Inlägg från: Lurvan83 |Visa alla inlägg
  • Lurvan83

Vi som knipit färdigt del 2

Gokväll. Allt bra med er å era små bebisar? =) Tror jag säkert!
    Vi va på 5 månaderskoll nu i fredags (han e 5 månader nu den 18:e...) å han vägde då 8570 å va 69,5 cm lång! Hade gått upp typ 1 kilo på 4 veckor. Stora killen =)

Idag skulle vi prova lite potatis. Men det gick sådär. Försökte mosa å så själs, men jag får nog ta puréer istället, för det blev inget bra när jag skulle fixa det... Hur gör ni med smaiksar å så? Hur mkt e en smakis egentligen? Jag fattar noll å BVC-tanten fattar typ ännu mindre. Hur mkt ska man ge i början å när ska man byta till ny smak å när ska man ge hel portion osv...? Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig med mina funderingar =)

Förresten, äter era nattmål fortfarande? Max äter 1 gång per natt i snitt, men tiden varierar väldigt. På BVC tycker dom att han borde klara sig utan det målet nu. Men han e ju hungrig, för han äter ju en hel flaska...

Sen e det väldans synd att han inte tar nappen. Tror den funkar som en tröst för dom. Han tog den från BB tills han va typ 3 månader, så vipps en dag va den inte intressant längre. Konstigt, det e som han kväljer sig när jag försöker stoppa in den i munner på honom... Tips på hur man kan få honom å ta den igen?

Ojoj, nu blev detta väldans långt. Men det e gött å skriva av sig lite ibland, å ställa dom frågor man har. Nu blev det rätt många iofs, men nån kanske kan svara på några iaf =)

Ha det toppen!

• Lurvan83

Förresten, ang GBG å träffen. Jag tror jag kan komma, ska kolla upp det lite bättre bara innan jag kan ge besked. Har ju inte heller så långt å äka, typ 10 mil =) Vore skoj å ses!

• Lurvan83

Borde det bli bättre med gröt på kvällen, när det gälelr nattmål? E så trött på nattmålet så jag hade mer än gärna skippat det! Men Max äter gröt vi ca 17 å sen ersättning som kvällsmål vid ca 20. Men han står sig inte alls bra på det verkar det som... Sen undrar jag om det kan va så att när dom äter gröt å typ mellanmål (har även börjat med några teskedar potatis) kan det då va så att de dissar flaska för att de tycker det e "roligare" å äta? Här e det jobbiga måltider med flaska nu, för han äter typ inget.

Tycker att det e sådär med rutiner måste jag säga. BVC tanten säger att barn i denna åldern, SKA inte äte på nättera, å de ska äta samma tider varje dag. Öööhhh, hur ska jag lysckas med det när han ena natten äter typ 01.30 å vaknar sen vid 06. Å nästa natt äter han kanske 05 å vaknar 07.30?! Då kan man ju inte ha samma tider varje dag! Jo minsann, enligt BVC-tanten som jag e måttligt trött på...

• Lurvan83

Nu skulle jag behöva lite tips =)

Max e inne i nån konstig period då han inte vill ta flaskan. Suck säger jag bara. Oftast går det bra de första minuterna, så han brukar få i sig runt 100 ml. Men till saken hör det att han brukar äta runt 180-200. Å efter att han har spottat ut flaska så e det lögn å få honom till å ta den igen. Inte ens idag när det hade gått 4 timmar sen målet innan åt han mer än 100! Jag har annars haft den teorin att det kanske itne går tillräckligt länge mellan målen, att jag kanske ger han mat lite efter klockan å så fort jag tycker att han verkar hungrig. Han kanske inte e tillräckligt hungrig då. Annars har jag funderat på om det kan va så att det har nåt med smakisarna att göra. Han kanske har fattat nu att ojdå, vad det e mkt roligare å äta vid bordet med sked, än att ligga hos mamma å äta ur flaska... Fast vad vet jag. Nu så va han toktrött ikväll, stensomnade efter att bara ha fått i sig lite. Vaknade då lite lessen efter nån timme, å jag tänkte då att han vill ju säkert ha mer mat, att han blev ju itne mätt förut. Men icke, det verkar som om han e hungrig, men han bara kniper ihop läpparna. Sen när jag drack ur ett glas förut så ville han ha, å jag gav då honom flaskan igen, å han åt då 20 ml!!! Så här kan jag ju inte hålla på. Inte konstigt att han äter på nätterna när han inte äter ordentligt på dagarna!

Ojoj, sorry att det blev så långt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Börja med helt mål mat till lunch kanske, alltså byta aut ett mål istället för bara smakisar, eller ska jag låta han va hungrig tills han verkligen äter... Låter hemskt, men jag kan ju itne ha flaska beredd hela tiden då han känner för å äta 20 ml, 50 ml eller vad han önskar!

Undrar om det kanske e tänkder på G, det kanske rubbar hela hans vardag, vad vet jag. Nu e han iaf vaken, han vaknade ju förut å va tokpigg. Vill inte sova för natten, vilket han brukar vid detta laget, å han vill inte äta... Jaja, dom e för sköna de små liven =)

• Lurvan83

Haha, måste bara skriva en sak till. Sambon kom precis in å hämta mig, å ville jag skulle kolla till Max (som han försökte natta). Då ligger Max med nappen i munnen å suger (som om det vore mat i den! Försökte med flaskan för typ 2 min sen å det passa ju inte...) Okej, det lät ju inte så konstigt. Men till saken hör det att han har VÄGRAT napp i 2 månader!!! Han tog den alltså i början, men den över en natt när han va ca 3 månader va tydligen nappen pest å pina. Har inte lyckats få honom å ta den igen. Men nu, när han inte vill äta ur flaskan. Då ligger han å tuttar på nappen!!! Hm, får nog gå å titta till honom, det här verkar ju bra skumt =)

• Lurvan83

Förresten, hur går det med träffen nu på lördag? Blir det nån? Har helt glömt av den å har därför inte funderat nåt mer på den heller. Så om den blir av får jag ta mig en funderare =)

• Lurvan83

Xeni: Det låter som om det kan ha vart ett missfall. Jag hade det två månader innan jag blev gravid med Max. Usch å fy säger jag bara. Där kan vi snacka störtblödning. Hade testat mig tre dagar innan, så jag fattade ju direkt vad det va...

Puma86: Va e det med våra små grabbar tro? Här har vi haft den värsta natten på länge nu inatt. Han sov okej de första typ 2 timamrna, men sen när vi la oss så vaknade han. Tror det va runt 23.30. Å jag märkte att han ville inte ha mat utan han va bara pigg. Å ska jag då försöka sluta med nattmålen så vill jag ju inte ge han mat direkt... Men jag som trodde han skulle somna om, men icke. Va nog vaken i två timmar tror jag. Vilket till slut resulterade i att han åt ändå. Sen va jag nog uppe hos honom en gång i kvarten eller nåt, för han sov såååå oroligt. SUCK! Jag gick upp, lugnade honom, å sen så fort jag la mig, så va det dax igen... Sen vakna han vid typ 06 å gallskrek, åt å så trodde vi han skulle somna gott då efter maten. Hur kunde vi tro nåt så dumt... Det konstiga e att natten innan så la han sig vid 20.15, typ som vanligt, å sen åt han inte förrän 05.30 å somnade då om till kl 08.15! Såna nätter vill vi ha fler av! Annars e han som en klocka när han vaknar. 07 så tycker han att det e morgon, oavsett när han har somnat... Så nu håller jag tummarna på en bättre natt nu idag, för jag e heeeelt slut.

Kan tillägga oxå att jag hade min första "fylla" i lördags! Herrejösses vilket partaj =) Vi hade jordgubbens dag här hemma (som vissa kanske har läst om i tidningen, i samband med att Rednex pendlade mellan Vara å Tyskland typ flera gånger under dan...) Iaf, så va jag lagom fräsch i söndags. Sambon tog Max på morgonen, kom in vid typ 10 med ett glas cola å två alvedon å sa att de skulle ta en biltur så jag kunde få lite lugn å ro =) Haha, han förstog nog att jag skulle va dålig med tanke poå hur jag va på kvällen! Men det va tokskoj =)

Nepp, nu ska jag tona håret så jag e någorlunda fin för alla bröllop vi ska på i sommar =)

• Lurvan83

Asså, det här med mat va, det får jag ingen riktig kläm på. E det nån som e duktig på det eller har fått bra info från BVC (våran BVC-tant vet inte vad hon snackar om...) så får ni gärna hjälpa mig =)

Började för typ 2 veckor sen med smakisar av mat. Gröt hade jag då redan bytt ut ett mål så det åt han för glatta livet. Men nu tilld et här med mat. Jag gav några tsk med typ potatis å morot å så i nån vecka. Åt då med stor aptit! Sen köpte jag 5 månaders burkar (jag e kass i köket...) som typ biffstroganof å slottspuré å så. Igår så gav jag honom ett helt mål, gav alltså ingen ersättning efter utan ren lunch med efterrätt. Men så tänkte jag idag när det va dax för lunch. När jag nu har en ny smak här hemma, behöver jag börja med några tsk med den oxå eller e det bara å ge honom, iom att jag gav ett helt mål igår å då vill ha "kvar" det lunchmålet... Suck, jag fattar inte. Eller ska man ha potatis som grund varje dag å ge lite nya sorter till det? Å när man ger en sån 5 månadersburk, e det allt han behöver i en sån eller behöver jag ge honom nån grönsak eller nåt oxå? Iaf, så gav jag honom slottspuré idag, å han lutade sig framåt å gapade efter maten, så gillar det gör han ju. Jag bara tänker på vad de BEHÖVER få i sig, å hur deras magare reagerar...

Som sagt, det där med mat e inte min grej. Har sagt att jag ska börja ta tag i det efter semester, så tills dess blir det nog burkar till honom. Om ingen har nåt bra tips på lite lätta saker jag kan göra =)

Sen en fråga till, det här med bilbarnstol. KOllade igår, eftersom vi ska på semester nästa vecka. Men när vi åkte igår så satt han ju bara med body å mysbyxor, å då tyckte vi itne han hade växt ur skyddet. Men det e på gränsen. Ska man byta då tro? Har ni bytt? Å till vilken stol? Bästa kompisarna köpte en acto graco (kommer inte ihåg va den hette mer...) å det blir ju lätt att man kollar på den som man hört ltie om innan. Det e ju en djungel av stolar! Denna va det iaf ett babyskydd i, vilket jag irriterar mig lite på att vi inte visste innan vi köpte våran...
    Tänker så oxå att han kanske blir för stor för en sån redan nu, det kanske påfrestar ryggen å sitta upp så mkt. Ska till Norge så det blir ju rätt mkt bilåkande...

Nu ska jag inte babbla mer =) Väntar på atrt sambon ska komma hem på lunch. Då ska jag sätta mig i solen i 30 min å få lite färg tänkte jag =)

• Lurvan83

Nu har vi gett Max välling för första gången. Har läst att man ska blanda 50/50 med ersättning, men jag gjorde en flaska med ren välling istället. Han rörde inte en min utan åt som vanligt. Hoppas nu bara att detta håller honom lite mättare undera natten =) Det dumma va ju att vi har Dr Browns flaskor, å med napp nr2. Det kom ju inget ur den. Så vi tog en "vanlig" flaska, å det va han inte riktigt van vid. Blev änna rädd när det lät pga "luften" eller hur man ska förklara det... Jag undrar däremot hur hans mage mår efter detta. Började ju med lunch igår så vi får se. Han e ju lite hård i magen redan nu, så vi får la ge antingen lactulos eller mer katrinplommonpuré om det inte blir bättre...

Nån som börjat med välling än? Hur blev magarna på era små?

• Lurvan83

froggyL: Ojoj, tack så mkt för alla svar =) Jag kör nog lite burkar nu i början, ska ta tag i det efter semestern. Har alltid trott att en sån 5 månael" måltid, men jag ska kolla lite mer efter grönsaker å så. Hittade nån grönsakspuré idag å även morot, då kan jag ju ge lite sånt oxå. Kul ändå att han gillar mat så mkt =) Han verkligen gapade efter skeden å då va det ju en helt ny smak idag! Hade jag haft mer i skålen hade han ätit upp det med tror jag!!!

ja det där med bilbarnstol e inte lätt. Vad mena du va nackdelen i den stolen jag prata om? Hängde inte riktigt med =) Jag e iaf glad på ett sätt att vi köpte ett babyskydd, för det e ju bra smidigt! Fast det skyddet som va i den "växa" stolen, den kunde man dra upp handtag på sidorn å på så sätt bära med sig den! Den har tre lägen om jag fattat rätt, en då för skyddet, sen två till. Bra om de somnar å inte till sitta upprätt. Men den du har köpt har väl 5 lägen eller nåt va? Vart har ni köpt den? Pris? Max har precis nu i dagarna suttit helt utan hjälp. Liiite vingligt, men ändå väldigt bra. Men tror du då att det e för tidigt med en ny stol? Kan han bli trött i ryggen eller nåt när vi ska åka långt? Hans huvud har inte växt över kanten på skyddet än, det e några cm kvar. Dock går det ju lite "uppåt/inåt" den sista biten längst upp på kanten, så jag vet itne om det kanske blir obekcämt för honom... Har beslutsångest å börjar få lite panik eftersom vi åker om en vecka!

Har ni alltså nr3 på DrBrown? Funkar den bra till välling? Har ni den till ersättning oxå? Shit, vi har nr2( 3-6 månader tror jag?!) å när vi ger NAN2 i den å vänder uppåner så rinner det en hel sträle!!! Inte kosntigt att han sätter i halsen ibland! Så va det inte alls med semper... Men när vi nu då provade välling så kom det inte ens en droppe. Vi har wide neck, men en kompis som har den vanliga hade satt på en vanlig "napp" på den å det funkade tydligen bra! Får prova det imorn. Annars får vi ta oss till Trollhättan nån dag å köpa nya nappar till wide necken...

Näe, nu babblar jag för mkt =) Har gått å blitt förkyld så jag ska nog krypa till kojs snart.

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2