bebis ja tack skrev 2008-05-10 12:35:29 följande:
Har du något råd till mig, vad ska jag tänka på när det gäller att adoptera SN-barn?
SN kan ju som du säger betyda så många olika saker. Att adoptera ett barn med ett sn som går att rätta till med kirurgi är ju ungefär som att adoptera ett "friskt" barn, barnet blir ju "friskt" efter operationen. Och opereras kan ju vem som helst behöva då och då så det är inget konstigt!
Att adoptera barn som saknar vissa lemmar eller har andra skador som inte kan opereras behöver inte heller vara speciellt märkvärdigt, man får se till att skaffa de mediciner, hjälpmedel och den träning som finns tillgänglig och resten får man lära sig att leva med. Att som i mitt fall rengöra hörapparater och dela ut hjärtmedicin är ju inte speciellt ansträngande men hade å andra sidan hjärtfelet varit sådant att barnet måste till sjukhus titt som tätt och "levde i dödens skugga" eller om det hörselskadade barnet hört såpass dåligt att teckenspråk krävdes hela tiden så hade jag förstås fått betydligt mer att ta hand om och jobba med. Det hade varit en annan situation.
När man får erbjudande om att adoptera ett barn med känt sn så ska man förstås försöka få reda på ungefär "vilken grad" som sn:t har och om man tror sig klara av det. Och sedan får man chansa. För det finns inget facit hur det egentligen kommer att bli.
Om jag skulle adopterat idag så hade jag troligen adopterat ett barn med sn, dessa barn har allt att vinna på att få komma till Sverige och en längtande familj.