Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Särbegåvade barn

Boel1 skrev 2008-07-17 17:32:08 följande:
    Hur vet man att det handlar om särbegåvning? Min flicka som är 6 år läser flytande, hon började kunna bokstäver när hon var 2 år, stava och läsa enkla ord när hon var 4 år. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att hålla på med bokstäver så vi har gjort det. Tror att alla barn kan lära sig bokstävernas namn likaväl som bilder på djur t.ex! Barn suger åt sig information som svampar, så det är bara att ge dem det som de tycker är roligt.
    Men som sagt, hur vet man om det är begåvning eller "bara" intresse för att hålla på?

Det är inte så ovanligt att kunna läsa flytande när man är sex år. Min dotter har varit väldigt intresserad av bokstäver och övat mycket på egen hand. Hon lärde sig läsa själv vid 5 års ålder och flytande vid 6 år. Nu är hon 7 år och bäst i klassen på räkning. Hon är helt normalintelligent, vilket jag vet med säkerhet eftersom hon genomgått intelligenstester då hon tidigare hade en generell språkstörning. Lillebror kan inte läsa nu vid 5,5 års ålder, han kan bara bokstäverna. Hans IQ är 2 poäng högre än systerns.
    Vi är väldigt glada att hon blev av med sin språkstörning och uppvisar tidig läs och skrivutveckling i alla fall, det är ett försprång i alla fall.

Tyvärr får hon ingen stimulans i skolan vare sig i läsning eller matte, där hon också ligger långt fram. Man rättar tempot efter svagaste eleven.  

Särintresse kan man kanske kalla det?   
Svar på tråden Särbegåvade barn