• Trollmor26

B.f imorgon, sjukt rädd

När ska man fatta att man ska gå igenom detta igen precis när som helst??Trodde jag var ganska redo, men ju fler dagar som går, dessto räddare blir jag. Paniken kommer krypandes framförallt på kvällarna och jag får en känsla av overklighet då jag tänker på det, ser bara min dotters förlossning för 5 ½ år sedan framför mig...Lång och enormt smärtsam, är så rädd för att inte hinna få EDA, är så oerhört rädd för smärtan.-..Jag trodde verkligen att jag skulle dö, är skitskraj för krystvärkarna!!!Har svårt att glädjas över att vi ska få ett ljuvligt barn p.g.a rädslan för förlossningen, kanske känns allt bättre då det väl sätter igång, men just nu mår jag inte alls bra!!Har gått både hos kurator och aurorab.m och visst har det hjälpt mig...men ju längre tiden går, dessto värre blir rädslan igen!Snälla, skulle verkligen behöva uppmuntrande ord =(

• Svar på tråden B.f imorgon, sjukt rädd
  • buffe

Åk in i tid å vägra gå hem.
    Du är stark.
    Du har gjort detta förut du kan ju detta.
    Man tror man ska dö å hoppa ut fönstret på FL men ta all bedövning du kan få så slipper du lite iaf.
    Kan fan inte peppa dig med krystvärks skedet för det gjorde ******* ont!

Hoppas du har din bebbe där hos dig snart.

Kram

• Ms Clint

Kan glädja dig med att jag hade en hemsk förlossning med 1:a barnet: 12 hemska timmar och jag var livrädd för att göra om det. Det gick dessutom 7 år mellan barnen så alla gjorde klart för mig att jag räknades som förstföderska igen.
    Jag gick 11 dagar över tiden men från första värken så tog det 1,5 timme sen var han ute. Jag sprack inte en millimeter, behövde ingen bedövning och åkte hem samma kväll och mådde hur bra som helst! Bebisen vägde 4,9 kg och kom med armen samtidigt som huvudet. Lycka till!

• Trakka

Jag kan också ge lite tröst (hoppas jag) när det gäller att föda sitt andra barn. Jag hade enligt alla en perfekt första förlossning. Tog ca 7 timmar och hade bara krystvärkar i 23 minuter. Själv tyckte jag det var hemskt.

När jag födde barn igen, 10 år senare, var jag gräsligt förbannad på mig själv som var så dum att jag gjorde om det, men plötsligt var förlossningen över. På nolltid kändes det som. Tog ca 3 timmar allt som allt. Dessutom fick jag EDA (eller spinalbedövning hette det jag fick) som var helt ljuvlig så två av de tre timmarna hade jag inte ont alls.

Mitt råd är att du skriver ett ordentligt förlossningsbrev där du betonar att du VERKLIGEN vill ha EDA och att du dessutom säger till den blivande pappan att han också ska vara benhård på att du vill ha bedövning.

Lycka till nu med förlossningen, när den än blir. Du vet ju sen tidigare att det är värt det:) (fast det kanske inte känns så när man är mitt uppe i allt).

• Juli1

Det är lättare andra gången...försök tänka på det.
    Det kommer absolut inte bli hemskt!!

Jag förstår att det är svårt för dig men jag är säker på att det kommer gå jättebra denna gången, kroppen har ju gjort det en gång lixom.

Tänk va kul med bebis sen

• Trollmor26

Tack alla för att ni skrev en rad och delade med er av era erfarenheter, Stor Kram till er..känns mkt bättre!!!

• Saxe

Berätta precis hur du känner direkt när du kommer till förlossningen eller då du ringer innan, så är de beredda på din oro. Var mycket tydlig med att du är livrädd och berätta om hur det var förra gången. Då kan de säkert i god tid ordna med all möjlig bedövning osv.

Jag önskar dig all lycka med förlossningen, och att den ska gå så där drömlikt bra som Ms Clints.

• m1nn13

Tänk på det här: oavsett hur rädd du är eller hur läskigt det känns så KAN DIN KROPP DET HÄR! Våga lita på din egen inre kraft att kroppen fixar det här! Du klarar det! Känn din styrka! Att föda är stort!

Lycka till-kramar!

• Trollmor26

Tack flickor!!Ni är så goa *kraaam*

• Saxe

Uppdatera oss på hur det går! Hur känns det nu till exempel? BF är här för dig, jag är sååå nyfiken på hur det känns. Jag har några veckor kvar till BF, men inte många.

Ta hand om dig och njut av sista tiden för dig själv.
    Kram

• Trollmor26

Hej!!

Just nu är jag sååå less på att vara gravid, jag längtar massa efter våran bebis och jag längtar faktiskt efter att ha ont, har massa förvärkar som förbereder mig på den riktiga smärtan vill jag lova, nu inser jag vad jag har gett mig in på igen!!!Positiva förlossningsberättelser stärker mig enormt, för jag är trots allt livrädd :(
    Tiden går fort, särskilt på slutet...snart är du där!!!Hoppas dock du slipper gå över dock, det är så segt!! Kraaaam

• Saxe

Jag hoppas verkligen att du får åka till BB snart! Under tiden kan du roa dig med den här tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m29247885.html som nog är en av de skojigaste jag läst. Jag har inte läst hela än, men håller på att ta mig igenom den. Jag skrattar så mycket att jag får sammandragningar dock! Och gråter förstås, av glädje. Maken bara skakar på huvudet...

(Viss varning för ganska mycket detaljer kring förlossningar, men jag har i alla fall vid det här laget läst så mycket om förlossningen att jag börjar bli lite van.)

Mycket nöje!

• m1nn13

Förvärkar är bara bra... de gör lite av jobbet! Själv hade jag förvärkar i en månad och en vecka innan sonen föddes var jag öppen 1,5 cm!!!! Så nog kan de göra nytta. Håller tummisarna för dig!!

• Saxe

Ja, hur har det gått för dig? Jag håller tummarna här så att de nästan blir blå...

KRAMAR

Svar på tråden B.f imorgon, sjukt rädd