Hej.
EllieK skrev 2008-05-21 21:23:56 följande:
Det må vara så att olika länder har sina myndighetsregler men så vitt jag vet så åker barn i Tyskland och Usa fortfarande framåtvända i bilstol och betydligt fler barn förolyckas i bilolyckor än flygplanstillbud.
[/citat]
Jag bor i tyskland sen 1,5 år och ska få barn om en månad. Framåtvänd bilbarnstol är inget jag har sett någon använda. Säkerhetstänket här avseende bilbarnstolar skijer sig inte nämnvärt mot sverige. Sen är det väl såklart att fler barn förolyckas i bilolyckor. Bil med barn kör man ju ofta varje dag, flyg med barn mer sällan.
Appropå andra nationaliteter, en spanjor jag träffade sa att de valt ett dagis i närheten av hemmet, trots att det troligt varit smidigare att barnen fått åka med till jobbet och gå på dagis där. Men det hade han valt pga säkerhetsskäl, han ville inte ha med barnen på den 2 mil långa resan fram och tillbaka varje dag. Det tycker jag är säkerhetstänkande... men han var ju spanjor och inte svensk.
Little J skrev 2008-05-21 21:08:59 följande:
[citat]
Hejsan, jag tycker det är intressant hur tex Lufthansa ( och andra flygbolag i Europa, vet ej vilka fler...) inte har säkerhetsbälte till spädbarn medan dom flesta andra flygbolagen har det.
TV programet jag såg här i tyskland bekräftade att alla TYSKA flygbolag har haft förbud för "barnsäkerhetsbälte" just på grund av skaderisken. Så har det varit de senaste 10 åren. Som jag tidigare skrev så visade de också med provdockor hur det kan se ut vid en nödbromsning. (alltså inte olycka utan en kraftig inbromsning) Flygplan har starka bromsar! Självklart är det inget som händer varje dag, precis lika lite som bilolyckor, men jag skulle önska att "små barn i flyg" debatten för alla flygbolag och beslutspersoner togs seriösare.
Det finns ju som sagt lösningar, men av kostnadsskäl används inte dessa. Bilbarnstol är en men det finns också små "airbags" som man sätter på och runt barnet. Desvärre eftersom få vill köpa ett extra säte och betala fullt pris finns för flygbolagen en vinstnackdel i att erbjuda bra säkerhetslösningar. Och nu med de nya EU reglerna som tvingar flygbolagen att ha en säkerhetslösning har det blivit debatt i Tyskland, de som sagt förbjudit "extrabälteslösningen" av säkerhetsskäl. Detta innebär nämligen att tyska bolag kan komma att vara tvugna att erbjuda dyrare lösningar än utlänska flygbolag. Trots att de andra flygbolagen har sämre säkerhet...