Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

Vill ha kompisar med BPD barn- för ömsesidigt stöd, tröst och pepping!!!

Hej på er alla. Måste fråga vad skillnaden mellan högfrekvent respirator och vanlig respirator är?
    Vår dotter Tyra föddes i v.24+1 och låg i respirator 7,5 vecka och cpap ca. 5 veckor. Sedan syrgas till fram till två dagar innan vi fick åka hem (blev av med den i samband med återhämtningen efter ROP-operationen).
    Hon fick många inhalationer under tiden (två om dagen tror jag det var under en period?).
    Tuberna fick följa med hem, men behövdes (lyckligtvis) endast användas i början under bilfärder. Nu är hon 19 månader och blir väldigt dålig när hon blir sjuk, något som antagligen beror på lungornas skick, hon får andningssvårigheter och spyr. Vi väntar nu på läkarsamtal och längtar efter en inhalator så vi själva kan hjälpa henne direkt.
    Lycka till med era guldklimpar! Och ni som har syrgaskrävande barn, hoppas de snart får bli av med den

• Proletariatet

Okej, fy det verkar inte alls vara någon höjdare.
    Nej, de har inte ansett att det behövs, utan vi hänvisas till vårdcentralen och får inhalera där
    Jag kommer faktiskt inte ihåg, men det fick hon kanske, den enda kortison jag kommer ihåg är den de injicerade mig med för att påskynda lungmognaden.
    Tack detsamma!

• Proletariatet

Molly i Skåne skrev 2008-07-24 11:20:13 följande:

Svar på #18Fru Edberg- eller någon annan med en liten sjuk BPD kille-jag MÅSTE fråga: Är det ingen av er som haft cortison/steroider/betapred sen ni kom hem från NEO?Just nu känns det som om min lille kille är den sjukaste gossen i världen!Han ser ut att må jättebra-men han har fortfarande syrgas. Nu ligger han på 0,15 % i grimma utan piggar, men han genomgår samtidigt en hästkur cortison för 5e gången.Han är 6 mån 1 vecka eller 3 mån 1 v korrigerat.Snälla-jag behöver hopp och tröst!!!!!HUR länge hade era barn syrgas? Hur gick det till när de slapp syrgasen?Betapred- hur mycket, ofta, doser??????
    Skriv till en tjej som heter v24 här på fl. Jag är ganska säker på att hennes son hade syrgas länge hemma, hon kanske kan ge dig informationen. Lycka till!
Svar på tråden Vill ha kompisar med BPD barn- för ömsesidigt stöd, tröst och pepping!!!