Inlägg från: froggyL |Visa alla inlägg
  • froggyL

Vi som knipit färdigt del 2

Jag undrar om inte Linnea får tänder där uppe först. Ovanligt men tydligen inte helt omöjligt. Det är mycket vassare där iaf. Men kanske att det blir extra vassare där. Än har inga kommit fram.

Linnea vill inte sova ikväll. Bara för att vi vill att hon ska sova, typiskt. Vi e sportfånar, när det är EM och VM och Sverige spelar, aldrig annars.

Undra hur det går för Puma86 med flytten... om hon dyker upp snart. Eller om de inte får igång bredbandet tillräckligt fort. Jag blir galen så fort nätet e borta

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

Hej alla!
    Glömde ju berätta igår att jag var på BVC. En vecka senare än vanligt, men nu vägde hon 8210gram! och var 67,5. Alltså har hon gått upp över ett kilo sen förra gången (7190)

Sprutan gick mindre bra denna gång. Förra gången reagerade hon inte, men nu är hon ju mer medveten. Hon gallskrek. Långt efteråt också...somnade av utmattning i bilen... och sen var hon trött. Hon sov 12 timmar på natten...

• froggyL

Eldflugan: Skickar lite styrkekramar.

Roots: Skönt att resan gick bra.

Linnea har varit så hård i magen i några dagar nu. Antingen e det för att hon fått lite annan mat nu, eller så är det för att det blivit mer välling på matschemat. Gissar att det är vällingen kanske. Försöker ge katrinplommon och lite fett i maten, men hon kämpar och kämpar så det är synd om henne. Och ut kommer små klumpar. Hon skriker iaf bara ibland. Febertermometer sägs vara bra att föra in och röra runt lite, men det har jag inte provat...
    I natt vaknade hon vid halv 3 och var uppe 1,5 timma. Det var INTE uppskattat. Jag tog första halvtimman eftersom maken inte vaknar och han ska ju upp och jobba, men sen orkade jag inte mer...så då fick han ta över. Det tog en timma innan hon somnade då... men jag fick sova gott. Jag skulle ju upp tidigt jag med.

Imorgon är det potatisfestival och i dagarna 3... ska ner en sväng i morgon med mormor och Linnea men lördagen får Linnea stanna hemma. Då vill jag ut SJÄLV! Eller ja...utan barn iaf. För er som inte vet så kom Jonas Alströmer från Alingsås, och det var han som införde potatisen som föda. Numera har vi potatisfestival varje år, med tivoli, knallar och mycket mera.

• froggyL

Vad tyst det blev nu igen i tråden.

Jag fick mens idag men jag får väl vara glad att den höll sig borta så länge som den gjorde.
    Var en sväng inne i stan igår så nu har Linnea gått på sin första potatisfestival. Och många kommer det bli. Hon hade massor att titta på så hon låg nöjt i vagnen nästan hela tiden. Jag bar henne en liten stund, då hon skulle rapa efter maten. Var lite svårt att höra om det kom nån rap i allt folkmyller... att äta var lite besvärligt, speciellt när Triple & Touch helt plötsligt dundrar igång med musik från scenen. Vi fick avlägsna oss snabbt med händerna för hennes öron...

Idag ska jag träffa en kompis och ta en sväng också. Lite lättare att kolla in allt då. Alla knallar å sånt. Linnea ska va hemma med pappa.

Har vi bestämt klart att vår träff blir den 5:e juli? Isåfall kanske vi borde skriva på en lista vilka som kommer så vi vet... vi kan ju kopiera vidare den, så att ingen missar den bland gamla inlägg...

Kommer den 5 juli till GBG:
    FroggyL

• froggyL

kom på en sak som kan va bra att veta också...lägger till:

Kommer den 5 juli till GBG:
    FroggyL

Kommer inte:

• froggyL

Här är en till med hård mage. Linnea trycker och trycker stackaren. Idag  skrek hon för att det gjorde så ont, men så svisch sa det, så gick det åt 5-6 blöjor på raken...  Gav henne katrinplommon till grötmålet på morgonen, ganska mycket, men det räckte inte. Sen hällde jag rapsolja i maten, men det verkade inte hjälpa, men idag tog jag vanligt flytande margarin, och det hjälpte, eller så släppte det ändå, inte vet jag. Men nu har hon bajsat ordentligt iaf.

Idag har jag köpt en toaring till henne, efter tips från en vän. Ska sätta henne på den när hon bajsar. Eftersom hon trycker så ljudligt så ska vi vänja henne vid toaletten vid bajsning. Det finns ju de som sätter nyfödda på potta och lyckas med det, även vid kissning. Fattar inte hur de lyckas se på sina barn när de kissar. Ibland kanske, men jämt...!??! Får väl se hur det går, men vi ska prova iaf.

Våra rutiner känns ganska underbara nu faktiskt. Hon sover från kl.20-08 ungefär varje dag. Vaknar ibland vid 6-7 och då ger vi henne ersättning och så somnar hon om efter en liten stund. Ofta sover vi vidare till 9 iaf, fast hon får alltid flaskan en gång innan vi somnar om. Och sen går jag upp och duschar, hon får sitta i babysittern och leka lite, och sen fixar jag hennes och min mat samtidigt, och så äter vi samtidigt. Hon gröt. Då är kl. ca 10. Sen äter hon lunch vid 13-14 ungefär. Beståendes av sammanlagt en burk mat ungefär. Och en halv burk efterrätt. Sen äter hon välling vid 16. Och nattvälling vid 19. Är vi hos mormor åker vi hem efter det, och tar på pyjamas och sen lägger vi henne, annars blir det pyjamas först, och sen välling och sen lägger vi henne. Hon somnar ganska fort. Bara man håller henne med handen över napp och kind. Det går på ca 10 minuter så sover hon. Bekvämt! Dagtid får jag alltid vagga henne i famnen för att hon ska somna. Hon sover oftast en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Ibland 2ggr på eftermiddagen. Men så sover hon bara mellan 20 och 40 minuter högst, åt gången.

Linnea har fortfarande inte fått tänder, men så som hon gnager och dregglar och har gjort länge, undrar jag när de kommer egentligen. Ja ja...

Måste ju stolt berätta hur Linnea sitter som en fågelunge när hon äter. Bara gapar och vill ha mer, mer, mer. Speciellt när hon får mango och annat "sött". Gröten är det likadant med. Får alltid skrapa ur skålen Dock e hon lite mer skeptisk vid nya smaker å så, men sen går det bra. Nu är favoriten potatis/majs/nötkött (5månadersmaten)

Nej, dags att titta lite mer aktivt på matchen. Här händer ju grejer!

• froggyL

Puma86: välkommen tillbaks! Vi har saknat dig!  Tråkigt och jobbigt för dig, med barnet, fast ändå skönt att "få det gjort" nu när ni tagit beslutet.

• froggyL

Puma86: he he, ja sån bajs luktar! Och visst e det annorlunda med korvar/bollar i blöjan som kan rulla iväg istället för löst bajs...

Tezz79: Hur gick det?

Idag har varit en lååång dag. Linnea vaknade vid 6 och ville ha lite ersättning. Sen när vi nästan lyckas somna om, ringer telefonen. SUCK! Då är det min man som har vurpat med cykeln. Han försöker chockat svara på mina oroliga frågor och han lyckas ta sig hem. Ringer sjukvårdsupplysning, fast beslutar oss för att strunta i rådet att stanna hemma och känna efter hur han mår. Vi åker in till akuten. Han ramlade nämligen och tog emot hela tyngden med hakan. Han ser ut som han fått bockskägg nu, he he. Eller clownnäsa på hakan nä, inte så roligt, bara lite Mycket folk på akuten och låååång väntan, men han får göra en magnetröntgen och det konstateras att han inte har några skelettskador. Dock rejäla skrapsår på haka, händer och ben... oooont! Mina föräldrar fick ta hand om Linnea. Nu ikväll har hon varit jättegrinig och sover fortfarande inte. Jag e helt slut. Hann aldrig äta frukost på morgonen. Fick i mig en smörgås vid 13-tiden och kom hem vid halv fyra. Vill bara sooova.
    Oj, nu kissade hon på pappan ha ha. Hur gick det till... det brukar ju inte läcka nu för tiden. Ja ja, blöjan hamnade väl snett. Ha ha, BAJS i HELA BYXAN låter det från pappa. Inte konstigt det läckte... skönt att det kommit ut nu då, hon har ju varit så hård innan. 3 bautaladdningar idag ha ha. Nu krävs min uppmärksamhet. Hörs!

(måste ju bara berätta att Linnea satt massor av gånger idag, lääänge)

• froggyL
    Glad midsommar på er!

Vi ska precis åka till min mor å far och sen vidare till svärmor och svärfar. Linnea ska bara vakna först. Just nu ösregnar det och haglar om vartannat. Det kom en åskknall också. En härlig svensk midsommar.... blä. Får väl se om det blir nåt firande vid stången ikväll... tänkte ju ta en bild på Linnea vid stången... men blä..inte om det regnar såhär! Jo, visst, det finns regnkläder och hela köret... men vi har inte ens en jacka till Linnea... bara tröjor...har inte haft behovet innan..
  • froggyL

Puma86: vi hoppas på det bästa!

Idag har vi firat Linneas pappa. Mormor å morfar var här med en stor jordgubbstårta. Mumsigt. Maken fick en grill, med tillbehör...så nu kan här grillas

Jag antar Linnea växer massor just nu. Hon har sovit så mycket, 4ggr på en dag! (mycket ovanligt, och länge,45min dessutom) och gnällt också. Fortfarande inga tänder. Idag har hon ätit jättedåligt, men bajsat desto bättre... Skönt det hårda i magen släppte. Det skar i hjärtat på mig när hon skrek för att det gjorde så ont att bajsa.  

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2