Inlägg från: PetraMunchen |Visa alla inlägg
  • PetraMunchen

    Flygsäkerhet för barn under 2 år

    Hej.

    I tyskland där jag bor har det i många år varit otillåtet med så kallat "extra bälte" på barn när man flyger. Igår såg jag hemska prover (med testdockor) på vad som kan hända vid tex en kraftig inbromsning... Barnet blir i princip skadat på mitten eftersom bältet tränger in för djupt.

    Nu står EU i kast med att utforma nya regler som ska börja gälla. Dessa är inte mycket bättre och lämnar ingen lösning.

    Hur gör ni för att skydda era små barn när ni flyger. Jag står själv inför flygresa med en ca 3 månaders till hösten och känner nu en oro. Många flygplan accepterar inte att man tar med bilbarnstolen heller eftersom barnet inte har "rätt" till eget säte. Kan man köpa ett extra säte till barnet??

  • Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år
  • PetraMunchen

    Mmm... jag ska kolla upp det där med flygbolagen. Med Air Berlin går det bra sa de på tv igår... Sen handlar det inte bara om svåra olyckstillfällen. Testet de gjorde byggde på en kraftig inbromsning vid landning. Det händer ju ibland att de bromsar rätt bra enligt min erfarenhet.

    Att hålla i barnet är ju heller inte någon ide för man tappar greppet. Det fanns en fin lösning med uppblåsbara "airbaigs" som man satte framför barnet vid start och landning, men dessa fanns ännu inte till försäljning vad jag förstod. "För liten efterfrågan"

    För de som kan läsa tyska kan ni själva läsa om nya EU reglerna.
    www.wdr.de/tv/markt/sendungsbeitraege/2008/0519/01_flugverkehr.jsp

  • PetraMunchen

    Att köpa en extra stol är ju inga problem, men att tvinga en att sätta på ett livsfarligt bälte som varit förbjudet på tyska plan i över 10 år? Nej det vill jag inte. I det imbromsningsexempel som jag såg så slungas ju både händer och fötter framåt. Vilket också innebär att om barnet sitter fast direkt vid kroppen via barnsele eller sjal så kommer det att tryckas ihop av min kropp.

    Å andra sidan med eget bälte åkte barnet framåt ytterligare utanför kroppen och blev istället sammantryckt på mitten. Det jag funderar på är om man kan ta tex mitt MC ryggskydd och sätta mellan barnet bältet. Det borde förhoppningsvis göra att barnet inte får bältet inskuret i magen eller så.

    Sen får vi väl se vad de svenska flygbolagen och övriga gör med de nya EU reglerna.

    En "flyg" godkänd bilbarnstol är i alla fall något jag tänkte skaffa. Air Berlin är ju också ett alternativ, där vet jag säkert att jag kan ha han i bilbarnstol, men det innebär tyvärr mellanlandning i Berlin för oss. Lite trist då en direktresa tar lite över 2 timmar och med mellanlandning blir det 4:a.

  • PetraMunchen

    Hej.


    EllieK skrev 2008-05-21 21:23:56 följande:
    Det må vara så att olika länder har sina myndighetsregler men så vitt jag vet så åker barn i Tyskland och Usa fortfarande framåtvända i bilstol och betydligt fler barn förolyckas i bilolyckor än flygplanstillbud.
    [/citat]

    Jag bor i tyskland sen 1,5 år och ska få barn om en månad. Framåtvänd bilbarnstol är inget jag har sett någon använda. Säkerhetstänket här avseende bilbarnstolar skijer sig inte nämnvärt mot sverige. Sen är det väl såklart att fler barn förolyckas i bilolyckor. Bil med barn kör man ju ofta varje dag, flyg med barn mer sällan.

    Appropå andra nationaliteter, en spanjor jag träffade sa att de valt ett dagis i närheten av hemmet, trots att det troligt varit smidigare att barnen fått åka med till jobbet och gå på dagis där. Men det hade han valt pga säkerhetsskäl, han ville inte ha med barnen på den 2 mil långa resan fram och tillbaka varje dag. Det tycker jag är säkerhetstänkande... men han var ju spanjor och inte svensk.

    Little J skrev 2008-05-21 21:08:59 följande:
    [citat]
    Hejsan, jag tycker det är intressant hur tex Lufthansa ( och andra flygbolag i Europa, vet ej vilka fler...) inte har säkerhetsbälte till spädbarn medan dom flesta andra flygbolagen har det.
    TV programet jag såg här i tyskland bekräftade att alla TYSKA flygbolag har haft förbud för "barnsäkerhetsbälte" just på grund av skaderisken. Så har det varit de senaste 10 åren. Som jag tidigare skrev så visade de också med provdockor hur det kan se ut vid en nödbromsning. (alltså inte olycka utan en kraftig inbromsning) Flygplan har starka bromsar! Självklart är det inget som händer varje dag, precis lika lite som bilolyckor, men jag skulle önska att "små barn i flyg" debatten för alla flygbolag och beslutspersoner togs seriösare.

    Det finns ju som sagt lösningar, men av kostnadsskäl används inte dessa. Bilbarnstol är en men det finns också små "airbags" som man sätter på och runt barnet. Desvärre eftersom få vill köpa ett extra säte och betala fullt pris finns för flygbolagen en vinstnackdel i att erbjuda bra säkerhetslösningar. Och nu med de nya EU reglerna som tvingar flygbolagen att ha en säkerhetslösning har det blivit debatt i Tyskland, de som sagt förbjudit "extrabälteslösningen" av säkerhetsskäl. Detta innebär nämligen att tyska bolag kan komma att vara tvugna att erbjuda dyrare lösningar än utlänska flygbolag. Trots att de andra flygbolagen har sämre säkerhet...
Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år