• Mingus

Tips till 4-års kalas

Min dotter fyller 4 år om ett par veckor. Kalaset ska vi ha hemma och tanken är att bjuda ca 7 kompisar, 3-5 år gamla, både killar och tjejer. Några går på samma dagis, några känner inte de övriga barnen.

3 års kalaset hade vi inte styrt upp med mer än en fiskdamm. Så här i efterhand inser jag att det hade det varit bra med något organiserat som samlat ihop barnen lite.

Jag behöver tips om ett bra upplägg som gör det till ett lyckat kalas? Gärna allt från ett tema till lekar/aktiviteter, tårta, dukning & det där lilla extra.

Vad gör man när alla kommer? Ska gästerna få sysselsätta sig med något? (Typ att göra en egen prins-/prinsesskrona om man har ett prinsesstema) medan vår dotter tar emot gästerna, eller blir det kaos/overdoing?

När ska presenterna öppnas? Vad gör gästerna under tiden?

Min dotter gillar inte lekar där hon är i centrum, typ Björnen sover. Men hon älskar musik...

Är det någon som har erfarenhet av att göra glass-slott med hjälp av barnens rengjorda strandleksaker?

• Svar på tråden Tips till 4-års kalas
  • Mingus

Vill dela med mig och berätta hur vi gjorde kalaset och det blev verkligen lyckat!

Jag tejpade fast en vit pappersduk på ett lågt bord där barnen fick stå & måla när de kom. Det var verkligen "busigt" tyckte flera av barnen - rita på duken!!! De fick också välja en varsin krona att ha på huvudet (eftersom vi valde prinsesstema). När alla kommit samlade vi alla och de fick gå upp på övervåningen där Prinsessan Cornelia väntade (en inhyrd kompis till min kompis dotter). Gissa om hon trollband barnen. Hon frågade vad alla barnen hette (eftersom alla inte kände varandra) och så läste hon en prinsessaga. Sen var det glasstårta (givetvis gjord som ett slott) och när alla var färdigfikade så var det skattjakt. Vi hade fotograferat olika gömställen (allt från bastun till olika skåp och lådor). Varje barn fick varit foto och det var lagom svårighetsnivå. Barnen fick lite godis (bl a halsband), bokmärken och en varsin ring. Sen var det presentöppning och det passade bra eftersom barnen var halvt upptagna av sina påsar och min dotter inte ville vara i centrum.
    När det gick hem fick de ballonger på pinne.

Svar på tråden Tips till 4-års kalas