Frågor om att adoptera SN-barn
Ni behöver ju inte bestämma er för ett SN utan bara meddela er organisation om att ni är öppna för SN och sedan får ni ju information kring ett speicifikt barn och just det barnets SN och får ta del av läkarrapporter och utlåtanden mm innan ni meddelar beslut till org om barnet.
Svarar på frågorna:
1. Mycket för tidigt född. Ögonbottenspåverkan pga tidig födsel.
2 Vietnam.
3.Vi kom till ögonläkare rätt omgående efter hemkomst som konstaterade att sonen har en ögonskada på båda ögonen pga tidig födsel. Han behöver glasögon längre fram, inga operationer (redan gjorts i Vietnam) är nödvändiga. Det är allt!
4. Råd och råd, alltså, alla SN och behov är ju olika beroende på vad det är för typ av SN och vad som är gjort i landet redan. Jag tror man oroar sig mer än man behöver i många fall vad gäller SN, att det ska vara så svårt osv och sedan visar det sig att det faktiskt går hur bra som helst. Men självklart finns det svåra sjukdomar/handikapp som kanske är mycket krävande också men allt handlar ju om vad det är för typ av SN. Att vara för tidigt född kan ju innebära högre risk för ADHD och psykisk ohälsa längre fram, eller att man blir mycket allergisk, kanske är senare i utveckling, utvecklar allergier mer än andra barn osv. Men det är KANSKE. Inte alls säkert. Vår son följer sin kurva både viktmässigt och annars. Ingen som träffar honom tror mig när jag säger att han föddes så mycket för tidigt och vägde si och så lite eftersom han är en så rejäl kille som utvecklas precis som han ska både motoriskt och psykiskt. Han tål allt i princip förutom jordgubbar. Hans syn är mindre påverkad än vi trodde från början. Skulle vi adoptera ett barn till hade jag inte tvekat en sekund att vara öppen för SN igen, och även svårare SN än vad vår son har.
Det är bra att ni diskuterar vilka SN som ni kan tänka er sinsemellan men när ni får förfrågan om barn så känner man ganska tydligt tror jag om det är ett SN som ni känner att ni klarar av etc. Lycka till