• Svar på tråden Vågar man verkligen lita på den svenska sjukvården??
  • Bei Bei

Hoppas du får ditt barn snart TS så du slipper vara så orolig för precis allting. Det måste vara extremt jobbigt att hela tiden vara så orolig sopm du är.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • silavs
    forum inlägg är till för att man ska svara på den verkliga frågan och inte bry sej om vem som skriver dom!

ingen har med att göra om någon är väldigt orolig eller inte!!!

då kanske man inte borde gå in och läsa inläggen om man blir irriterad=)
  • CarlHerman

Beibei: Fast oron går väl inte över för att barnet föds om man är orolig av sig som ts. Det är då det börjar...

• MarleneJ

När jag läser artikeln så ser jag inget fel i att de skickade hem mamman efter att vattnet gått och de kollat att allt var ok. När de kom in ingen var ju allt som det skulle, bra hjärtljud etc. Det låter som det blev galet sen, enligt föräldrarna.

Jag tycker inte att man ska oroa sig för att bli hemskickad efter att vattnet gått och inga värkar kommit. Det samma hände mig. Vattnet gick c:a 9 på morgonen men hade inga värkar. Vi tog det lungt och var väl inne på BB vid 11-tiden. Allt var ok, så vi åkte hem igen. Fick tid för igångsättning 2 dygn senare ifall värkarbetet inte kommit igång. Men under eftermiddagen gjorde de det och vid 19-tiden åkte vi in igen och c:a kl. 8 dagen efter var sonen född.

• 7barns mamma
    Svalis83 skrev 2008-06-09 12:38:20 följande:
    usch va hemskt!!!man måste verkligen stå på sej om man misstänker det lilla...när min mamma var i slutet av sin graviditet med min lillebror så började hon blöda,då ringde hon upp till förlossningen och sa att det var något fel.barnmorskan i telefon sa att hon inte behövde komma upp utan kunde stanna hemma,att det inte va någon fara.men min mamma(som fött 4 barn tidigare) misstänkte att det var något fel.så hon åkte upp iaf och om hon hade kommit bara någon minut senare hade min lillebror dött,moderkakan hade lossnat och han fick syrebrist.....så om hon hade lyssnat på den där inkompetenta barnmorskan så hade det gått illa!!!lika bra att få vara lite nojig och jobbig,hellre det istället för att det ska gå illa!
    Ja,detta är ju historier som ts verkligen behöver höra. Av alla inlägg som tycker att svenska sjukvården är bra,för det ÄR den,så är väl detta det enda inlägg som ts tar till sig....
    luckysun skrev 2008-06-09 12:42:24 följande:
    Svalis83, gud vad läksigt. Är du extra orolig nu för dig och bebis? Blev det kejsarsnitt för hennes del då?Så om man får en blodblandad flytning så kan det vara något mer farligt som moderkaka??
    Blodblandade flytningar har jag fått flera gånger då förlossningen startat,fullkomligt normalt tecken på att nånting är på gång!!

Svenska sjukvården är som sagt bra,men vad vi än säger så kommer du nog inte att lita till det. Fel kan det alltid gå,och då skrivs det i tidningarna om detta. Ta reda på lite fakta om hur många förlossningar som faktiskt går alldeles utmärkt istället,försök att ta till dig det,snälla.
  • 7barns mamma

Menar inte på nåt vis att man inte ska lyssna till sin egen känsla,många gånger har man rätt om man känner att nåt är fel. Men tror ts bara blir ännu mer skrämd av såna historier,bl.a genom att kanske tro att får hon en blodblandad flytning så är det problem med moderkakan...

• kalkprinsessan

Vad har du för alternativ till den svenska vården?? Föda hemma? Eller söka upp något annat land som verkar bättre?
    Om man inte klarar av att inse den mänskliga faktorn i sjukvården tycker jag inte man ska söka upp den heller. Dom gör inte saker för att skada folk! Larvigt!!

• silavs
    Svar på #25
    jag tänker ju inte undvika sanningen för TS,det kan mkt väl vara moderkakan som har gått sönder om man blöder.
    jag bortser ifrån om TS blir mer orolig av att höra detta.

måste ju även dela med sej av dåliga erfarenheter.
  • Nikas

En blödning behöver inte vara nåt farligt heller. Så måste man ju också tänka. Dock så ska man ju ALLTID undersöka blödningar, speciellt senare i graviditeten. Varför man har dem, och var de kommer från.

Men det går ju inte säga att man inte kan lita på den Svenska sjukvården, då vi här i Sverige har oerhört bra sjukvård. Det är bara så att man ibland måste Stå På Sig och inte ge sig utan lita på sin intuition och "magkänsla".

Man ska heller aldrig ge sig om man får en arrogant sjuksköterska eller läkare. Utan bestämt men hyfsat be om ett annat utlåtande och säga att man känner sig kropp rätt bra.

Sunt förnuft, skinn på näsan, ta med sig sällskap som stöd om man kan, och helt enkelt inte ge sig förrän man har fått ett svar.

Sen kan man ju inte tro att allting kommer gå åt helvete, som trådskaparen gör Hela Tiden! Bara för att man har varit med om en tragedi förut, så kan man inte ta för givet att samma sak händer igen.

Litar du inte på den Svenska sjukvården, så föreslår jag att du ser till att föda i nåt annat land....?

Svar på tråden Vågar man verkligen lita på den svenska sjukvården??