• Kall öl

En "rysse" - fördomar...

Jag är säker på att alla går och klämmer på någon fördom. Har du några fördomar mot ryskar? Vilka är dom och varifrån kommer du?

(Min kompis som är 50/50 finsk/rysk ville att jag skulle fråga på ett populärt forum, och gissa vad - jag valde familjeliv. Anledningen till att hon vill veta är att, jag och hon satt och pratade om en rysk tennisspelare. Då kommer det en massa spydiga kommentarer om ryssar av omgivningen. Varför? Kan bero på historien, tycker endel. Men varför hatar inte alla Tyskland (hitler) då?)

Visste inte vart jag skulle sätta den här. Och måste tillägga att jag absolut inte har något emot varken tyskar, ryskar, eller något annat folk.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 13:30
    varifrån kommer DOM!

fördomarna. skall inte stå "du" där.

• Svar på tråden En "rysse" - fördomar...
  • TBS

Det är aldrig soligt i ryssland
    Alla ryska kvinnor över 35 år har förkläde och hilka
    Ryska föräldrar är hårda mot sina barn
    Ryska tjejer är vackra (men bara dom unga)
    Ryska män dricker vodka varje dag
    Ryska idrottsmän (och kvinnor) är mer fokuserade än t.ex svenska
    Ryssar blir oftare arga och våldsamma än svenskar
    I Ryssland är allting grått eller brunt

Å jag som trodde att jag hade rensat upp i mina förommar!
    Där ser man.........

• Kall öl

TBS: hehe! Jag har också några av dessa sk "fördomar". Att alla är vackra i ung ålder och att dom är mer fokuserade, t.ex. Är dom våldsammare? Fast jag bor ju i Finland, uppvuxen med finnar - så jag får nog söka för att hitta något hårdare samhälle?! Tack för ditt svar.

• fruis

Här är mina fördomar:

ryssar är väldigt svart/vita i sitt tänkande
    ryssar vet alltid bäst
    ryska kvinnor är ganska bimbo-fierade
    ryssar har inte ett uns av genustänk

De positiva fördomarna är:
    ryssar är alltid redo att bjuda till fest
    ryssar är generösa värdar
    ryssar tycker om att sjunga och umgås
    ryssar gillar alltid läget och klarar sig vad som än händer

• Hädvigg

Man kan aldrig lita på en ryss

"En ryss är en ryss, om man så steker honom i smör"

-gapiga och ohövliga

• Manchester

Mina fördomar kommer nog främst från den tid vi tillbringade i vår dotters födelseland, Ukraina. Hon kommer från en ryskdominerad del av landet. Dessutom har jag haft en del kontakt med tjecker och balter som levt under rysk ockupation. Vissa fördomar har också bekräftats av ryska familjer vars barn jag haft som elever.

Nåja, here goes:
    Ryssar dricker betydligt mer alkohol än de flesta andra nationaliteter.
    Ryssar lever väldigt könssegregerat.
    Ryssar ställer hårda krav på sina barn.
    Ryssar har ett väldigt "konkret" sinne för humor, skrattar hellre åt den som halkar på bananskal än åt ironi.
    Ryska kvinnor är väldigt noga med att vara feminina, använder mycket smink, högklackade skor, kjolar/klänningar och smycken.
    Ryska kvinnor under 30 ser ofta fräscha ut, över 30 ser de väldigt mycket äldre ut än de är.
    Ryssar hyllar naturvetenskapen, det som kan vägas och mätas, liksom det logiska tänkandet, är mindre intresserade av humaniora.
    Ryssar är nationalistiska och påfallande ofta också rasistiska.

Egentligen är jag inte säker på att allt detta är fördomar. En del av det är nog fakta som stämmer för en mycket stor del, om än inte för alla, av den ryska befolkningen. En "äkta" fördom ska väl egentligen inte vara sann, utan mer typ "alla svarta har rytmen i blodet".

• Anton78

Det värsta man kan ha som granne. De är verkligen homofobiska och svar/ vita. Visar Inga känslor. Aggressiva och hemska mot barn. Har en granne som öppnar dörren precis när jag ska ut. Vill komma in i min lägenhet trots att jag uttalat att jag inte vill. Till slut blev det för mycket och jag anmälde henne för sexuella påhopp. Nu är hon verkligen en fiende och uppträder därefter. Jag ville bara vara i fred. Psykovarning

Svar på tråden En "rysse" - fördomar...