• PetraD

flytt utomlands??

börjat fundera på en ev flytt utomlands. tankarna kommer nu när det är så här fint väder. skulle vilja ha så jämt

ni som bor utomlands.. var bor ni?
    hur funkar det att leva som familj just där? både positivt och negativt??
    hur funkar det med dagis/skola?? hur är det att vara hemma och mammaledig?
    lätt för jobb?? både för pappa & mamma...
    hur är det ekonomiskt?

skulle vilja veta massa om både för och nackdelar.
    hur länge har ni bott där ni bor? varför flyttade ni? hur länge kommer ni stanna?

• Svar på tråden flytt utomlands??
  • Anneyim

Jag och min man bor i turkiet (han är turk) och jag flyttade hit 2001, träffade min man 2003. Vi har tillsammans en dotter som nu är 3 månader.

Tycker det funkar jättebra att bo här, enda negativa jag kan komma på är väl att mannen är hemma mindre här än vad han kanske skulle varit om vi bodde i sverige fast o andra sidan är han ju ledig mycket under vintertid så vi tar igen det då!

Dagis finns här och efter vad jag hört av svenska vänner som har barn på dagis här så är det jättebra, inget o klaga på!

Jobb är lätt att få här om man är beredd på långa arbetsdagar :)
    Vi har valt att jag är hemma och han jobbar, har varit hemma i ca 2,5 år nu och tycker det är kanon!

Vi valde helt enkelt att bo här då varken jag eller min man är intresserade av att bo i sverige, jag trivs mycket bättre här och han, ja han är ju född här och detta är hans land och för tillfället känner han ingen önskan om att byuta!

• PetraD

tack för ditt snabba svar
    hur kom det sig att du flyttade dit?
    lite OT , men hur träffades ni? *nyfiken*
    får man någon slags föräldrapenning där? hur länge planerar du att vara hemma? kommer ni ha dottern på dagis sen?
    får man fråga vad han jobbar med och hur mycket inkomsten är? hur långa dagar brukar det vara?
    hur brukar årstider där skiljas åt?
    ja, är man från två olika länder måste man ju välja land. om man inte väljer ett tredje förstås..

Anneyim skrev 2008-06-06 22:15:46 följande:
    Jag och min man bor i turkiet (han är turk) och jag flyttade hit 2001, träffade min man 2003. Vi har tillsammans en dotter som nu är 3 månader.Tycker det funkar jättebra att bo här, enda negativa jag kan komma på är väl att mannen är hemma mindre här än vad han kanske skulle varit om vi bodde i sverige fast o andra sidan är han ju ledig mycket under vintertid så vi tar igen det då!Dagis finns här och efter vad jag hört av svenska vänner som har barn på dagis här så är det jättebra, inget o klaga på!Jobb är lätt att få här om man är beredd på långa arbetsdagar :)Vi har valt att jag är hemma och han jobbar, har varit hemma i ca 2,5 år nu och tycker det är kanon!Vi valde helt enkelt att bo här då varken jag eller min man är intresserade av att bo i sverige, jag trivs mycket bättre här och han, ja han är ju född här och detta är hans land och för tillfället känner han ingen önskan om att byuta!
  • PetraD

Anneyim
    glömde ju fråga hur det är att lära sig språket där? hur är priser och sånt? bostad? mat? kläder? du vet det vanliga en barnfamilj behöver...

• PetraD

någon mer med erfarenhet av att bo i annat land än sverige?

• FOA

ni som bor utomlands.. var bor ni?
    Bor i London sedan 1996

hur funkar det att leva som familj just där? både positivt och negativt??
    Fungerar bra men jag har bott har i snart 12 ar Det finns mycket support for barnfamiljer men barnomsorg ar dyrt och manga arbetsgivare ar tyvarr inte sa flexibla som i Sverige.

hur funkar det med dagis/skola?? hur är det att vara hemma och mammaledig?
    Dagis/dagmamma ar dyrt (fran £5 i timmen). Tror att skolan borjar vid 4 ar alder.

lätt för jobb?? både för pappa & mamma...
    Ja!

hur är det ekonomiskt?
    London ar dyrt. Vi bor jattebra och kan pa sa satt spara pengar/spendera pa annat.

• SoloYo
    PetraDeliu skrev 2008-06-06 22:10:34 följande:
    börjat fundera på en ev flytt utomlands. tankarna kommer nu när det är så här fint väder. skulle vilja ha så jämtni som bor utomlands.. var bor ni?hur funkar det att leva som familj just där? både positivt och negativt?? hur funkar det med dagis/skola?? hur är det att vara hemma och mammaledig? lätt för jobb?? både för pappa & mamma...hur är det ekonomiskt?skulle vilja veta massa om både för och nackdelar.hur länge har ni bott där ni bor? varför flyttade ni? hur länge kommer ni stanna?
    Bor i Spanien. Har inga barn men kan nog svara ändå.

Mammaledigheten är på 4månader totalt. Pappan har 10dagar (som tas ut samtidigt som mamman är ledig (om det nu inte höjts till en månad - är inte helt säker här)

Barnomsorgen är dyr. Ofta får man räkna med att ha familj eller vänner som kan ställa upp då dagis/skola har tider som inte stämmer överens med arbetstider. Har man inte familj/vänner som kan hämta/lämna så anställer man ofta en "barnflicka/tant".
    Många spanjorer jobbar 8/9-21 med en 2timmarslunch mellan 14-16. Så mycket tid över för hobbies och aktiviteter finns inte. Det positiva (kan verka svårt att hitta något positivt i detta för en barnfamilj) är att barnen är en del av "utelivet" Man umgås mycket ute på restauranger och barer och där är självklart barnen med.

Ekonomiskt tror jag att många barnfamiljer har det ganska tufft. Lönerna är överlag låga i Spanien och barnomsorgen är dyr. (Ännu en anledning att man litar till släkten för att få det att fungera.)

Men jag tror att det kan se ganska annorlunda ut beroende på var man bor i Spanien. Bor du i en större stad eller i någon av de mer "internationella" städerna längs kusten så finns det säkert fler möjligheter till en mer "flexibel" vardag
  • Anneyim

hur kom det sig att du flyttade dit?

Det började med att jag åkte hit på semester men kände redan då att jag trovdes så pass bra att jag skulle kunna tänka mig att bo här och så blev det!
    Har aldrig riktigt trivts i sverige och varit utomlands mycket o nr jag sen kom hit så sa det klick direkt!

lite OT , men hur träffades ni? *nyfiken*

Vi träffades då jag jobbade på en läkarmottagning här och han jobbade på en resturang inte så långt ifrån, han fick syn på mig och blev intresserad och tog kontakt, såg honom som endast en bra vän i början men efter ett tag blev även jag kär!

får man någon slags föräldrapenning där?

Här får man ingen som helst föräldrapenning, det tillhör vanligheterna att kvinnan är hemma och mannen den som jobbar! I turistorter och större städer har detta ändrats mycket och fler o fler kvinnor jobbar och lämnar barnen på antingen dagis eller hos en släkting.

hur länge planerar du att vara hemma? kommer ni ha dottern på dagis sen?

Sedan 2001 har jag bara jobbat 2 år och resten av tiden bara varit hemma och som jag känner det just nu kommer det dröja tills jag börjar jobba igen!
    Vi har tänkt börja lämna henne på dagis när hon är ca 1-1,5 år gammal, tycker det är viktigt med den sociala biten och att hon får komma ifrån mamma lite och tvärtom!

får man fråga vad han jobbar med och hur mycket inkomsten är? hur långa dagar brukar det vara?

han jobbade 10 år som barchef på en resturang men i år gick han över till hotell men håller just nu håller vi på att öppna en resturang ihop med hans manager.
    Inkomst skiljer mycket, tidigare jobbade han på kommission och då kunde det variera från allt mellan 5000-12000 sek i månaden.
    Inom hotell har han fast månadslön plus extra dricks.
    Nu jobbar han antingen 9-17 eller 17-00 vilkt är väldigt bra tider. Förut jobbade han mellan 9-14 ledig 14-18 och sedan 18-01 ca.

hur brukar årstider där skiljas åt?

Sommaren här är extramt varm, juli augusti är hemska.. Vintern som vara ungefär slutet av november-Februari knappt brukar vara regnig och blåsig och sedan kommer "våren"!

Anneyim
    glömde ju fråga hur det är att lära sig språket där?

Det är väl som med alla språk, anstränger man sig för att lära sig så går det och har man det runt sig hela tiden är det ju givetvis lättare!

hur är priser och sånt? bostad? mat? kläder? du vet det vanliga en barnfamilj behöver...

Här är ju fortfarande betydligt billigare än i sverige fortfarande även om priserna gått upp de senaste åren!
    Hyrorna är billiga, vi betalar t ex 2250 kronor för vår lägenhet, nyrenoverad med 2 toaletter, 2 sovrum, vardagsrum, kök och 2 balkonger.
    Mat och kläder kan man hitta jättedyrt men också jättebilligt, beror helt på var/vad man köper!
    Vi handlar t ex frukt/grönt från marknaden en gång i veckan och kött m.m köper vi direkt av slaktare och kommer undan billigt!

Svar på tråden flytt utomlands??