Inlägg från: Falle |Visa alla inlägg
  • Falle

Kamp för pappor

Efter min serparation med dotterns mamma så gjorde vi upp att hålla så många myndigheter utanför för enkelhetens skull.

Två veckor hos mig och två veckor hos mamman, inga utbetalningar på underhåll och gemensamt inköp av kläder mm som tösa hade behov av. Fungerade utan problem, dock blev det att jag var den som tog tösa till BVC, Tandläkaren, Ögonläkaren och Talpedagogen.. då modern vissade mycket svagt intresse över dessa enligt mig viktiga sakerna.

Ett år senare fick modern för sig att flytta från Karlstad till Jönköping med sin nya kille som hon träffat under seperationen, och då vägrade jag godkänna flytten för min dotter eftersom jag och tösas övriga släkt från moderns sida bor i Karlstad. Efter mycket bråk och tjaffs med modern som tyckte jag var orättviss tröttnade jag på henne och satte ner foten, jag la fram det hela att jag skulle ta tösa på heltid och sen kontaktade jag föräldrarenheten hos Socialen och tog reda på mina rättigheter. Jag bokade även tid hos BVC och barnmorskan talade om att hon bakade mig då jag visat att jag tagit mitt ansvar som pappa för barnets bästa, även samtal med rektorn för förskoleverksamheten resluterade i att hon visade mig tiderna moderna hade lagt upp, och då vi haft både dag- och nattverksamhet fann jag flera upplägg på att min dotter hade vart där ibland över 48 timmar! Bör notera att modern inte hade ett jobb utan pluggade via AMS.

Det hela slutade med att modern lämnade över tösa till mig efter att jag konfronterat henne med uppgifterna jag hade. Idag fungerar det som så att moderna har full tillgång att träffa tösa när hon vill eftersom det är hennes rätt och vi har en god kommunikation angående allt som har med tösa att göra.

Det jag vill komma till är att idag måste man som pappa i dagens samhälle stå på sig för att komma någonstans. Ge er inte utan en fight med fakta i ryggen, ge er INTE in i en fight med lös grund under fötterna för då kan det gå riktgit illa.

Ett tips till dig som har problem med barnens moder efter en seperation, kontakta en handläggare på socialen och håll denna uppdaterad om vad som pågår.. du har då detta dokumenterat ifall det skulle bli allvarligare problem framöver.

/Falle

Svar på tråden Kamp för pappor