• Emmy K

Extremt för tidigt födda tvillingar

Hej

Mina tvillingar Nelia och Lilja föddes i vecka 23. Lite större än beräknat var de med sina 640 och 605 gram. De klarade sig igenom den första svåra tiden trots infektioner, hjärnblödningar och andningsproblem. Idag är de snart ett halvår gamla och har gått upp mer än tre kilo var.
    Små mirakel - eller hur.
    Enligt läkarna nere i Lund är mina tjejer antagligen de första där båda har överlevt, födda så mycket för tidigt. Kan det vara så?

Jag vill starta denna tråd för oss med extremt för tidigt födda tvillingar.

• Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar
  • pritt

Hej! Jag såg på din sida att ni oxå har genomgått en ductusoperation, det har min oxå gjort,. Gjorde ni den i Lund? Vi låg i Lund nästan 4 veckor när min dotter föddes, dom är otroligt duktiga där. Ville önska dej lycka till med dina tvillingar!

• hotten

exakt när föddes de 23+0?? å är dessa ivf eller dyl om du vet exakt?

• Emmy K

hotten: Hej, de föddes i vecka 23+5 men kanske 23+4 om jag skall vara exakt. Varje dag är ju viktig i de veckorna. Vattnet gick i 23+0 men värkarna stoppades och jag fick ligga i srikt sängläge de följande dagarna. Nej, de är inte ivf. Har du för tidigt födda tvillingar?

pritt: Ja, de föddes i Lund och där låg vi i en och en halv månad. Efter det flyttade de till NÄL och de var på neonatalen i sammanlagt fyra månader. Vet du vilka Yvonne och nattugglan Carin är? En sådan fin liten flicka du har. Vad skönt att det går relativt bra med henne.

• Gemelas

Här finns en tvillingmamma till på fl som fick sina i 22-23+. Jag har faktiskt för mig att det var i v 22 men jag kan ha fel.. Det är oxå 2 tjejer och om jag inte minns fel så är de ca 2-2,5 år. Tyvärr kommer jag inte ihåg mammans nick här på fl..

• Emmy K

De säger ju att tjejer är lite starkare än killarna under sådana här omständigheter. Det vore roligt att få prata med den där mamman. Hon har ju liksom facit i sin hand. Kanske hon trillar in här någon dag.

• Emmy K

Gemelas: Vi pratade ju för ett tag sedan om förkylningar och infektionsrisk. Mina tjejer åkt ju typiskt nog på RS eller något liknande för några veckor sedan. Nu får de pulmicort och airomir vid behov. Pulmicort skall de ha i ett år framåt minst.
    Hur går det för dina tjejer? Vad väger de? Vilka framsteg har de gjort?

• älskadebarnbarn

jag kikar in fast jag inte har extremt för tidigt födda tvillingar och önskar er lycka till med de små liven.

• Amathea

Mina tvillingar, Jonas o Miranda, föddes i v 24+4, spontant.
    Jonas vägde 655 och Mira 635.
    Jonas hade utvecklat NEC när han låg i min mage, och fick vid 10 dagars ålder, lägga ut en stomi på magen. Några dagar därpå gjorde han en ductus-slutning.

Miranda har laserbehandlat ögonen.

Idag är dom 2 år ochmår bra.
    Går hos dietist pga dålig viktuppgång (främst på Jonas).
    Dom har glasögon pga översynthet och inhalerar då å då, när förkylningarna blir för tunga.
    Men dom går 30timmar/vecka på dagis, och stortrivs!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • hotten

Nej vi har inte tvillingar men en förtidigtfödd tjej som vägde 358 gr (är nu 8 år).

under vår neo tid (5 mån) fanns det tvillingar som klarade sig (dock inte helt utan men) var 23+6 el 24+0, beroende på hur man räknar då de var IVF å "gjorda" i Finland å länderna räknar lite olika på dagarna..
    fast då kan era varit 24 oxå om man inte garanterat vet, å inget ovanligt isåfall.. fast varje barn är ju mirakel
    Lycka till med små liven

• Emmy K

Hej, visst är det så. Det verkar ju ändå som om det har fötts en del tvillingar omkring dessa veckorna. Jag behöver veta lite inför boken jag skriver nämligen. Det är svårt att hitta ny statistik om prematurer.
    Vad liten din tjej var! Så fantastiska våra barn är. Du har inga bilder på henne på din sida, du skriver heller inte så mycket om dina barn där. Har det gått bra för henne?

Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar