• Fröken Joper

Missfall trots att hjärtat slog...

Har precis gått igenom mitt fjärde missfall...Olycka!!
    Jag och min man har försökt få barn på naturlig väg i snart 7 år vilket har lett till 2 tidiga missfall (V.4 och v.8) och ett sent MA i v.18. När vi till slut blev tagna på allvar och fick hjälp upptäcktes det att jag väldigt sällan, ca 2ggr/år, har ägglossning. Jag fick äta tabletter och ta sprutor och en insemination gjordes. Det tog direkt! Vi blev glada men tog det försiktigt och var oroliga. Fick se ett hjärta i v.7 men på UL i v.9 levde inte "barnet" längre... Mitt 4:e missfall. Nu har jag i 2 av mina graviditeter sett hjärtat slå men ändå har det inte gått bra.. De säger ju att man har 95% chans men tydligen inte vi. Är det fler som varit med om detta och vet vad som kan vara fel? Kan lågt blodtryck, dålig blodcirkulation orsaka detta eller vad??
    Är så ledsen...

• Svar på tråden Missfall trots att hjärtat slog...
  • dallas

Jag beklagar verkligen ditt ma/mf

Var med om samma sak förra året, såg hjärtslag i v.8 sen i v.13 åkte jag in akut för blödningar och då var fostren döda. Är gravid igen och naturligtvis lite orolig att man skall råka ut för det igen

Vet faktiskt inte varför det blir så men det verkar ju inte vara alltför ovanligt tyvärr..

Hoppas ni får en grundlig mf-utredning nu!!!

KRAMAR

Äntligen!!
  • Solisrosis

kan inte så mkt om vad som kan spela in när det gäller missfall. men vill bara säga att jag beklagar allt ni får gå igenom.

tills oss sa de (vi har haft 1 mf o 1 ma, dock väldigt tidiga) att om (peppar, peppar) dte skulle bli ett tredje missfall så kmr man gå igenom vårat blod och kromosomer m.m för att se om det är ngt som inte stämmer... vet dock inte vad dem tittar efter. läkaren sa också att ibland kan man hitta orsaker när man gör en sådan genomgång, men inte alltid.

Hoppas ni får hjälp med detta nu, på riktigt o att ni aldrig ska behöva genomlida detta igen.

Lycka till!

jag brukar leva efter måttot "det man inet dör av, blir man starkare av" när livet känns jobbigt, det är iaf en liten tröst.

• Glenda Glad

Jag har tyvärr inget annat att komma med än mitt djupaste deltagande.
    Jag förstår hur fruktansvärt ledsen du måste vara och jag hoppas att lyckan kommer med ert efterlängtade barn.

• doriah

Jag är så ledsen för er skull. Hoppas att ni lyckas snart, på ett eller annat sätt.

Fia ღ Elsa
  • bebisgalen

Fröken Joper skrev 2008-04-30 10:57:01 följande:

Har precis gått igenom mitt fjärde missfall...Olycka!!Jag och min man har försökt få barn på naturlig väg i snart 7 år vilket har lett till 2 tidiga missfall (V.4 och v.8) och ett sent MA i v.18. När vi till slut blev tagna på allvar och fick hjälp upptäcktes det att jag väldigt sällan, ca 2ggr/år, har ägglossning. Jag fick äta tabletter och ta sprutor och en insemination gjordes. Det tog direkt! Vi blev glada men tog det försiktigt och var oroliga. Fick se ett hjärta i v.7 men på UL i v.9 levde inte "barnet" längre... Mitt 4:e missfall. Nu har jag i 2 av mina graviditeter sett hjärtat slå men ändå har det inte gått bra.. De säger ju att man har 95% chans men tydligen inte vi. Är det fler som varit med om detta och vet vad som kan vara fel? Kan lågt blodtryck, dålig blodcirkulation orsaka detta eller vad??Är så ledsen...
    Men ska inte läkarna utreda varför du inte får behålla dina bebisar? Någon större utredning av något slag?
  • Annaloo

Vill börja med att beklaga dina missfall, och instämma i det som någon annan sa, boka utredning! Jag har själv haft två tidiga mf, och det som höll mig uppe fram till v13 den här gången (tredje gången gillt) var just det att vi skulle få utredning om det gick åt skogen igen.

Min läkare sa att man egentligen inte kan dra några slutsatser av att hjärtat slår förrän i slutet av v9. Innan dess kan det hända att hjärtat ser ut att slå normalt, men att det är så svagt att det slutar efter ett tag
    Har också en kompis som råkat ut för att se oregelbundna hjärtslag i v8 och sedan fick mf några dagar senare

*** v27 ***
  • Fröken Joper

Tack för alla svar!
    Vi har gått igenom en utredning efter vårt tredje missfall. De gör ju inget innan och eftersom jag desutom har svårt att bli gravid tog det 6 år...
    Inga fel har hittats än. Kromosomprover, spermaprover osv... Men jag blir ändå osäker på blodet.
    Vi ska in och prata med vår klinik i nästa vecka men hon nämnde lite för oss när v fick missfallsbeskedet. I ena stunden sa hon att vi får titta närmare på detta och i nästa sa hon att upprepning är bästa medecin?!
    Men hon är bra och vi ska höra vad hon har att säga, vi var så ledsna då så vi vet varken vad hon eller vi egentligen sa...

• isisisis

Har du ätit trombyl?
    Det är bra om man har höga TNF-Alfavärden.

Och numera råder de folk i allmänhet att äta det.

Har du gjort hysteroskopi?

Så livmodern ser bra ut,man kan ta prover från slemhinnan också.

• Skeppet

Alltså det här med missfall är komplicerat. Har 2 tidiga i bagaget, men fick en dotter i slutet av 2007. Jag vände mig till akupunkturen och fick hjälp att stabilisera kroppen. Jag tror att det hjälpte oss. Det är värt att försöka, tycker jag.

• isisisis

Jag har haft 5 MF de senaste 3 åren.
    Sedan fick jag veta efter mycket tjat,om ett test att jag hade för högt immunförsvar.
    Detta behandlar jag nu med Trombyl.

Svar på tråden Missfall trots att hjärtat slog...