• Mingus

Tips till 4-års kalas

Min dotter fyller 4 år om ett par veckor. Kalaset ska vi ha hemma och tanken är att bjuda ca 7 kompisar, 3-5 år gamla, både killar och tjejer. Några går på samma dagis, några känner inte de övriga barnen.

3 års kalaset hade vi inte styrt upp med mer än en fiskdamm. Så här i efterhand inser jag att det hade det varit bra med något organiserat som samlat ihop barnen lite.

Jag behöver tips om ett bra upplägg som gör det till ett lyckat kalas? Gärna allt från ett tema till lekar/aktiviteter, tårta, dukning & det där lilla extra.

Vad gör man när alla kommer? Ska gästerna få sysselsätta sig med något? (Typ att göra en egen prins-/prinsesskrona om man har ett prinsesstema) medan vår dotter tar emot gästerna, eller blir det kaos/overdoing?

När ska presenterna öppnas? Vad gör gästerna under tiden?

Min dotter gillar inte lekar där hon är i centrum, typ Björnen sover. Men hon älskar musik...

Är det någon som har erfarenhet av att göra glass-slott med hjälp av barnens rengjorda strandleksaker?

• Svar på tråden Tips till 4-års kalas
  • hallon2

Jag tycker att du är rätt ute som vill samla ihop dom... på min dotters 4-års kalas så lekte hon bara med EN kille!
    Du har många bra idéer själv som jag snor till vårt 5-årskalas i höst :)

Under själva ankomsten, presentöppningen brukar det flyta på bra när man låter dom små vara ifred.

En sak som jag gjorde på slutet av kalaset var att blåsa upp ballonger, måla den som en hund och knyta ett snöre runtikring. Sen serverade jag havrekuddar i skålar i köket på golvet... *Panikgrej* hahaha
    Men dom tyckte att det var kul! NU ska alla andra ha "hundkalas"!

Nästa gång "styr" jag upp kalaset från början, väntar på goda tips jag med! :)

• Ekorremamman

Vi har haft kalas för våra barn. Vi har märkt att lekar har varit svårt för barn upp till 5- årskalasen. Det finns alltid några som inte förstår riktigt vad som ska göras, en del vågar inte och en del blir sura när det inte fungerar. Om man ska ha lekar ska det vara lekar som alla kan och känner sig säkra på. Hade det varit dagisbarn så kunde man ju ha frågat dagis vad de brukar leka men nu var det väl blandat dagisbarn och andra, då blir det svårare.

Pyssel kan ju vara bra för 4-åringar, då det inte är någon tävlan eller regler utan man gör som man själv vill.

Experiment har vi börjat använda på 6-årskalas och det har fungerat bra.

Vi har samlat alla barnen vid presentöppningen. Då har barnen fått tala om vad de heter och presenterna har öppnats tillsammans. Det brukar vara mycket uppskattat.

En lek som jag tycker verkade kul men som vi inte ännu har provat är att en vuxen går in och visar upp sig för barnen i kläder och allt. Den vuxna går sedan ut och sätter kläder ut och in, eller vänder dem bak och fram. Sedan ska barnen gissa vad som är förändrat.

• Ina79

Min son fyller 4 nu i juni och jag tänkte även köpa ballonger modell större som gärna kan studsa lite och sen kan barnen få måla sin egen ballong till nåt roligt med tuschpenna och leka med ute. Utdelning av godispåsar i fiskdamm.

• lilla pop

Man kanske kan ha något tema så barnen får klä ut sig, om de vill. Sagotema t.ex. för det är ganska "fritt". Då passar det ju att en vuxen läser eller berättar en saga och sedan kanske barnen kan få rita varsin teckning. Man kan ju sjunga tillsammans också. Rörelsesånger som går fort brukar vara kul.

• CeeJay

Jag personligen tycker det blir för mycket om man organiserar och "tvingar" in 4-åringar i en lek/tema osv.

Vi hade kalas för vår 4 åring utan någon som helst tema, men vi har ju iofs inte rena barnkalas, vi samlas hela släkten, vänner och barn samtidigt.

Men det beror ju på hur barnen är och hur ni vill ha det. Jag skulle nog välja en lättare form, tex att alla barn får samlas kring en stor låda med leksaker, ballonger när de kommer.

Tema kring dukning och tårta kan man ju ha ändå. Vi hade my little pony-tallrikar, muggar och "godis-påsar" eftersom Hanna älskar ponysar.

• Kika77

Ojojoj, vi ska ha 20 st på 5års-kalas på söndag och jag känner att det blir så många så att vi måste försöka styra upp det lite så vi behöver också tips.

Vid presentöppningen tänkte vi ha någon form av snurra flaska i en ring. Den flaskan pekar på ska lämna sitt paket till födelsedagsbarnet och efter det så får den personen snurra. Vet inte men jag inbillar mig att alla är stolta över det som dom ger och vill att alla ska se, blir inte så mycket slita upp paket då heller. Behöver dock tips på hur vi gör med den vars paket redan öppnats. Kanske rent av bara får snurra flaskan igen och hoppas på att den kommer på någon som har paketet kvar.

Sonen ville att vi ska spela musik och dom ska dansa ( eller nåja, skutta runt) sen stannar vi musiken och då ska dom stå stilla den som rör sig....sen har vi inte kommit längre tips tack!!!

Klassikern musik och gå runt stolar, en tas bort.

Sen skulle dom vara två FÄRGlag med varsin ballong runt foten och sen ska dom trampa sönder varandras ballonger.

Funderade på någon skattjakt till godispåsarna eller en klassisk fiskdamm.

• Tussens mamma

vårt fyraårskalas såg ut såhär.

inget tema men man fick klä ut sig om man ville.

när alla kom. fri lek några minuter ("känna på varandra")

mat (korv med bröd och sen tårta)

paketöppning (snurra flaskan...den flaskan pekar på hämtar sitt paket)

knorr på grisen (alla fattar inte allt men det gör inget... ingen vinnare måste ju finnas... alla gjorde bra liksom)

fiskedamm

fri lek igen... sen kom alla päron och hämtade.

det gick jättebra. det var 11 tjejer.

• Tussens mamma

vi höll på i två timmar.

• ennie

Vi började med presentöppning. Därefter lek typ sätta svansen på grisen/krona på prinsessa el prinsen/clownnäsa på clownen (beroende på vilket kalas man har). Efter detta fika. Därefter ballongpyssel (finns lådor att köpa på Biltema för ca 40 kr) där barnen ska färglägga klistermärken/skor till ballongerna och klistra på så att ballongerna blev figurer. Sysselsatte alla ungar och föräldrarna kunde fika (ålder 2½-5 år på barnen). Hade fikat + ballongpyssel på pappersduk (hade även engångsartiklar att fika på) så det var bara att vika ihop duken och kasta rubbet efter kalaset. Därefter hade vi "gömt" godispåsar som barnen skulle leta rätt på. Varje påse hade ett snöre med barnets namn och de skulle följa snöret fram till påsen. Alternativ är fiskdamm el skattkarta.

• Mingus

Vill dela med mig och berätta hur vi gjorde kalaset och det blev verkligen lyckat!

Jag tejpade fast en vit pappersduk på ett lågt bord där barnen fick stå & måla när de kom. Det var verkligen "busigt" tyckte flera av barnen - rita på duken!!! De fick också välja en varsin krona att ha på huvudet (eftersom vi valde prinsesstema). När alla kommit samlade vi alla och de fick gå upp på övervåningen där Prinsessan Cornelia väntade (en inhyrd kompis till min kompis dotter). Gissa om hon trollband barnen. Hon frågade vad alla barnen hette (eftersom alla inte kände varandra) och så läste hon en prinsessaga. Sen var det glasstårta (givetvis gjord som ett slott) och när alla var färdigfikade så var det skattjakt. Vi hade fotograferat olika gömställen (allt från bastun till olika skåp och lådor). Varje barn fick varit foto och det var lagom svårighetsnivå. Barnen fick lite godis (bl a halsband), bokmärken och en varsin ring. Sen var det presentöppning och det passade bra eftersom barnen var halvt upptagna av sina påsar och min dotter inte ville vara i centrum.
    När det gick hem fick de ballonger på pinne.

• Kika77

Mingus: Det tyckte jag lät som ett riktigt bra kalas. Riktigt roliga ideér.

• vivianne

På dotterns fyraårskalas serverades maten i "korvståndet". Min man ställde sig bakom köksbordet, vi hade gjort en enkel skylt med prislista och försett barnen med leksakspengar att betala med. De köade snällt, beställde sin korv och festis av korvgubben och betalade amed allvarliga miner. Hade aldrig kunnat drömma om att något så enkelt skulle vara så uppskattat. Och göra matserveringen så städad och civiliserad för oss vuxna

Så det är ett tips på lek där nytta och nöje kombineras.

• Piamia

Det där att styra upp ett barnkalas eller inte har jag funderat en del på. Har varit på så många kalas som bara blir kaos eller inget speciellt, lek och korv i all ära men det är ju kul om det blir något mer speciellt - om barnen tycker det är kul förståss.

När jag ordnade kalas för min 4-åring så gjorde jag det lite uppstyrt - men utomhus där det fanns massvis med plats att också springa runt... Nu har vi turen att hon fyller på sommaren. Vi hade först presentöppning och sedan mat som alla barn kunde plocka och sätta sig på filtar i gräset. Sedan blev det skattjakt! Vi hade pirattema och barnen var utklädda och så hittade jag en färdig skattjakt på nätet som man kunde köpa, typ "Skattjakt på de sju haven". Den var kanonbra med frågor / stationer. Man kunde göra den med ledtrådar, men jag ritade en egen skattkarta över trädgården och satte upp de olika lapparna man fick med där. Tills sist leder det fram till en skatt och där hade jag gjort godispåsar med guldpengar. Det blev superlyckat. Det blev kanske inte rätt svar på allt i skattjakten men det spelar ju ingen roll, barnen tyckte det var så kul och levde sig in i pirathistorien där de seglade mellan olika pirathamnar. Efter skattjakten var det tårta och så fick alla barnen diplomet som ingick, de var så stolta och sedan avslutade vi. 2,5 timme. Kort med intensivt och inget kaos och barnen på dagis pratar fortfarande om skattjakten. 

• Greta68

@Piamia
    Vad det var för skattjakt du hittade och var ?
    Fanns det andra teman än sjörövare och pirater?

Svar på tråden Tips till 4-års kalas