• PetraMunchen

Flygsäkerhet för barn under 2 år

Hej.

I tyskland där jag bor har det i många år varit otillåtet med så kallat "extra bälte" på barn när man flyger. Igår såg jag hemska prover (med testdockor) på vad som kan hända vid tex en kraftig inbromsning... Barnet blir i princip skadat på mitten eftersom bältet tränger in för djupt.

Nu står EU i kast med att utforma nya regler som ska börja gälla. Dessa är inte mycket bättre och lämnar ingen lösning.

Hur gör ni för att skydda era små barn när ni flyger. Jag står själv inför flygresa med en ca 3 månaders till hösten och känner nu en oro. Många flygplan accepterar inte att man tar med bilbarnstolen heller eftersom barnet inte har "rätt" till eget säte. Kan man köpa ett extra säte till barnet??

• Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år
  • Mayen

Vill man kan man köpa ett extra säte till barnet, dock får det inte sitta där själv vid start/landning förrän det är 2 år gammalt.

Tyvärr kan man inte göra mycket annat än att skydda barnet med kroppen. Det där fåniga bältet gör varken till eller ifrån tycker jag - man drar ju inte åt det speciellt hårt.
    Nu händer ju inte flygolyckor speciellt ofta - som tur är.

Går det riktig illa om man skulle störta så spelar det nog ingen roll med eller utan bälte...

• Mari M

Vi reste med vår 5 månaders gamla pojke till Zürich för ett par veckor sen. Vi betalade för ett extra säte till honom. då vi hade bilbarnstolen med oss. Det stämmer INTE att de inte får sitta i den vid start och landning förrän efter två års ålder. Han satt i den hela resan och det gick jättebra!

Har man råd så tycker jag att detta är ett bra alternativ, men man ska vara förberedd att barnet kanske inte alls har lust att sitta ensam i sin stol, utan hellre vill vara nära sina föräldrar och då kan man ha betalt för ett extra säte helt i onödan.

Lycka till!

• Mayen

Mari M skrev 2008-05-20 09:49:02 följande:

Vi reste med vår 5 månaders gamla pojke till Zürich för ett par veckor sen. Vi betalade för ett extra säte till honom. då vi hade bilbarnstolen med oss. Det stämmer INTE att de inte får sitta i den vid start och landning förrän efter två års ålder. Han satt i den hela resan och det gick jättebra! Har man råd så tycker jag att detta är ett bra alternativ, men man ska vara förberedd att barnet kanske inte alls har lust att sitta ensam i sin stol, utan hellre vill vara nära sina föräldrar och då kan man ha betalt för ett extra säte helt i onödan.Lycka till!
    I så fall beror det nog på flygbolag - jag har ALDRIG fått sätta min dotter själv i stolen bredvid min innan hon fyllde 2.
    Nog värt att kolla upp med flygbolaget du ska åka med. Verkar som att reglerna är olika.
  • PetraMunchen

Mmm... jag ska kolla upp det där med flygbolagen. Med Air Berlin går det bra sa de på tv igår... Sen handlar det inte bara om svåra olyckstillfällen. Testet de gjorde byggde på en kraftig inbromsning vid landning. Det händer ju ibland att de bromsar rätt bra enligt min erfarenhet.

Att hålla i barnet är ju heller inte någon ide för man tappar greppet. Det fanns en fin lösning med uppblåsbara "airbaigs" som man satte framför barnet vid start och landning, men dessa fanns ännu inte till försäljning vad jag förstod. "För liten efterfrågan"

För de som kan läsa tyska kan ni själva läsa om nya EU reglerna.
    www.wdr.de/tv/markt/sendungsbeitraege/2008/0519/01_flugverkehr.jsp

• bunny75

Man får ta babyskydd på planet om man har köppt en extra stol för barnet eller om det finns platser kvar. Vi hade inga problem att flyga med stolen.

När det gäller säkerhet jag har altid undrat hur och vad gör man om trycket i kabinen sjunker och man får andas i masken. Det finns ju inga till spädisar som sitter i knän.

• AnnamedAochJ
    bunny75 skrev 2008-05-20 17:39:31 följande:
    När det gäller säkerhet jag har altid undrat hur och vad gör man om trycket i kabinen sjunker och man får andas i masken. Det finns ju inga till spädisar som sitter i knän.
    Det finns alltid en extra mask till spädbarn. Av den anledningen får man inte sitta med två spädbarn på samma sida gången eftersom det bara finns en extra mask.
  • resemamman

Man kan köpa ett eget säte till sin infant, ta med babyskyddet och låta barnet sitta fastspänt i det under flygningen. Även under start och landning! I tex usa måste en bilstol vara godkänd av FAA för att få användas ombord. Där rekommenderar FAA att alla barn under 2 år sitter i en bilstol under flygningen. Googlade snabbt och hittade detta: www.saferidenews.com/html/Airplane_Eng.htm

En fundering som jag haft är om det skulle vara säkrare att ha bebisen i bärsjal eller bärsele, vänd emot sig. Då fördelas trycket över en större yta om planet gör en häftig inbromsning. Själv skulle man då ha bältet på sig, under sjalen. Någon som har en tanke?

• bunny75

resemamman

när min dotter var 4 månader somnade hon i babybjörn bärsele på terminalen. Jag ville helst inte vecka snuttan. Frågade flygvärdinnan om det var ok att lämna henne kvar i selen. Hon visste inte riktigt och frågade kaptenen. Det var inte tillåtet att ha barnet i selen och jag var tvungen att fixa och greja för att ta henne loss medan jag satt fastspänd vid fönstret och montera på henne barnbältet. Buuuu...

• resemamman

bunny75 - jag har varit med om liknande. har haft sovande bebis i bärsjal, men varit tvungen att pilla upp honom och spänna fast i bältet enl flygvärdinnan "av säkerhetsskäl". Men det betyder inte nödvändigtvis att det är säkrare, bara för att de har regler att följa...! Ett smalt bälte mitt på magen eller en sele som sitter över hela barnet. Vad är bäst? Jag kanske är helt ute och cyklar... vore intressant med fler synpunkter!

• Laurentia
    Svar på #6
    På vissa (de flesta?) rader finns det en extra mask, men inte på alla. Vi har blivit tillsagda att byta rad när vi flugit med ett barn under två år, därför att vi råkat få platser där det inte fanns mask till bebisen.

Vad gäller bärsjal eller bärsele som alternativ till bältet man får, så har jag använt en framåtvänd bärsele och satt mitt eget bälte under och barnets bälte runt barnet och selen. Det funkade bra och flygvärdinnorna tyckte att det var en okej lösning. Dessutom var det praktiskt att ha selen under resan, då man hade händerna fria och barnet satt bra. Sjalen har jag däremot aldrig kunnat använda, då det inte har funkat med barnbältet.
Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år