Inlägg från: Utlandssvensk |Visa alla inlägg
  • Utlandssvensk

Frågor om att adoptera SN-barn

Hej!

Vi har ännu inte fâtt barn, men jag fick ändâ lust att svara. Hoppas det är ok.

Vi adopterar inom landet och här 'matchar' de barnen med föräldrarna, sâ allt som handlar om SN gicks igenom noggrant under själva utredningen, för att de ska kunna göra den bästa 'matchningen'.

Det var aldrig tal om att jämföra med 'SN' som en 'nyfödd bio-bebis' kan ha, utan snarare sâ tänkte vi mer i banorna att det här barnet startar livet med en sorts 'socialt' handikapp som eventuellt kan ge men i framtiden, och vilka fler handikapp - mentala eller fysiska - utöver det kan vi tänka oss att klara av?

Jag sâg ocksâ det här med möjligheten att säga ja eller nej till SN som en stor fördel vid just adoption. När man fâr bio-barn sâ har man ju inget val utan blir tvungen att hantera situationen pâ ett eller annat sätt. När man fâr adoptiv-barn har man ju möjligheten att fundera pâ det här innan, vilket jag tycker känns skönt.

I vârt fall sâ fick vi en mängd exempel pâ SN och vi fick säga vad som kändes ok och inte. Det här samtalet var en djupgâende diskussion med en psykolog och en barnläkare. Psykologen var med för att kunna bedöma om vâra 'ja' var igenomtänkta (och inte ett 'ja' bara för att fâ barn snabbare) och barnläkaren gav fakta om olika SN och svarade pâ vâra frâgor. Tyckte det var toppen att gâ igenom den här frâgan pâ ett sânt sätt.

Mitt râd är därför att prata med folk om det här. Jättebra att du ställer frâgan här! Du kan ocksâ prata med barnläkare, adoptionsorganisationer osv. När vissa handikapp nämns kommer du nog känna att det känns 'fel i magen', med andra sâ kommer du att tycka att det knappt känns som ett 'handikapp' för just dig/er.

LYCKA TILL!

Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn