• Eowyn81

Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?

Vi väntar första barnet och har valt att inte ta reda på könet men det är ju ändå lite roligt att gissa vad det kommer bli. De flesta tror att det blir en pojke. Min sambo har nästan bara män på sin sida, dvs. han har två bröder, hans pappa hade två bröder, farfar hade bröder osv. Tror ni chansen är större då att vi också kommer få en pojke?

För att undvika missförstånd vill jag bara tillägga att det inte spelar någon som helst roll vilket kön det blir.

• Svar på tråden Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?
  • Pymsan

Nej det tror jag inte. Jag är ingen genetiker eller biolog men jag tror alla män har samma förutsättningar att få både tjejer o killar, det är bara slumpen som styr vilken spermie som kommer först...

• Pingu32

vi har på mina släkts sida bara flickor, min mormor fick två flickor min mamma två flickor, min syster 2 flickor och jag två flickor, tredje barnet en pojke! min man hade bara pojkar i släkten

• Emelianfian

Det är bara 2 st flickor sen är resten pojkar på min sambos sida o alla trodde det då skulle blir en pojke men nix... ut kom en liten flicka

♥ Nellie 071207 ♥
  • bambigirl

Min man har en bror, ingen syster och hans pappa har 3 bröder, inga systrar. SÅ vi var säkra på att få pojkar. Första barnet blev en Albin. När andra kom och hade snippa trodde vi knappt på det. Kallade tösen för han i en vecka tror jag

• mammamadeleine

på min sambos sida är det så att hans pappa har en son, hans farfar har bara hans pappa osv osv, och i magen ligger en kille enligt ul så det kanske är ngt som går i "arv" på min sida är vi blandade!!

• Elsans

Skrocket säger väl att könet kommer från pappans sida och antalet från mammans, men somsagt skrock. tex i min sambos systers familj: pappan i den familjen har två bröder varav en av dem har 2 pojkar och en av dem har en pojke. pappan till bröderna har en bror. min sambos syster första barn var en pojke och deras andra barn bröt trenden och var en flcika.

• Fantaci

jag har hört att om mannen har bröder ger han lättare söner!

• Chido

Jag är ju inte någon genetiker men... det är ju ändå så att mannens sperma är antingen x- eller y-kromosomad och kvinnan ägg är alltid x-kromosomad.

Könet på barnet bestämd alltså av vilken SPERMA som hann in i ägget först (om en y-kromosomad sperma trängde in i ägget först så blir det en pojke tex). Och det är ju bevisat att x- och y-spermier har lite olika egenskaper. Tex är x-spermierna ngt långsammare simmare men uthålligare "gnagare" på ägget jämfört med y-spermier.

Jag kan tänka mig att ifall mannen har någon liten defekt kanske på sin x-kromosom som gör att de spermierna inte blir lika bra i kampen om att komma in i ägget först så borde det ju bli färre flickor födda från honom. Och den mannens söner kan väl ärva det vidare i sin tur?

Åsa A: Detär väl ingen myt. Könet bestäms ju enbart av vilken sperma från pappan som kom in i ägget först. Och antalet bestäms ju av hur många ägg som kvinnan hade vid ägglossningen, förutom vid enäggstvillingar som beror på slumpen. Även om mannen har flera miljoner sperma blir det ju bara tvillingar om mamman har släppt två stycken ägg vid ägglossningen (förutom vid enäggstvillingar då som sagt). Något för båda att "bestämma om" liksom :)

• Elsans

chido: jo, alltså det jag menade med skrock är det ärftliga. dvs om pappan har många av det ena könet på sin sida så är chanse större att få det könet och om mamman har många tvillingar på sin sida är chansen större att få tvillingar. blir nu osäker på om det med tvillingar är skrock, det är ju ärftligt men jag tror att det gäller bådas sida. nån som vet?

• Chido

Åsa A: Ok. Fast ifall man får tvillingar (alltså fleräggstvillingar) eller inte beror enbart på mamman eftersom det är hon som släpper flera ägg vid ägglossningen och det är ärftligt, alltså att man släpper flera ägg vid ägglossningen.

En mamma som är själv är tvåäggstvilling kan ha anlaget att släppa flera ägg vid ägglossningen.

En man som själv är tvåäggstvilling har inget inflytande på att hans fru blir gravid med tvillingar MEN hans döttrar har evtl. anlaget för att släppa fler ägg vid ägglossning och DE har då större sannolikhet att få fleräggstvillingar...

Hoppas att det inte blev för rörigt.

Svar på tråden Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?