Inlägg från: lunaria |Visa alla inlägg
  • lunaria

Problem med sköldkörteln? Del 9

solskensbullen: skönt att du ska få operation!! min läkare skickade remiss till operation förra veckan för mig. de har ju nuförtiden en vårdgaranti på 90 dagar så jag antar att den gäller. ska själv till uppsala sjukhus och läste på hemsidan att den generella väntetiden just för sköldkörteloperationer just nu ligger på 9-12 veckor, men jag ska ta nya prover om 2 månader så jag antar att det inte blir före det heller. du kan som sagt googla lite på det sjukhus du ska till för de brukar ha rapporter om just deras väntetider.

antar att man får operation bara de ser att värdena ligger på bra nivå. jag låg ju bra med mina värden förutom just Trak där jag låg på gränsvärdet så för min del var det ingen diskussion om saken denna gång .

• lunaria

ja precis. vet ju hur det kan vara med väntetider. jag kallar snarare det riktlinjer. jag utgår mer från sjukhusets information där det står hur länge deras patienter fått vänta på denna operation efter att remissen är skickad...så får man bara hoppas att ens värden ligger bra och det är väl en annan femma .

• lunaria

appropå det här med vikten. jag har ju minskat enormt, men hur blir det efter operation; behåller man den nuvarande vikten, ökar man till sin "gamla" vikt eller lägger man istället på sig enormt mycket??

• lunaria

smultron smulan: under min graviditet hade jag hemska myrkrypningar som kunde hålla på i flera timmar. det bästa hjälpen var massage och varmt bad ändå. har hört att det också kan hjälpa att ligga högre med bena när man ska sova, men då jag hade foglossning så kunde jag inte prova det...

MIJV: det låter härligt att du blivit bra så fort ju!! väntar ju själv på operation o är jättenervös sen jag fick reda på det så du lugnar mig med dina ord. är nästan så nervös så jag nästan vill strunta i det hela om jag inte hade vetat att man blir frisk av det .

huh nu är jag nere i en nedgångsperiod så jag hoppas det snart går över. har blivit sådär riktigt trött igen. bara två veckor tills min sambo har semester så man har ett mål framöver. jippi!!

• lunaria

Solskensbullen skrev 2008-06-18 09:53:23 följande:

Halloj alla, Am Zandra: Hur ofta har du gjort dina prover. Har du också gjort 2 gånger med 6 veckors mellanrum och sen inte förrens efter 3 månader? Jag väntar på att få tid till tagning i Juli/Augusti. Väntar ju ocå som du på att få OP tid, men det känns som att det ligger långt bort. Fast nu har jag börjat att känna mig tröttare men måste upp och ta hand om sonen på morgonen och stressa iväg till jobbet. Vet ni om man kan ringa dit och be om att ta proverna tidigare om man börjar att känna sig dålig?
    oj då nu sviker absolut mitt dåliga minne så du får ursäkta om det blir virrigt. de första proverna minns jag inte riktigt hur jag tog, sen fick jag iaf vänta 3 månader tills hon nu ringde för ca 2 veckor sen(?) o sa att jag ska ta nya prover om två månader (så det blir väl typ 3 månader mellan de provtagningarna eftersom hon ringde 3 veckor efter provtagningen)..så jag räknar väl med att få operation efter det nån gång. hoppas på operation i augusti/september så jag kan börja plugga sen, men precis som du säger så känns det lite långt borta. jag tror jag lugnar ner mig bara jag får hem en tid för operation...

vet inte om man kan ta de proverna tidigare. du kan väl ringa o höra med de om du blir sämre?? känner mig också trött o eländig, men jag har ju haft en hemsk förkylning. trodde det var de vita blodkropparna som var fel så jag åkte in till läkarn. men det var ingen fara, var "bara" nå't virus så jag vet inte riktigt om tröttheten beror på sjukdommen eller viruset..läkarn rekommenderade vila. nästan så man frågade hur det ska gå till att vila när man är ensam med sin bebis hela dagarna .
  • lunaria
    MIJV skrev 2008-06-18 11:27:45 följande:
    Svar på #304Hej.. Hoppas det går bra på din operation, skönt att du har fått en tid.
    tackar så mycket för dina ord!! har inte fått en tid än, men remissen är skickad för 2 veckor sen . det låter ju inte så läskigt när du berättar om det. det känns liksom inte kul att nån ska vara där o skära bort nånting på en, men jag ska begära att de förklarar allt för mig. det gjorde de inte under mitt kejsarsnitt för 8 månader sen så jag mådde riktigt dåligt då...
  • lunaria

har varit borta i midsommar så jag har missat lite...

MIJV: japp operationen blir ju av iaf . mådde inte alls bra efter kejsarsnittet o det gick jag till psykolog om så jag mår ju bra idag ändå, men nu oroar jag mig så hemskt mycket för denna operation. alla operationer är ju inte lika som tur är, men börjar ändå svettas av bara ordet. jag försöker stoppa huvudet i sanden o tänka att det är långt tills jag ska opereras

solskensbullen: vad skönt att du har fått tid till att träffa kirurgen . förstår att du blir nervös!!

• lunaria

ett stort GRATTIS loppan!!

solskensbullen: jag tar 2 tabletter + 1 levaxin på morgonen o 2 tabletter på kvällen

• lunaria

hua tappar man hår efter operationen??!! jag som precis börjar få lite utväxt igen eftersom jag tappade så mycket hår förut...

Nu har jag äntligen fått tid till ögonläkaren så jag ska dit på måndag. bra att kunna checka om det är nå't fel på ögonen o om det beror på sjukdommen. själv tycker jag att det pendlar upp o ner, men om man ser dåligt så kanske man vänjer sig vid det?? minns att det var någon av er som hade gjort ögonundersökning så jag undrar lite hur det går till o vad de gör exakt??

• lunaria

MI76: alla dina "symptom" stämmer överens med överproduktion så jag hoppas att du går till läkarn så du får veta vad som orsakar det hela för det kan ju lika gärna var nå't annat oxå..

zezziz: jag tycker sjukvårdsrådgivningens hemsida är ganska bra. de skriver ganska förenklat oxå..

tänkte bara berätta att jag äntligen varit hos ögonläkarn. hon konstaterade att mina ögonvitor var lite svullna som är helt normalt med giftstruman, men inget som borde försämra synen. hon konstaterade däremot att jag har brytningsfel o behöver glasögon. antagligen har jag inte orkat anstränga mig att se under min sjukdomstid och att det därför jag först nu inser att jag ser dålig. hon var väldigt lättad över att jag inte har körkort . tänker skaffa glasögon efter min operation eftersom synen kan förändras lite då...

• lunaria

hej på er!! nu sitter jag med funderingar kring mina symptom igen!!

Jag har fortfarande stora problem med min hud och magen sen jag blev sjuk och jag har börjat fundera på om det verkligen beror på giftstruman...huden är på armarna är tjock och "svullen" och magen är ständigt gasig. tror ni det beror på sjukdommen?? har ju också fruktansvärda problem med ont i lederna och eftersom mina prover var bättre sist gång så borde väl mina symptom försvinna och jag borde väl må bättre??

tacksam för alla svar!!

• lunaria

ja nufsan, det är ju svårt att veta vad som beror på sjukdommen eller inte och speciellt när ens läkare inte ens har tid att förklara och gå igenom varje symptom grundligt. mitt hår är fortfarande risigt (tappar en del mellanåt) och jag behöver nästan ta o tvätta håret varje dag för att det ska vara bra. jag har funderat på nån allergi för huden blir ju bättre när jag tar allergimedicin så som min husläkare rekommenderade, men jag kan ju inte fortsätta med det för jag blir ju dåsig av den...

• lunaria
    veroniq skrev 2008-07-12 11:15:20 följande:
    hej jag är nu här blev tipsad av am zandra....tack...har inte fått det 100% fastställd ännu men ska till halmstad på måndag för undersökning av sköldkörteln....proverna visar på överproduktion....min levervärden är dåliga är det någon annan som har det problemet?kramar
    Kul att du hittade hit . har inte fått reda på mina leverprover (vad jag vet ) så jag har iaf ingen aning alls om just det, men hoppas nån annan vet. kramisar!!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9