga våra eventuella barns förmåga till att skaffa egna barn.

Jag håller tummarna för oss alla!

Caysa: Prata med din läkare eller rådfråga en annan läkare.
    Majsanna: Håller tummarna för att du får ett plus i morgon.

Varma hälsningar till er alla.
  • Ssn13

Hej, 
    Jag har chrons och använder Entyvio sedan i våras. Jag tålde inte remicade.  Jag och min man har två barn som går i mellanstadiet. Jag blev lite stressad när jag kollade min menslogg och såg att jag var i slutet på förväntad mens, brukar alltid få den i början, sedan hade/har jag mått illa och fått ett otroligt luktsinne. Testade och fick ett +. Graviditeten är helt oplanerad men inte oönskad. Men frågan är om man vågar fullfölja den när man vet så lite om hur läkemedlet påverkar fostret 😞 
    Tankar? 

• Vickepickepyret

Hallå!
    Jag blev gravid i våras och får infliximab sen ett år tillbaka. Trots FASS säger att man inte får bli gravid på denna medicin så är ändå denna medicin för livet ut. Inte bara ett halvår och så e de bra sen. 
     Min läkare säger kör hårt och ha de så kul! Jag är dock inte orolig för mitt barn nu under graviditeten, utan efteråt med vacciner och allt som behövs. Någon som vaccinerat sitt barn och fått medicin under graviditeten och har erfarenheter? 
     Sluta säg att man absolut inte ska bli gravid under behandlingen, göra mammor oroliga i onödan. Medicinen är inte testad, och det får man veta på sin respektive avdelning. 

Svar på tråden remicade och graviditet