• Eowyn81

Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?

Vi väntar första barnet och har valt att inte ta reda på könet men det är ju ändå lite roligt att gissa vad det kommer bli. De flesta tror att det blir en pojke. Min sambo har nästan bara män på sin sida, dvs. han har två bröder, hans pappa hade två bröder, farfar hade bröder osv. Tror ni chansen är större då att vi också kommer få en pojke?

För att undvika missförstånd vill jag bara tillägga att det inte spelar någon som helst roll vilket kön det blir.

• Svar på tråden Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?
  • Elsans

chido: det förstås! och då borde det ju kunna vara sant med könet också.

• Chido

Ja precis! Ifall mannen har ngt på sina x-kromosom spermier blir det ju inga flickor och hans söner kan ju ärva det vidare. Så många pojkar kan nog vara ett tecken på det.

Men ifall mannen har svårt att få söner (alltså ngt med y-kromosom spermierna) så får han ju döttrar. Men döttrarna i sin tur får lika många döttrar som söner. Fast de sönerna kan få problem att få töser i sin tur.. och det märker man nog inte för då ser det ju blandat ut när man tittar bakåt i släktleden.

• kråkan krax

Min sambo har två brödrar. Hans bror har två söner. När vi berättade detta för vår IVF-läkare sa han att det kunde bero på en defekt bland spermierna.

• Devania

Min sambo har 3 bröder och alla i hans släkt får mest pojkar... Vi fick ändå en tjej :)

• Max mamma

MIn sambo har 1 bror.
    Han har 1 son.
    Per´s pappa har 5 bröder.
    Och vi har Max...så dom kan nog inte "göra" flickor i den släkten

• BunnyBrown
    Chido skrev 2008-05-08 15:15:48 följande:
    Jag kan tänka mig att ifall mannen har någon liten defekt kanske på sin x-kromosom som gör att de spermierna inte blir lika bra i kampen om att komma in i ägget först så borde det ju bli färre flickor födda från honom. Och den mannens söner kan väl ärva det vidare i sin tur?
    Det var min tanke också.
  • kråkan krax
    BunnyBrown skrev 2008-05-09 09:47:06 följande:
    Det var min tanke också.
    Det var det min IVF-läkare menade.
  • Docendo díscimus

I mans släkt finns det mer pojkar än flickor.

Vi har tre flickor, brodern till maken ha en flicka och en pojke. Ts - det kan lika gärna blir flickornas era.

• caessa

Min make har 2 bröder och de har fått söner och sen får alla i hans släkt pojkar...
    Vi fick en tjej :) och är gravid igen med en tjej.

• Kiwis mamma

Det har ingen som helst påverkan! Det är 50-50 VARJE gång!

• BunnyBrown

Kiwis mamma skrev 2008-05-09 13:45:21 följande:

Det har ingen som helst påverkan! Det är 50-50 VARJE gång!
    Har du läst de svar som skrivits?
  • amasonas

Ingen aning....men min man har 3 bröder, inga systrar....& vi har 3 pojkarGlad

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Liiz01
    Eowyn81 skrev 2008-05-08 13:26:25 följande:

Vi väntar första barnet och har valt att inte ta reda på könet men det är ju ändå lite roligt att gissa vad det kommer bli. De flesta tror att det blir en pojke. Min sambo har nästan bara män på sin sida, dvs. han har två bröder, hans pappa hade två bröder, farfar hade bröder osv. Tror ni chansen är större då att vi också kommer få en pojke?

För att undvika missförstånd vill jag bara tillägga att det inte spelar någon som helst roll vilket kön det blir.

Hur gick det ts?
Svar på tråden Större chans att få pojke med mest män i sambons släkt?