• Ninnis75

Fullt frisk,regelbunden mens och ÄL varför dessa upprepade mf ?

Hej. Jag är fullt frisk,har regelbunden mens och äl. Har varit gravid två gånger och fått mf båda gångerna.

Första graviditeten fick jag mf i vecka 10 den 15 januari oklart varför. Andra graviditeten fick jag mf i vecka 8 den 11 april oklart varför. Har inte blivit skrapad någon av gångerna. Kanske blev jag gravid för tätt och skulle ha väntat efter mitt första mf ? Jag hade bara en mens (och tydligen bara en ÄL) emellan dessa graviditeter. Kroppsligt och mentalt hämtade jag mig snabbt så jag tänkte inte mer på det.

Båda gångerna jag blivit gravid har jag rökt men slutade så fort jag märkte att jag var gravid kan det ha påverkat och orsakat mf ? Nu är jag rökfri. Kaffe dricker jag 2-3 normala koppar per dag. Hur stor inverkan har kaffe ? Folsyratabletter har jag ätit sedan första graviditeten i vecka 6.

Är det någon som varit med om detsamma ? Är det bara att försöka på nytt igen ? När ska man söka hjälp och vart vänder jag mig om dessa missfall inte slutar utan bara upprepar sig ? Det här är jobbigt.

Kul att stötta varann.
    p.s jag är 32år och bor i sthlm d.s

• Svar på tråden Fullt frisk,regelbunden mens och ÄL varför dessa upprepade mf ?
  • bubbla00

Ja, det är verkligen jobbigt. Jag får hjälp på Lucina Kliniken i gustavsberg. Doktorn där är mycket kunnig om upprepade missfall. Han tar flera blodprover som inte tas på så många andra ställen i stockholm vilket ökar chanerna att man hittar fel och får en diagnos.
    Kom ihåg att det är vanligt att man får två missfall på rad utan att man egentligen har någon missfallsproblematik, det är därför man skall ha fått tre stycken innan man utreds.
    Klanka inte ner på dig själv för att du rökt eller för att du dricker kaffe. Upprepade och tidiga missfall brukar inte ha något med livsstilsfaktorer att göra. Folk har en tendens att säga att man ska stressa mindre, inte bry sig så mycket, mm när man säger att man fått missfall, men som sagt missfall brukar inte bero på sådana saker.
    Styrkekramar!

• Moa38

Vet precis vad du går igenom. Har haft fem missfall, varav tre på raken innan min senaste son. Enligt utredning var inget fel på någon av oss och fjärde gången provade vi progesteronvagitorier från v 4 tom v 13 (när jag gjprde NUPP-test) och det verkar ha hjälpt oss. Sonen ä'r idag 20 månader och är nu gravid igen. Ringde min gyn (går privat) direkt efter + och fick recept utskrivet på progesteron och det verkar hjälpa nu oxå.
    Be din läkare om detta, tror stenhårt på ett det hjälpt mig att behålla bebisarna.

Lycka till!!!

• Ninnis75

Tack för era erfarenheter & kloka ord.

Jag ska vänta & hoppas vi lyckas nästa graviditet annars ska jag somsagt höra mej för om råd & hjälp. Har oxo läst att tre missfall efter varann ska räknas som "normalt" så man får helt enkelt hålla tummarna. Jag tror inte heller faktorer som t.ex rökning, kaffe har påverkat att jag fått mf. Vad jag kan förstå är det allvarliga fel i kromosomer,tillväxt och utveckling av moderkaka och/el foster.

Nåja. Tack & ha det bra. Kul om vi kanske ses mer här i fl.

• Idun 78

Hej! Jag har också fått två mf ganska tätt inpå varandra, ett i v.10 och ett i v.5 (nu i april). Jag har försökt läsa lite kring vad det kan bero på att man får upprepade mf, och bl.a. kan det bero på dålig blodcirkulation, vilket jag tror det kan vara i mitt fall. Jag har nu börjat gå i zonterapi för att öka blodcirkulation i och kring livmodern - vi får se om det hjälper...

• Ninnis75

Ok det finns tydligen olika orsaker till mf man kanske inte vet orsaken i vissa fall. Jag vet inte vad det beror på jag har inte sökt el tagit reda på så mycket. Att ta hjälp av alternativa metoder är väl bra. Hoppas du mår bra trots allt ? Ska ni försöka snart igen ? Vi ska göra ett försök till och lyckas jag inte då så ska jag kontakta gyn för utredning jag fyller 33år snart och har ju inte hela livet på mig. Har läst någonstans att 3 mf efter varann tillhör vad som anses normalt men det spelar ingen roll för varje gång är jobbig och det blir jobbigare för varje gång.

kram kattis

• Idun 78

Ja, vi håller redan på och försöker. =) Jo jag känner mig helt ok, även om det sista missfallet kom minst sagt som en chock utan förvarning, och det var INTE roligt. Det första visste jag om två veckor innan allt kom ut, så då var jag mer förberedd och hade redan hunnit bearbeta det lite grann. Hur mår du själv? Hur länge har ni försökt? Vi har försökt i ganska exakt ett år nu.

Jag tänker som du, jag ska ge det till efter sommaren och pröva med zonterapi då. Har inget hänt innan dess, eller jag har fått ett till mf, då kommer jag kräva utredning.

• Jojjann

Tråkigt att höra om dina missfall. Har bara haft ett men det var jobbigt nog.

I Sverige är det väl så att man har rätt till utredning efter tre missfall. Det finns ju en hel del kända anledningar, t ex myom på insidan av livmodern (kan ofta opereras tror jag). Något du kan be en vanlig husläkare att kolla är hur sköldkörteln fungerar. Om du har låg produktion av sköldkörtelhormon ökar risken för missfall. Andra symptom kan vara trötthet och problem att hålla vikten. Har själv detta och efter behandling har jag tvillingar och en på gång. Min kusin fick också diagnosen efter tre mf (och en mirakelbebis) och blev sen snabbt gravid igen och fick sin andra bebis utan problem.

Sköldkörtelfunktionen är lätt att kolla med blodprov och också lätt att behandla med syntetiskt hormon i tablettform. Kanske kan vara något som du åtminstone kan kolla/utesluta hos en vanlig husläkare innan en mer omfattande utredning. Sök på hypotyreos för mer information.

Lycka till med nästa graviditet! Tänk inte heller på att det skulle varit något du gjort eller inte gjort som påverkat, för så är det ju inte.

• passionsfrukten

Hej! Ja missfall är inte kul! Har själv haft ett tidigt mf i vecka 6. Är just nu mitt uppe i en utredning,efter att vi försökt på egen hand i drygt ett år. Har fått reda på att jag har låg ämnesomsättning och fick Levaxin utskrivet som jag äter nu.Precis som Jojjann skrev så kan ju låg ämnesomsättning vara en orsak till att man får missfall.Så det kan ju vara en ide att kolla upp det så att man i så fall kan utesluta det!

Önskar dej all lycka till!! :o)

Svar på tråden Fullt frisk,regelbunden mens och ÄL varför dessa upprepade mf ?