En "rysse" - fördomar...
Mina fördomar kommer nog främst från den tid vi tillbringade i vår dotters födelseland, Ukraina. Hon kommer från en ryskdominerad del av landet. Dessutom har jag haft en del kontakt med tjecker och balter som levt under rysk ockupation. Vissa fördomar har också bekräftats av ryska familjer vars barn jag haft som elever.
Nåja, here goes:
Ryssar dricker betydligt mer alkohol än de flesta andra nationaliteter.
Ryssar lever väldigt könssegregerat.
Ryssar ställer hårda krav på sina barn.
Ryssar har ett väldigt "konkret" sinne för humor, skrattar hellre åt den som halkar på bananskal än åt ironi.
Ryska kvinnor är väldigt noga med att vara feminina, använder mycket smink, högklackade skor, kjolar/klänningar och smycken.
Ryska kvinnor under 30 ser ofta fräscha ut, över 30 ser de väldigt mycket äldre ut än de är.
Ryssar hyllar naturvetenskapen, det som kan vägas och mätas, liksom det logiska tänkandet, är mindre intresserade av humaniora.
Ryssar är nationalistiska och påfallande ofta också rasistiska.
Egentligen är jag inte säker på att allt detta är fördomar. En del av det är nog fakta som stämmer för en mycket stor del, om än inte för alla, av den ryska befolkningen. En "äkta" fördom ska väl egentligen inte vara sann, utan mer typ "alla svarta har rytmen i blodet".