• Emmy K

Extremt för tidigt födda tvillingar

Hej

Mina tvillingar Nelia och Lilja föddes i vecka 23. Lite större än beräknat var de med sina 640 och 605 gram. De klarade sig igenom den första svåra tiden trots infektioner, hjärnblödningar och andningsproblem. Idag är de snart ett halvår gamla och har gått upp mer än tre kilo var.
    Små mirakel - eller hur.
    Enligt läkarna nere i Lund är mina tjejer antagligen de första där båda har överlevt, födda så mycket för tidigt. Kan det vara så?

Jag vill starta denna tråd för oss med extremt för tidigt födda tvillingar.

• Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar
  • Emmy K

hotten: Hej, de föddes i vecka 23+5 men kanske 23+4 om jag skall vara exakt. Varje dag är ju viktig i de veckorna. Vattnet gick i 23+0 men värkarna stoppades och jag fick ligga i srikt sängläge de följande dagarna. Nej, de är inte ivf. Har du för tidigt födda tvillingar?

pritt: Ja, de föddes i Lund och där låg vi i en och en halv månad. Efter det flyttade de till NÄL och de var på neonatalen i sammanlagt fyra månader. Vet du vilka Yvonne och nattugglan Carin är? En sådan fin liten flicka du har. Vad skönt att det går relativt bra med henne.

• Emmy K

De säger ju att tjejer är lite starkare än killarna under sådana här omständigheter. Det vore roligt att få prata med den där mamman. Hon har ju liksom facit i sin hand. Kanske hon trillar in här någon dag.

• Emmy K

Gemelas: Vi pratade ju för ett tag sedan om förkylningar och infektionsrisk. Mina tjejer åkt ju typiskt nog på RS eller något liknande för några veckor sedan. Nu får de pulmicort och airomir vid behov. Pulmicort skall de ha i ett år framåt minst.
    Hur går det för dina tjejer? Vad väger de? Vilka framsteg har de gjort?

• Emmy K

Hej, visst är det så. Det verkar ju ändå som om det har fötts en del tvillingar omkring dessa veckorna. Jag behöver veta lite inför boken jag skriver nämligen. Det är svårt att hitta ny statistik om prematurer.
    Vad liten din tjej var! Så fantastiska våra barn är. Du har inga bilder på henne på din sida, du skriver heller inte så mycket om dina barn där. Har det gått bra för henne?

• Emmy K

Amathea: Vad stora Jonas och Miranda har blivit! Har Jonas ätit dåligt hela tiden? Vi har stora problem med att få Nelia att äta. Hon sondmatas nästan helt och hon kommer snart att få peg (3 juni).

• Emmy K

Jättekonstigt! När får ni reda på vad proverna visar och vad kan det vara som är problemet, vet ni det?

• Emmy K

Åh, Ylva4 vad du har gått igenom mycket. Lilla Mie som ändå visade sin styrka i åtta dagar. Det är verkligen på livets kant som våra barn fötts.

Jag har hela tiden varit så tacksam för att mina flickor lever. Skulle det inte ha gått så bra som det har gjort hade jag ändå varit tacksam för att alla verkligen försökte rädda dem. De har satsat så mycket tid, pengar och resurser på våra små, fantastiskt.

Jag har blivit en mycket mer ödmjuk människa. Livet är verkligen ett mirakel. Efter att ha fått två friska barn utan ett riktigt bekymmer i världen så tog jag allt för givet.

För att ha varit tvillingtransfusion så var det inte stor viktskillnad mellan dem. Varför föddes de så tidigt? Var det oundvikligt kejsarsnitt eller gick det inte att hejda?

Tess är ju en så stor tjej nu... Härligt!

• Emmy K

MsBeauty: Hejsan! Hur går det för eran pojke? Vad fick han för namn? När fick ni lämna IVA och vart flyttade ni då?

• Emmy K

AndiPandi & Ylva4: Är det inte i Linköpng man håller på att bygga ett Ronald McDonalds Hus? Jag är så otroligt tacksam för att Huset fanns så att vi kunde bo tillsammans som en familj under den svåra första tiden i Lund. Jag hade ingen aning om vad Huset var innan detta eller hur mycket glädje det ger alla familjer som bor där. Genom Huset har jag fått många mycket goda vänner och en annan syn på livet.

Gemelas: Åh vad härligt med en bebis till! Är du mer orolig än om du inte hade varit med om prematurfödseln? Jag är själv ingen orolig person och är alltid väldigt optimistisk, tack och lov.

hejpa: Vad vägde dina två små? och var föddes de?

• Emmy K

Amathea: Vilken jobbig tid ni måste ha haft. Särskilt Jonas, eller? Verkade det vara smärtsamt för honom? Sköterskorna sa alltid att våra tjejer hade varit bra i sina magar och jag förstod inte vad de menade. Vi hade inget att jämföra med då.

Andi Pandi: Då är det ju verkligen på tiden. Hade jag varit några decennier äldre så hade jag gärna varit voluntär på Ronald McDonalds Hus. Jag vill så gärna ge tillbaka lite av allt det jag har fått. Vi har så många att tacka.

• Emmy K

ylva4: Det är många som har sagt att de känner igen sig i min blogg, vilket är skönt att höra. Läste du hela den? Den har ju blivit rätt så lång hittills. Jag kommer att ge ut den som bok om något år eller så. Vill ingen publicera den så kommer jag iaf trycka den för mina tjejer, släkt och vänner. Det finns billiga och smarta alternativ som booksondemand.

Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar