• Madeleine

Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!

Jag säger inte att det inte finns läkare som är fantastiska men jag har då stött på några riktiga ufon. När jag var i vecka 34 gick jag till läkaren eftersom jag misstänkte vattenavgång. Min misstanke bottnade i att jag i ett antal nätter vaknat vid flera tillfällen och det var nya blöta fläckar på lakanet. Hon tittar och säger att det absolut inte är vattenavgång.

Då frågar jag; vad är det då? Jo det är bara flytningar förstår du, otroligt vanligt när man är gravid. Jag svarar emot och säger att flytningar kan väl inte vara så stora. Jo då abslolut.

Sen gör hon ett tillväxt ultraljud (på min inrådan) och sätter sig framför sin datorskärm utan att säga ett ord till oss. Sen följer fem minuter av oj då, hmmm, aha, nämen oj osv. Efter fem min säger min extremt tålmodiga sambo!!!
    Nu får du faktiskt tala om vad du ojar dig över för vi lir faktiskt nervösa här.

Läkaren harklar sig och säger jo detta ser inte bra ut. Du är bara i v 34 och din bebis väger redan ca 3500 gr i magen och om du fortsätter att äta på detta viset så kommer du få ut en femkilos klump!!!

Jag blev helt chockad!!! Jag gick hem med huvudet mellan bena och tänkte att nu ska jag inte äta mera. Jag var ledsen och deppig hela kvällen, gick till min sambo och sa jag vill tillaka till en ny läkare i morgon, jag köper inte detta. Sambon sa du ska alltid ha en secon opinion, var nu lugn och lita på henne hon är ju ändå läkare.

Sagt och gjort jag fick min vilja igenom. Träffade en (snygg, charmig manlig) läkare so titade mellan bena i EN sek och sa: Detta är en KLOCKREN vattenavgång! Vilken läkare träffade du igår egnetligen? Otroligt oproffsigt av henne var svaret!!! Du lir igångsatt inom tre dagar om det inte händer av sig självt.

Dagen efter hände det. Det tog 3½ timma från att jag kom in på sjukhuset till lilla flickan var ute, och vet ni vad? HON VÄGDE 2620 gr!!!

Med etta vill jag bara säga, lita inte på alla läkare som säger att ni har flytningar osv, då får du vara en jobig idiot i så fall men tänk om jag inte hade gått till en annan läkare dagen efter???

• Svar på tråden Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!
  • allaminaliv

Så här förklarade barnmorskan för mig viktuppskattningen vid tillvUL:

Man utgår från en längd på barnet som motsvarar ett medelvärde på barns längd i denna vecka (normalt gör man tillvUL i v 32). Med hjälp av antagen längd gissar man då vikten genom att mäta tjockleken på lår bla.

Så klaga inte på läkarens viktuppskattning, då ditt barn verkar ha varit kortare än genomsnittet.

• BaraLillaIda

Jag hade själv inte vattenavgång eller ett prematurbarn men man märker ju i trosorna om det är flytningar..!!

• ewamarie
    allaminaliv skrev 2008-06-09 00:06:12 följande:
    Så här förklarade barnmorskan för mig viktuppskattningen vid tillvUL:Man utgår från en längd på barnet som motsvarar ett medelvärde på barns längd i denna vecka (normalt gör man tillvUL i v 32). Med hjälp av antagen längd gissar man då vikten genom att mäta tjockleken på lår bla.Så klaga inte på läkarens viktuppskattning, då ditt barn verkar ha varit kortare än genomsnittet.
    När man gör tilväxtultraljud, precis som du skriver vanlien i V32, så mäter man längden på lårben, diametern på skallen samt diametern på buken.
    Skallen och lårbenet är de lätta delarna att mäta. Består ju av sklett och är den storleken som man mäter. Diametern på buken är ju däremot svårare att mäta eftersom bebisen "övningsandas"  och buken på så sätt  blir större och mindre hela tiden. Man mäter därför buken 4 gånger och tar sedan ett medelmått av de 4 måtten man redan fått fram.

Märkligt dock att läkaren var så säker på vikten. Dom brukar ju alltid säga att det finns en felmariginal.

Nej, jag tycker verkligen att läkaren borde få sig en tillsägelse!!!

Grattis till flickan
    Världens vackraste Mira Juli-06, Bebis i magen BF Juni-08
  • Madeleine

Hej,

För det första var inte längden på barnet under kurvan för medelvärde enligt min läkare utan snarare tvärt om för att vara född i v 34. Däremot hade det varit kortare än genomsnittet vid normal födelsetid. Så av vilken anledning ska jag inte klaga på läkaren? Som gjorde ALLT fel. Varken pedagogik eller kunnig i vad som gjordes. Borde verkligen anmälas och kanske inte bara det om fler bahandlas som jag gjorde!!!

allaminaliv skrev 2008-06-09 00:06:12 följande:
    Så här förklarade barnmorskan för mig viktuppskattningen vid tillvUL:Man utgår från en längd på barnet som motsvarar ett medelvärde på barns längd i denna vecka (normalt gör man tillvUL i v 32). Med hjälp av antagen längd gissar man då vikten genom att mäta tjockleken på lår bla.Så klaga inte på läkarens viktuppskattning, då ditt barn verkar ha varit kortare än genomsnittet.
  • Madeleine

Ja det sas ingenting om en felmarginal och en felmarginal på nästan ett kg är ju att ta i i överkant enligt både mig själv och andra läkare jag har berättat historien för.

ewamarie skrev 2008-06-09 10:01:36 följande:
    När man gör tilväxtultraljud, precis som du skriver vanlien i V32, så mäter man längden på lårben, diametern på skallen samt diametern på buken. Skallen och lårbenet är de lätta delarna att mäta. Består ju av sklett och är den storleken som man mäter. Diametern på buken är ju däremot svårare att mäta eftersom bebisen "övningsandas"  och buken på så sätt  blir större och mindre hela tiden. Man mäter därför buken 4 gånger och tar sedan ett medelmått av de 4 måtten man redan fått fram.Märkligt dock att läkaren var så säker på vikten. Dom brukar ju alltid säga att det finns en felmariginal.Nej, jag tycker verkligen att läkaren borde få sig en tillsägelse!!!Grattis till flickan
  • Kokosen86

Ungefär samma sak hände mig.

Jag kom in med vad jag trodde var en vattenavgång.
    En manlig läkare gjorde gyn-undersökning och sa:
    -Nej, det är bara flytningar.
    I EN vecka gick jag hemma med dessa otroligt KRAFTIGA "flytningar".
    En dag var det lite VÄÄÄÄL extremt så jag åkte in igen.
    En kvinnlig läkare tog ett test som visade på 3sek att det var vattenavgång. Sen lades jag in på sjukhus direkt.

I en vecka gick jag hemma med sipprande fostervatten.
    50% av alla barn föds inom 1vecka vid vattenavgång.....

Som tur var så höll min älskling sig inne ett tag till och fick honom sedan i v.31+4 (Lades in på sjukhus i v.28+4, (vattenavgång i 27+4).

• Doris6

Min dotter kom i v.33+1.
    Var inne på sjukhuset flera gånger pga misstänkt vattenavgång.
    Jag var tvungen att byta trosor hela tiden och trosskydden blev blöta så mycket vatten var det.

MEN det var inte vattenavgång utan bara rikliga flytningar, som är vanligt.
    Vattnet gick 20 min innan hon föddes.

Så det kan vara olika.

• Madeleine

.

Mamma till Nova 4 månader
  • Madeleine

puff

Mamma till Nova 4 månader
  • VeeKa

Meh, vilket pucko ! vissa läkare skall inte vara läkare, så är det bara. Ja har en hel del att anmäla. ( dock inte för samma sak ), men samma attityd...

• Miniigirl

När mitt vatten började sippra ringde jag in till förlossningen för att jag kände mig lite osäker på vad det var(hade ju aldrig fattat att vattent kunde börja sippra, utan det äna man har hört är ju att det ploffar:)) hursomhälst sa jag att jag trodde att kanske vattnet börjat läcka...nej...det är nog slemproppen som gått...jaja, hon har väll rätt tänkte jag:)
    dagen efter när det fortfarande läckte massa vatten ringde jag in igen, och fick komma upp...och fick konstaterat att det var en vattenavgång av den ABSOLUT OTREVLIGASTE läkaren jag någonsin stött på! det börjar med att vi sitter i väntrummet och väntar. så kommer hon och en bm förbi och pratar högt. precis när dom är framför oss ryter läkaren til loch säger.. jag har lunch nu, det får ni lösa själva.
    jag och sambon tittar på varandra och säger..hoppas det inte är hon..hihi
    strax efteråt kommer en bm och leder in oss i ett rum och säger åt oss att vänta ett litet tag.
    vi sitter där inne 20 minuter innan hon kommer, självklart hon som vi tidigare sett i väntrummet.
    hon kastar upp dörren och säger...ta av dig byxorna och lägg dig. gjorde som hon sa och hon petar och mummlar, ja det är vatten. och går och hämtar en ny binda till mig och jag hinner gå till mina kläder som ligger på en stol, så presic när jag står där vid stolen MITT FRAMFÖR DÖRREN bara kastar hon öpp dörren och går ut!!!

jag och sambon vart chockade..där står jag naken, mitt framför en förr som står helt öppen med massa folk som går utanför! och hon har inte sagt NÅGONTING till oss...det ända hon sa var...ta av dig byxorna?! brukar man iafall inte hälsa?! sen fick vi gå tilblax till bm för att försöka få reda på vad vi skulel göra sen!

• Madeleine

vill att så många som möjligt ska läsa detta!

• Lycklig2012

Jag hade ju en REJÄL vattenavgång när jag skulle få mina tvillingar, i vecka 33. Det var ju klockrent, Säkert en halvliter som kom. När jag ringer till förlossningen så säger dom är du säker? - Ja kom hit då.

Så åkte in och förklarade för nästa bm eller läkare kommer ej ihåg,
    -säkert bm. eftersom det är det normala. Hon undrar är du säker? Vi måste kolla, sätter på mig en binda, för vi ska ju vänta på vatten?... (Allt rann ju ut!) Jag vet att det återbildas men....

Det var min fjärde förlossning och jag sa ju att det kommit typ HELA sängen men ändå så är dom så ifrågasättande.

Jag är ju även SSk och var typ 32 så helt grön är man ju inte. Men det ska på med någon binda, och luktas på och verka tveksam.. sen vaginal us. där man försöker provocera fram vatten... BLÄ!

-Nja... det kanske var vattenavgång om du säger det ungefär.. så fick jag åka hem, sov hela natten i alla fall och vaknade av värkar ca 06.00..
    10 var dom födda!

Jag håller med om att läkare, och bm oxå för den delen kan vara bra klantiga ibland. Och det där med att öppna dörren ut i korridoren när man står naken är ju klockrent en läkare.. (ursäkta alla läkare)...

• NinnaBus

Min vattenavgång var så tydlig att det aldrig var nån tvekan. Det sa bara ploff och sen hjälpte inte ens nattbindor. Det var bara att åka in. Lånade en av äldsta sonens blöjor och satt på en handduk... De tvekade inte därinne heller utan när jag skulle undersökas sa de bara oj, vad det rinner, stackars dig...
    Det blev sängläge och senare sprutor för att stoppa värkarna men det hjälpte inte utan det blev en liten kille i v 33+4.
    Så på förlossningen var de toppen.
    Men på efterkontrollen fick jag veta att den barnmorska som jag haft under grav. inte upplyst mig om att jag hade haft för höga sockervärden och att det borde ha kollats upp. Det var det ingen som sagt innan. Men den barnmorskan har slutat nu ändå så det är ju ingen idé att klaga. Allt gick ju bra ändå som tur var.

• Linnpinn

Fy vad tråkigt att du blev så dåligt och oproffsigt bemött.

Själv kan jag inte låta bli att reagera på hennes sätt att oja sig över att bebisen var så stor och att det skulle vara något dåligt. När vår son föddes vägde han 5 kg precis och jag förstår inte vad som skulle vara dåligt med detta. Tre dagar innan han föddes gjorde vi ett UL och trots att läkaren måste ha sett att sonen var väldigt stor kommenterade hon inte detta utan sa att allt så bra ut.

• Madeleine

Ja jag fattar inte heller, sen hade hon ju inte ens rätt!!!

Linnpinn skrev 2008-08-08 07:26:52 följande:
    Fy vad tråkigt att du blev så dåligt och oproffsigt bemött. Själv kan jag inte låta bli att reagera på hennes sätt att oja sig över att bebisen var så stor och att det skulle vara något dåligt. När vår son föddes vägde han 5 kg precis och jag förstår inte vad som skulle vara dåligt med detta. Tre dagar innan han föddes gjorde vi ett UL och trots att läkaren måste ha sett att sonen var väldigt stor kommenterade hon inte detta utan sa att allt så bra ut.
  • Misilo

Hej!
    Grattis till den lilla flickan, hoppas ni mår bra!

Jag förstår verkligen att du tog illa upp av läkarens bemötande. Dels lyssnade hon ju inte alls på din oro över att det var vattenavgång och sedan ifrån detta gå in på bebisens vikt (som visade sig vara fel!)En väninnas bebis skulle uppskattas i vikt och till henne sa de att bebisen vägde ca 3500, då hade hon gått nästan tre veckor över tiden och bad om att bli igångsatt. han föddes tre dagar senare och vägde 5100 gram. Så de där mätmetoderna litar inte jag på!

Anmäl läkaren om du känner att det känns rätt för dig. Det är väldigt svårt att få någon fälld men till slut har de så många anmälningar att de förhoppningsvis får någon tillsägelse, prick av något slag.

Jag har anmält en läkare jag hade vid min sons födelse för tjänstfel, men det gick inte bevisa att hon gjort fel eftersom ord stod mot ord. Däremot fick hon kritik för sin journalföring. Jag trodde aldrig heller att det skulle lyckas att få henne fälld men jag känner att nu har jag gjort min del. Jag har berättat min upplevelse och historia och om hon möter andra mödrar och behandlar dem fel också finns förhoppningsvis min anmälan registrerad och då kan någon annan få henne prickad.

Lycka till, kram

Svar på tråden Blir så arg på läkare!!! sa att det var flytningar!!!