• Mayen

Flygsäkerhet för barn under 2 år

Vill man kan man köpa ett extra säte till barnet, dock får det inte sitta där själv vid start/landning förrän det är 2 år gammalt.

Tyvärr kan man inte göra mycket annat än att skydda barnet med kroppen. Det där fåniga bältet gör varken till eller ifrån tycker jag - man drar ju inte åt det speciellt hårt.
    Nu händer ju inte flygolyckor speciellt ofta - som tur är.

Går det riktig illa om man skulle störta så spelar det nog ingen roll med eller utan bälte...

• Mayen

Mari M skrev 2008-05-20 09:49:02 följande:

Vi reste med vår 5 månaders gamla pojke till Zürich för ett par veckor sen. Vi betalade för ett extra säte till honom. då vi hade bilbarnstolen med oss. Det stämmer INTE att de inte får sitta i den vid start och landning förrän efter två års ålder. Han satt i den hela resan och det gick jättebra! Har man råd så tycker jag att detta är ett bra alternativ, men man ska vara förberedd att barnet kanske inte alls har lust att sitta ensam i sin stol, utan hellre vill vara nära sina föräldrar och då kan man ha betalt för ett extra säte helt i onödan.Lycka till!
    I så fall beror det nog på flygbolag - jag har ALDRIG fått sätta min dotter själv i stolen bredvid min innan hon fyllde 2.
    Nog värt att kolla upp med flygbolaget du ska åka med. Verkar som att reglerna är olika.
Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år