• hymafr

Vi som gör ÄD ute i Europa del 2

Hej!
    Ni som varit i St Petersburg - vilket hotell har ni bott på?
    Jag bodde på Dostojevski vid mitt första besök, men undrar nu om det kanske finns något bra - och billigare - hotell närmare kliniken.
    Dessutom ska jag ta med min dotter denna gång (vågar inte lämna henne hemma i nästan en vecka), och hon är inte så förtjust i långpromenader (om hon vill följa med till kliniken).

Har ni några tips på bra restauranger i närheten av kliniken. Känns inte så kul att bara äta på McDonald´s eller Kentucky Fried Chicken i en vecka. Italienskt går bra, tex. Har de en meny/prislista för turister och en för ryssar, eller? Står rätterna på engelska/tyska?

Jag såg inte en enda livsmedelsaffär när jag var där - gömmer de sig på någon bakgata tro?
    Mest för att kunna köpa frukt och vatten, så det behöver inte vara någon stor affär.

Något kul att hitta på för att slå ihjäl tiden? Jag åkte en båtrundtur med engelsk guidning, men finns det något annat?
    Kanske en utflykt utanför St Petersburg. Är det någon som har några tips?

• hymafr

fille:

Tack för bra information. Jag ska kontakta min resebyrå idag för bokning. Bra att ha lite alternativa hotell att välja bland.
    Dostojevski var iof sig bra, men ligger uppskattningsvis 3 km ifrån kliniken (20 min nästan småspringande promenad)

Jag ska dit 30/6 (undersökning) och planerat ET 2/7.
    Måste nog tyvärr åka redan 29/6 och kan tidigast åka hem 4/7.
    Bävar för att underhålla en 14-åring så länge i en stad som inte direkt är tonårsvänlig - men vad ska man göra? Får hoppas att internet funkar i alla fall (hihi).

Var hos min gyn idag för att ta alla blodproven. Var tvungen att vara fastande. Om det berodde på det eller kanske på nedregleringen (tog Procren den 3/6), men jag blev alldeles yr och kallsvettig och var tvungen att lägga mig ner omedelbart efter hon var klar med alla rör (5-6 st).
    Vad dum man känner sig, trots att man vet att man inte kan rå för det!

Tog sista Neovletta igårkväll, så nu blir det till att gå hemma och vänta på mensen. Hoppas att det inte blir något krångel med det.

• hymafr

ninnie:
    Visst kan man få en liten blödning, det är det många som fått. Bra att gyn ska ringa så snabbt, så att du kanske får svar på dina frågor.

Bride 2005: Jag använde Emla-kräm när jag skulle ta Procren-sprutan. Det är den enda sprutan jag ska ta inför ÄD.
    Kändes inte ett dugg.

Squirl, Inis, fille: Tack för bra info om St Petersburg. Kommer ni på något mer tar jag tacksamt emot all information eller tankar ni har.

Vad gäller jobbet så har jag inga problem att ta ledigt, eftersom jag berättat för alla här (som är berörda) och jag hinner med mina arbetsuppgifter i alla fall, men ett tips är att berätta för sin närmaste chef (tystnadsplikt) och till övriga säga att du har det lite körigt nu privat, men att du lovar att berätta mer när du känner att allt lugnat ner sig.

Resebyrån har mailat mig att det verkar lite svårt att hitta hotell under den period jag behöver! Dessutom svarar de inte i telefon förrän efter 10 så jag börjar bli mer och mer nervös.
    Hotell ska väl gå att hitta, men är ju inte precis intresserad av lyxhotell alt lopphotell.

• hymafr

Jättetråkigt Chris06. Ta det lugnt ett tag och fundera på om du/ni orkar fortsätta. Precis när man fått ett negativt besked så är allt nattsvart, men sen ljusnar det så sakta.

• hymafr

Hej alla!

Jag var hos min gyn idag, slemhinnan var 5-6 mm, ska den vara det efter nedreglering? Någon som vet? Planerad ET 2/7.

Jag fick också svar på mitt TNF-alpha, 9.8.
    Om jag förstått tidigare inlägg rätt så kan jag vid den nivån medicinera med Trombyl 2 x 75mg/dag. Då "luras" kroppen att inte stöta bort embryot. Är det rätt tänkt, eller har jag missförstått?

Snälla svara om ni har någon erfarenhet av detta, eller bara allmänt kan något om det.
    Hur länge ska man medicinera, borde det räcka för mig att börja nu?
    Tycker ni att jag ska nämna det för läkaren i St Petersburg i detta skedet, eller ska jag sköta det själv tillsammans med min svenske läkare (som iof inte kan något om det, men har kolleger i Linköping som medicinerar sina patienter med något liknande just för att minska missfallsrisken).

Läkaren i St Petersburg har ordinerat 1x100 mg Aspirin per dag från 24/6 så hon är ju lite inne på samma linje, men vet ju inte om mitt TNF utan har bara ordinerat "om i fall att".

Vill verkligen försöka ha de bästa förutsättningarna inför denna ET (liksom ni andra) så hoppas att någon kan ge mig råd.

• hymafr

Hej Raspberry:

Jag har haft en blödning - idag var dag 4 (eller 5 beroende på hur man räknar).

Men äggstockarna verkade vara vilande sa min gyn. Endast antydan till varsin liten äggblåsa.

Kanske han är FÖR optimistisk (han vill verkligen hjälpa till).

• hymafr

Hej!

Är så arg att jag håller på att spricka!

Jag gjorde VUL igår och hade fått order om att ringa Dr Olga på AVA, St Petersburg.
    Jag ringde och ringde, men fick bara beskedet att hon var upptagen av patienter. Kl. 13.50 sa en sköterska/receptionist att jag skulle ringa tillbaka 4 1/2! (alltså halv fem deras tid).
    Jag skyndade mig hem (var på jobbet, men på väg att gå hem).
    Hemma ringde jag igen och fick till slut beskedet att Dr Olga skulle ringa upp mig. Vi gick noggrant igenom mitt telefonnummer så att de hade det rätta - och sen satte jag mig att vänta. Och vänta. Och vänta.

Halv åtta (svensk tid) var jag tvungen att åka tillbaka till jobbet i ett par timmar och då hade hon fortfarande inte ringt! (Jag hade väntat i fem timmar).
    (Har för tillfället ingen fungerande nummerpresentatör, tyvärr, men den gick sönder i förrgår, så jag vet inte om hon ringde senare, men är det troligt? Jag vet inte?).

Idag ringde jag till kliniken igen, meddetsamma på morgonen, och får då beskedet att ringa tillbaka imorgon!!! Dvs två dagar efter jag skulle börja med medicinen. (Progynon). Dr Olga är inte där!!!

Dr Olga är tydligen den enda läkaren på hela kliniken som talar engelska, för det fanns ingen annan att prata med, sa de på ytterst knagglig engelska.

Vad gör jag nu? Är det någon här som vet om jag bör börja med Progynon eller inte? Den är väl till för att slemhinnan ska hinna växa till sig, men eftersom den redan var 5-6 mm igår, så är jag rädd för att medicinera själv. Den kanske växer alldeles för snabbt i så fall. Hur tjock ska den vara vid ET? Vad har ni andra haft? Hur snabbt växer en slemhinna egentligen?

Snälla - svara mig om ni har några svar att ge.

Kram från en smått desperat kvinna i nöd (hihi)

• hymafr

ninnie och förväntan: Tydligen är doktorn ledig idag. Tveksamt om hon svarar hemifrån, men jag ska i alla fall försöka med ett mail. Tack för tipset.

Svagt bara att de inte har någon annan läkare som i alla fall kunde svara på mail. Det är ju lättare att förstå ett annat språk om man läser det och kan slå upp ord man inte förstår.

De kunde ju i alla fall försöka, tycker man.

Jag fick svar i en annan tråd, så jag tror jag ska våga mig på att börja med Progynon nu, men det känns inte helt bra.

Är det någon som vet hur tjock slemhinnan kan vara? Kan den vara FÖR tjock?

• hymafr

Stor styrkekram till dig raspberry.

Din gyn låter som min tandläkare (som jag till på köpet besökte igår, som om inte allt annat var tillräckligt just nu).
    Hon säger att jag måste sluta äta frukt för att det fräter på mina tänder! Kommer jag aldrig att göra. Dessutom anklagar hon mig för att dricka för mycket coca-cola och juice och att gnissla tänder på nätterna! Dricker bara coca-cola på restaurang, har aldrig tyckt särskilt mycket om juice och har heller aldrig fått några klagomål om att jag skulle gnissla tänder i sömnen (hihi) - har heller aldrig vaknat på natten av att jag gnisslat tänder eller bitit hårt.

Jag hävdar att det kan vara att jag förut hade stora besvär med sura uppstötningar nattetid - men se det tror hon inte alls på!
    Jag börjar allvarligt fundera på att byta tandläkare. Dessutom svarar hon så luddigt när jag frågar vad man gör åt avskavd emalj. Ingenting - säger hon bara. Men det kan ju inte stämma. Man måste ju tex kunna ersätta tänderna med stifttänder eller liknande. Jag avskyr när andra talar om för mig att de har rätt och jag har fel - utan att de tagit reda på alla fakta!!!

Vad gäller din slemhinna så sa min svenska gyn att man kan bli gravid med 2-skikts, det behöver inte vara 3-skikts.

D-vitamin borde väl inte ha med klimakteriet att göra. Det låter skumt tycker jag.

Svar på tråden Vi som gör ÄD ute i Europa del 2