• Sara78

remicade och graviditet

Min man får remicade och vi frågade givetvis innan vi försökte bli gravida om det hade någon skadlig inverkan. Men som du skriver så är anledningen till att de inte rekommenderar det att de inte vet säkert. Nu kanske det har lite större betydelse om man som kvinna tar remicade och blir gravid än om en man gör det. Rekommendationen då var att man 6 mån efter avslutad behandling skulle använda preventivmedel och låta medicinen gå ur kroppen innan man försökte bli gravid.

Eftersom vi gjorde IVF så valde vi att göra vår behandling innan min man startade sin remicade-behandling. Som tur var så lyckades vi bli gravida på en gång så han kunde börja sin behandling. Det blev alltså aldrig något problem för vår del. Däremot vore det ju bra att veta om vi någon gång vill skaffa fler barn eftersom min man nu får denna behandling regelbundet.

• Sara78

Caysa: Jag tror verkligen inte det finns några som helst bevis för att det ÄR skadligt. Det är mer att eftersom de inte vet säkert så vill de väl helst att man låter bli än att det KAN bli skador. De flesta vet nog väldigt lite om remicade och graviditet. Tycker inte man ska uttala sig om man inte vet säkert, lät ju lite läskigt om din läkare sa sådär till dig!

Svar på tråden remicade och graviditet