• Amathea

Extremt för tidigt födda tvillingar

Mina tvillingar, Jonas o Miranda, föddes i v 24+4, spontant.
    Jonas vägde 655 och Mira 635.
    Jonas hade utvecklat NEC när han låg i min mage, och fick vid 10 dagars ålder, lägga ut en stomi på magen. Några dagar därpå gjorde han en ductus-slutning.

Miranda har laserbehandlat ögonen.

Idag är dom 2 år ochmår bra.
    Går hos dietist pga dålig viktuppgång (främst på Jonas).
    Dom har glasögon pga översynthet och inhalerar då å då, när förkylningarna blir för tunga.
    Men dom går 30timmar/vecka på dagis, och stortrivs!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Amathea

Emmy K:
    Jonas har aldrig ätit dåligt... det är de som är kruxet.
    Rent energimässigt får han i sej 6kalorier mindre än Mira.
    Men NÅT är de som gör att han inte går upp i vikt.
    Har tagit massa prover, så vi får väl se va dom visar.
    Han är väldigt  pigg på att äta, och äter istort sätt allt!

• Amathea

Vi tog proverna i torsdags och de kan ta några veckor. De va en rad olika prover, bland annat ämnesomsättning och gluten. Idag får båda tillskott i form av calogen. Det är en ren fettemulosion,som tas upp direkt av levern istället för tarmarna. Trots att han är maxad där, så är de inte tillräckligt. Han är helt enkelt för livad

• Amathea
    ylva4 skrev 2008-05-21 09:08:23 följande:
    Förlossningen gick inte att förhindra. Mie hade ca. 4 liter fostervatten och Tess knappt något. Vi var i Linköping där dom tappade mig på ca 1,5 liter fostervatten, men efter det satte förlossningen igång. Så det gick fort. Från att ha gått hemma och allt verkade bra under helgen till att på måndagen åka in pga blödning. På tisdagen är dom födda. Snacka om att man inte hängde med känslomässigt.Precis som du känner jag att man är mer tacksam och tar inte allt för givet. Livet kan förändras fortare än man anar.
    Förstår verkligen va du menar med "hängde med  känslomässigt" under förlossningen.
    Jag hade sammandragningar jag inte upplevde smärtsamma,men besvärliga.
    Blev skickad till förlossningen i borås för kontroll (av sjukvårdsrådgivningen).
    Väl där blev det akuttransport till östra...
    Det var fredagkväll.
    natten till söndag gick det inte hindra deras förlossning längre, och dom kom.
    Jag fick inte ens prova en vanlig säng, utan had e förlossningssängen hela tidne.
    Martin därimot, fick både sackosäck och vanlig säng

Visst är man mer  tacksam och tar inget förgivet, men jag AVSKYR när folk kallar mina barn "småmirakel" för jag tycker alla barn är mirakel.
    Kan väl bero på våra år av barnlöshet innan, men just orden "mirakel" känns så mycket mer.
    Ett tag var  jag SÅÅ less på att våra barn var utmärkande.
    Nu är de så skönt att dom är som alla andra tvillingar.
  • Amathea
    Zander O Cayenne skrev 2008-05-21 12:18:40 följande:
    Vad är NEC?

NEC är ett tillstånd för tarmen... eller.. sjukdom.. eller syndrom.
    Vet inte va man ska kalla det
    Men iaf, Jonas tarm fick syrebrist när han låg i magen, så den brast.
    Där den brast vek den sej dubbel och växte ihop. Så hans tarmsystem funkade inte.
    Nec är alltså när man får syrebrist i tarmen och dne går sönder.
    Inte helt ovanligt bland prematurer, främst pojkar, och framförallt extrem-prematurpojkar.

Necrotiserande Enterkolit.

• Amathea
    Zander O Cayenne skrev 2008-05-22 18:28:45 följande:
    Svar på #26Men det hände reda när han låg i magen? Vad kan man göra åt det?
    Eftersom han redan vid 10 dagars ålder hade fått ful ärrbildning i tarmen av att den vikt sej dubbelvikt så antog dom att de hände redan i magen.
    Det är inget som går att förebygga.
    Förövrigt verkade han inte haft syrebrist på nåt sätt, så de var helt enkelt nåt som hände bara.
    Min teori, och tröst i brist på vetskap om varför dom kom tidigt, är att dom helt enkelt var tvungna att födas, för annars skulle Jonas dött i magen, och gjorde han det, så skulle ju mira med all säkerhet dragits med hon med.
    Så jag är faktiskt väldigt tacksam över att dom kom så tidigt.
    även om jag gärna hade fått prova på att gå längre förstås.

Dom upptäckte det när dom gjorde en kontraströntgen eftersom han aldrig kom igång och beckade. Han fick ut lite, när dom retade honom gång på gång, men inga märkbara mängder, och då gjorde dom som sagt va kontraströntgen och fann stoppet.

Han fick stomipåse på magen, och vid 1 månad korrigerad ålder, så opererade dom in tarmen igen, eftersom han inte ökade i vikt.
  • Amathea
    Emmy K skrev 2008-05-23 01:40:48 följande:
    Amathea: Vilken jobbig tid ni måste ha haft. Särskilt Jonas, eller? Verkade det vara smärtsamt för honom? Sköterskorna sa alltid att våra tjejer hade varit bra i sina magar och jag förstod inte vad de menade. Vi hade inget att jämföra med då.
    Miranda hade sin beskärda del av problem, men inget som krävt operation.
    Förutom laserbehandlingen då.
    Men men....

Idag är de underbart väder.
    Ska snart hem och hämta vovven, för att sen traska till dagis och hämta barnen.
    Det e en bit att gå, men då blir både vovven, och min feta kropp glada
Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar