• Roots

Vi som knipit färdigt del 2

Jag har hittat ett nytt intresse: Jag gör puré. Idag gjorde jag sejfile med zucchini och osborn gillar det mycket mer än trist burkmat. har även lax och nån slags äppelhavremellanmål i frysen. har köttfärs hemma som ska fixas inom kort. jättekul att hålla på med, synd bara att ungen ska vara livrädd för stavmixern...

• Roots

Impala: Enligt ett samtal jag haft med BVC så är välling bara en produkt "de vill sälja". Hon sa att barnen ska lära sig att äta mat inte dricka den och menade att man likagärna kan ge gröt istället för välling. De måste inte det alltså. Jag funderar ändå på börja ge en flaska välling nu innan läggdags, gröt slabbar ju så mycket.

• Roots

Hm. Ja, den var ju planerad till lördag, men vet inte om det bara var FroggyL och jag till slut?
    Kanske ska vi hoppa över och bestämma något längre fram?

Fast FroggyL: mitt erbjudande står ju fortfarande kvar, att vi hänger hos mig eller i slottskogen i gbg om du vill förstås.

• Roots

Jaja, men vi ställer väl in träffen då va om det var nån annan som tänkte komma. Synd. Vi kan väl fundera på ett nytt datum för det vore verkligen kul att få ett ansikte och röst på folk!

Idag fick han köttfärspure med persilja, blomkål och potatis. Slank ned fint. Och sen till middag lite ur en burk kalops istället för gröt. Tänker att han ska stå sig mer på det inatt.

Ni med sömnproblem:
    De senaste gångerna jag ska lägga honom i spjälsängen för en dagslur så har han gallskrikit. Han blir tyst och ler och skrattar när jag kommer in och klappar på honom och sen svinförbannad när jag går. Jag blir helt tokig. Känns som trots eller gränstestning - men det är väl bara nån konstig PERIOD nu igen. Vi har slutat med napp nu också så nu gäller det bara att "buffa" honom i rumpan tills han somnar. Nu vet man ju att det mesta går över så det känns skönt, men jag kommer nog vara rätt trött ett bra tag till...

Xeni: Vad skoj att han går så där, är han intresserad av att krypa också? Osborn vill bara stå hela tiden. Försöker dra sig upp mot allt och SKRIKER när han inte lyckas.

• Roots

Känner igen mig så mycket i det ni skriver, visst är det konstigt att utvecklingen verkar vara densamma för så gott som alla människor under så här lång tid? i alla fall mentalt verkar det ju som. Fysiskt är de ju lite olika men det här med rädsla för att va själva och sömntrasslet verkar ju de flesta ha.

Skrattade massor i söndags när en killkompis kom hit och hälsade på. För första gången blev O livrädd för nån! Han skrek och såg fullkomligt skräckslagen ut så fort min kompis öppnade munnen. Kanske för att han och jag har nästan likadana glasögon? Vet inte, det var jätteskumt.

Å Froggy, du har så bra koll på reor! JAg ska kolla in länkarna är sugen på en sån där sele också.

Puma: sjalbarn.se har knytningar, men är det en elastisk sjal du har så är jag rädd att stora Lukas inte sitter stadigt i den. Jag har fått sluta med min för Osborn är för tung i den också.

• Roots

Lurvan: Tag köttfärs lr fiskfilé å koka med lite dill lr persilja. mixa. klart. koka morötter eller annan grönsak å potatis. mixa. klart. ha ev i lite mjöl för att binda å olja om du vill. Jag har köpt en stavmixer på claes olsson för 200 spänn och gör nästan all mat själv nu. Det är jättekul.

men vissa barn (jag själv när jag va liten till exempel) får enbart burkmat så det täcker nog näringsbehovet.

Att börja m lite av nya smaker gör man för att se om de är allergiska. jag brukar köra ett "säkert" kort plus en ny smak för att kolla.

• Roots

Froggy: Har inte hört det där med oljan men har alltid det i och han har aldrig varit förstoppad. `Bra att du sa det där med vattnet visste inte det. Det var BVC som sa att jag skulle ha olja både på maten och i gröten...

Är du bättre i armen?

• Roots

Osborn har också fått en tand. Till höger där nere. Han har ju varit lite gnällig så det kanske var det. Jag ger honom en blött frotteduk att suga på när han är gnällig och han älskar det. De kliar väl.

Och igår började han med längre joller: bababa och mamama låter han. Som en riktigt bebis!! Tycker han känns mer och mer som en egen person och inte ett spädbarn längre. Så himla häftigt.

Har testat välling men han gillar det inte! Kan inte dricka ur vällingflaskan så han fick lite i glas nu i kväll och det gick lite bättre. Ska nog få i sin pipmugg snart.

Känner mig stressad att sluta med nattamningen - jag ska ju börja jobba om ungefär en månad. Vet inte hur det ska gå. Vill inte gör nån skrikmetod, men nu är han så van att äta prick tre och ibland vid tolv också så det lär bli protester...

• Roots

Muminlina:
    Gud vad härligt! Det är fantastiskt alla dom här ögonblicken man upplever. VARJE DAG händer det ju något som får en att smälta. Jag har upptäckt att Osborn sjunger när han är trött. Vi gör det alltid på kvällen och när han är trött "nynnar" han på ett speciellt sätt med ljus röst. Jättefint.

• Roots

Usch, osborn är sjuk idag. Har haft feber. 39.2 som högst och sen fick han alvedon. Ville inte äta alls så har nästan bara ammat idag. Sen blev han bättre och åt gröt och sen fick han små smörgåsbitar med leverpastej på vid middagen.
    Min kille har hela tiden sagt att det är för tidigt med rån och bröd och så att han kan sätta i halsen.
    - Nehej då, säger jag.
    Då satte han i halsen! Jätteläskigt lät det och kräktes upp precis allt han ätit under dan såg det ut som.

Nu sover han för natten men har ju inte kunnat tanka på honom så bra idag så funderar på att ge ersättning när han vaknar nästa gång. Så jag slipper amma fyra fem gånger inatt...

Nu ska vi koppla av med en film för att smälta dagen i'm not there om bob dylan.

• Roots

Jag är 28.

Sticker till min släktings sommarställe imorgon. Flyger dit och det verkar ju apkrångligt att ta med vagn. Måste ju ha babyskyddet också. Undrar just om man klarar sig utan, finns inte direkt några vägar dit jag ska... Hade ni klarat er utan vagn i fyra dar?
    Köpte en babywatch idag för TUSEN SPÄNN!! Jag är helt galen.

• Roots

Puma: Jag är känd för att vara snål, hehe. Men den här hade kostat 1300 och har massa finesser tydligen. Bland annat temperatur i rummet och så räcker den i 800 meter. Så i teorin kan jag gå och handla när han somnat... Men svårt att hinna tillbaka innan han blir hysteriskt.

• Roots

Jag håller på att trappa ned på amningen nu och det är faktiskt skönt! Trodde aldrig det. Har tagit bort amningen både vid frukost och lunch och ammar bara eftermiddag och ibland på natten. Det är härligt att vara lite friare. Inte för att jag har mindre ansvar för det men, men...Osborn kryper/ålar som en tok så det gäller att vara med hela tideen.

Froggy: tack för tipset vi ska ge oss ut på vägarna från göteborg snart så det var välkommet.

Flygresan gick kanon, Osborn bara skrattade mest hela tiden. Han fick ha napp då så det var ju lyxigt för honom. Annars har han det bara om han har svårt att somna.

• Roots

Xeni: jag var rustad till tänderna på flygningen. Napparna i korgen framför, behån uppknäppt och en nappflaska med vatten inom räckhåll. Ammade honom vid några starter och så fick han vatten vid någon landning och ibland nappen.
    Om du ammar så tänk på att inte börja för tidigt för ibland ska dom ju ut och åka skitlångt på landningsbanan innan de drar igång. Så han inte är proppmätt när ni väl lyfter

Hm. Osborn gillar inte alls välling. Han tuggar bara på nappen så han får gröt istället. Vi ska väl testa snart igen, men två gånger har han nobbat sempers milda havrevälling.

ThePig: Härligt att han äter så mycket!! Här kommer ett LÅNGT svar om maten - jag har lagt mkt energi på detta så ursäkta om jag dödar tråden nu...

Jag har bytt ut två mål och i ca två veckor eller mer så gav jag rejält med lunch och efterrätt, gör ju maten själv men han åt nog knappt en liten burk pure och efterrätt tillsammans. Sen ammade jag och han åt även det flitigt. Sen glömde jag nån gång att amma så jag gjorde det efter nån kvart kanske. Sen drog jag ut på det lite och till sist en dag struntade jag bara i amningen.

Samma sak på morgonen. Då ammade jag först vid sex sju och sen gröt en portion vid halv nio. Gjorde så i ca två veckor och sen fick han gröt direkt och en liten slurk amning efteråt i ca tre dagar och sen slutade jag på morgonen också.

BVC sa att "man bara bestämmer sig". Man slutar att amma i anslutning målen för då äter dom sig inte mätta på maten. I värsta fall får dom väl vara hungriga till nästa, men dom lär sig snabbt att kompensera för bröstet med mat tror jag.

Nu ska jag snart ta bort amningen vid 17 (ungefärliga tider så klart) och då tänkte jag bara ersätta den rakt av med gröt eller puré. När jag tar bort den vid 14 (då äter han mer)tänkte jag börja med banan och sen amma på det i någon vecka tills han fattar grejen och sen bara sluta.

Jag stoppar in nappen när jag märker att han vill snutta på förmiddagen. Kramar honom istället och det verkar funka.

• Roots

Förresten: Ni som har långa bra plastskedar och okrossbara skålar för bebismaten -vart har ni köpt dom? På nätet? Avskyr numera att gå i affärer sen jag upptäckte traderas förträfflighet, men bestick vill jag ha nya.

• Roots

Vet inte om jag sagt det men vi har lagt Osborn i eget rum nu! Han har sovit där fyra nätter och det går hur bra som helst. Pappan går upp och stoppar i nappen (har börjat med den igen...) ett par gånger på natten och en gång har jag fått mata också. Vi "lånar" rummet från min killes tonårsdotter som kanske vill flytta in där igen nån gång i framtiden, men inte säkert.

Har även börjat fundera på att trycka i honom ännu mer mat för han rör sig så mycket. Inte still en sekund, kryper, ålar, sätter sig, ned på mage försöker klättra på allt som går. Och igår välte han nästan i gåstolen för han hoppar liksom fram. Så den tar vi bort nu - synd för den var en bra förvaringsplats när man lagade mat och var tvungen att koncentrera sig lite på annat...

Ska exprimentera med ett litet fruktmellanmål på förmiddan idag.

Mina första jobbdagar är nu inbokade. I slutet av augusti. Ska bli kul men känns lite sorgligt också.

• Roots

Nej vi ville komma ifrån det där att jag springer upp så fort han gnyffar. så nu får han ta i ganska bra om vi ska höra och vakna. och det har resulterat i att vi bara behöver gå in två gånger ibland. (inatt fick jag nog ta honom fyra ggr dock..)
    Vi har också ett kök och en hall mellan men har dörrarna vidöppna.

Jag har köpt en Patapumsele nu. Längtar tills den kommer.

Osborn har börjat vakna så himla tidigt på morgonen. Halv sex är det omöjligt att få honom att somna om. Lite halvjobbigt. Tror han lägger om sömnen, behöver nog inte sova tre gånger om dan längre. Ska försöka styra upp dagarna lite med längre sömn på för och eftermiddan istället om han går med på det.

Froggy: Vad skönt med lite kroppsarbete!! Jag saknar en trädgård och naturen väldigt mycket. Har börjat sticka igen, det är kul med grejer man ser resultat av tycker jag.

• Roots

ThePig: Jag stickar också en tröja. Det är i ett helt stycke så nu har jag hals och vänster axel på hjälpstickor medan jag gör höger framstycke. En stor härva ser det ut som. Men kul är det.

Går omkring och känner som en liten kärleksvärk i hjärtat för Osborn hela tiden. Det är som om han plötsligt blivit så stor och jag har lagt honom i eget rum och nästan slutat amma och i takt med det att pappan tar honom mer och mer. Han är inte bara min lilla bebis längre utan (nästan) ett självständigt småbarn. Han ålar fram till allt intressant nu i vardagsrummet så vi får plocka undan massa saker. Känns lite taskigt, något måste han ju få utforska också. Jag har lämnat framme lite ofarliga grejer bara för det.

Visst måste vi starta ny tråd! Det betyder jättemycket för mig att få följa alla er och jag hoppas vi kan göra det länge!

Angående mat: Det står ju på livsmedelsverket att modersmjölk eller ersättning ska vara den primära näringskällan barnets hela första år. Det hade aldrig funkat för oss, då hade jag fått amma eller mata hela dagarna. Igår ammade jag osborn en gång och ananrs var det bara mat, gröt och välling (som han gillar nu). Hur tänker ni med det? Visst måste den rekommendationen vara lite uppåt väggarna? Praktiskt ogenomförbar om man har ett stort barn som kräver mkt energi?

• Roots

Det verkar ändra sig hela tiden men nu idag har Osborn ätit så här.
    7 gröt och nästan en halv banan
    10 lite amning
    11 mat - fisk med rotfrukter och lite päron efter.
    14 gröt och ännu mer päron - lite amning
    16.30 avocado, ris och majs mos - lite amning
    19 gröt och några droppar bröstmjölk.

ganska mycket va?! jag försöker att inte amma men han gallskriker och jag hade ingen napp idag så det var det enda som hjälpte. blir inget inatt iaf.

imorron drar vi på semester t varberg, hoppas på fint väder!

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2