Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?
Jag är ju inte någon genetiker men... det är ju ändå så att mannens sperma är antingen x- eller y-kromosomad och kvinnan ägg är alltid x-kromosomad.
Könet på barnet bestämd alltså av vilken SPERMA som hann in i ägget först (om en y-kromosomad sperma trängde in i ägget först så blir det en pojke tex). Och det är ju bevisat att x- och y-spermier har lite olika egenskaper. Tex är x-spermierna ngt långsammare simmare men uthålligare "gnagare" på ägget jämfört med y-spermier.
Jag kan tänka mig att ifall mannen har någon liten defekt kanske på sin x-kromosom som gör att de spermierna inte blir lika bra i kampen om att komma in i ägget först så borde det ju bli färre flickor födda från honom. Och den mannens söner kan väl ärva det vidare i sin tur?
Åsa A: Detär väl ingen myt. Könet bestäms ju enbart av vilken sperma från pappan som kom in i ägget först. Och antalet bestäms ju av hur många ägg som kvinnan hade vid ägglossningen, förutom vid enäggstvillingar som beror på slumpen. Även om mannen har flera miljoner sperma blir det ju bara tvillingar om mamman har släppt två stycken ägg vid ägglossningen (förutom vid enäggstvillingar då som sagt). Något för båda att "bestämma om" liksom :)