• babylove07

    Snälla hjälp mig med argumentationsanalys? Jag hoppar snart ut genom fönstret i frustration!

    Det här är den svåraste jäkla uppgiften jag nånsin stått inför känns det som. Skulle verkligen behöva hjälp om någon som fattar kan vara bussig och förklara för mig? Uppgiften går ut på att formulera textens tes, reda ut argumenten, deras stöd, samt vilka motargument som besvaras i texten. Detta ska sen redovisas i löpande text.

    Alltså, det där med löpande text är ju inga problem, jag kan skriva en hel j-la bok om det är det han (läraren) vill, men jag FATTAR ju inte det där med argumenten och stöden. Jag SER det helt enkelt inte dem i texten!! Jag har redan frågat honom två gånger om den här uppgiften, och den ?hjälp? jag fått av honom har snarare gjort saken värre.

    Texten jag ska analysera hittar man här:
    www.expressen.se/debatt/1.1130591/kandisbrudar-sluta-banta

    Jag blir OERHÖRT tacksam för minsta lilla hjälp jag kan få!
    Mvh Babylove

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig med argumentationsanalys? Jag hoppar snart ut genom fönstret i frustration!
  • Tecken

    Jag vet inte om jag någonsin sett en argumentationsanalys i löpande text. Nu vet jag ju inte vilket ämne du läser, men när jag läste retorik, så hade jag stor hjälp av boken "Argumentationsanalys" av Gunnar Björnsson.

    Jag hjälper gärna till, men jag har ingen lust att göra hela din skoluppgift. Har du problem med stöd/premisser? Ibland tycker jag att det kan vara svårt att veta om man ska stolpa upp något som t ex P1P1 eller fiP1.

  • babylove07

    Hej, haha, nää tanken var inte att någon skulle göra hela min skoluppgift _åt_ mig, det vill jag ju inte. Jag vill _fatta_!

    Svenska B på komvux är det jag läser, och det står i studiehandledningen att läraren vill att man redovisar i löpande text... Jäjä, det är inte den delen som är mitt problem.

    Det kanske är enklare om jag skriver ut så långt som jag har hunnit så finns det nåt att gå på. Det där med P1P1 känner jag inte igen, han har bara skrivit Tes: Argument 1: osv när han har förklarat för mig. Är det samma?

    Så som jag har tänkt hittils är att textens tes är "Kända svenska kvinnor gör skada med sitt kändisskap när de skulle kunna göra gott." Är jag rätt ute?

    Sen har jag bara spaltat en rad argument, eller är de stöd för argument? Det är HÄR min förvirring ligger!

    # Problemet är så stort att man i Frankrike måste lagstadga kring osund smalhet
    # Katrin Schulmans bloggbantning inspirerade artikelförfattarens granne att banta trots normal vikt.
    # Charlotte Perellis bantning inspirerade helt säkert flera hundra (här hittar ju förf. bara på? "helt säkert")
    # Som ung gör man som dem man ser upp till

  • MaijaO

    JAg skulle säga att tesen är "Media påverkar unga på ett negativt sätt" ev. "Smala kändisar skapar ätstörningar och dåliga kropsideal hos unga"
    Dina punkter 1 och fyra skulle jag se som argument medans 2 och 3 är stödande till nummer 4:a. Du kan nog hitta fler argument om du letar i texten. Men lägg den ifrån dig ett tag och gör något annat så att du får lite distans. Är man frustrerad så hittar man inget till sist.
    Lycka till.


    babylove07 skrev 2008-04-23 13:26:41 följande:
    Hej, haha, nää tanken var inte att någon skulle göra hela min skoluppgift _åt_ mig, det vill jag ju inte. Jag vill _fatta_! Svenska B på komvux är det jag läser, och det står i studiehandledningen att läraren vill att man redovisar i löpande text... Jäjä, det är inte den delen som är mitt problem. Det kanske är enklare om jag skriver ut så långt som jag har hunnit så finns det nåt att gå på. Det där med P1P1 känner jag inte igen, han har bara skrivit Tes: Argument 1: osv när han har förklarat för mig. Är det samma?Så som jag har tänkt hittils är att textens tes är "Kända svenska kvinnor gör skada med sitt kändisskap när de skulle kunna göra gott." Är jag rätt ute?Sen har jag bara spaltat en rad argument, eller är de stöd för argument? Det är HÄR min förvirring ligger!# Problemet är så stort att man i Frankrike måste lagstadga kring osund smalhet# Katrin Schulmans bloggbantning inspirerade artikelförfattarens granne att banta trots normal vikt.# Charlotte Perellis bantning inspirerade helt säkert flera hundra (här hittar ju förf. bara på? "helt säkert")# Som ung gör man som dem man ser upp till
  • Tecken

    Jag tycker att de argument du stolpat upp, är för långa. Jag skulle skriva det såhär:

    T: Kändisbrudar, sluta banta!

    Och tänk på att ta argumenten rakt av, ur texten.

    Ditt tredje argument ser snarare ut som som en relevansinvändning, än ett argument eller premiss.

    Alla argument ska på något sätt stödja tesen (de kallas pro-argument/P) eller gå emot tesen (så kallade contra-argument/C). Dessa kan även stödjas av premisser (skrivs som fi eller m grekiska teckent för fi). Ett argument kan också ha stödargument (t ex P1P1 eller P1C1). Och ett argument kan också gå emot ett annat argument; t ex C1C1 eller C1P1. Det är lite invecklat, men Björnsson beskriver det hela bra i sin bok.

    Jag minns aldrig att jag behövde göra en argumentationsanalys på gymnasiet - utan jag har bara gjort det när jag pluggat på högskolan.

  • babylove07

    Tack för era svar!
    Jag är också lite förvånad äver att läraren väljer att ställa så höga krav på en komvux-utbildning, men det är inte mycket att göra åt.
    Jag ska skissa på en ny lösning, tack för er input, det hjälpte. Återkommer om jag inte löser ut det

  • babylove07

    Nääää *sliter mitt hår och gråter nästan* Jag blir så himla FRUSTRERAD! Dumma uppgift som måste vara klar ikväll också! *morr* Vill ni läsa och se om jag kommit nåt längre, om det är ens i närheten av på rätt spår? Känns som jag bara ordbajsar massa, inte som jag fattat skillnaden mellan argument och stöd på allvar.
    Alltså, är det bara jag, eller är det här jävligt svårt?! (Jag önskar jag hade haft tid att införskaffa den boken du nämnde Tecken, men dessvärre måste uppgiften alltså bli klar under kvällen, tidsschemat är _något_ pressat tyvärr).

    TACK än en gång för hjälp, det är jättesnällt!

    Ok, här är vad jag skrivit hittils:

    Tes: Kändisbrudar, sluta banta offentligt!

    Argument A: Som ung gör man som dem man ser upp till
    Stöd 1: Katrin Schulmans bloggbantning inspirerade (artikelförfattarens normalviktiga granne att banta).
    Stöd 2: Charlotte Perrellis tokbantning inför schlagern fick helt säkert hundra tonårsbrudar att göra samma sak.
    Invänder här mot relevansen av Stöd 2 då artikelförfattaren skriver ?helt säkert? och inte backar upp med fakta

    Argument B: Problemet är så stort att man i Frankrike måste lagstifta
    Stöd: Om ni kändisbrudar kunde sluta vikthetsa offentligt och i stället delade med er av karriärtips kanske inga lagändringar och förbud behövs.

  • Tecken

    TS, med tanke på att det "bara" är en komvuxuppgift i SvB, så tycker jag att du har skrivit väldigt bra - du är helt klart på rätt spår

    Jag har läst en hel del retorik, och jag tycker fortfarande att det kan vara svårt att veta vad som är argument och vad som är en premiss! Men i Björnssons bok finns det väldigt många bra övningsuppgifter *reklam*

  • babylove07

    Åh, goding!! Tack!!

    Då ska jag bara rulla in det i lite löpande text (har kollat igen, och det står verkligen så i instruktionen) och sen leverera till läraren så får vi se vad han säger. Han är en mästare på att ge luddiga instruktioner och sen säga "Nej, men det var inte _så där_ jag menade." Säg från början vad du vill ha istället mänska!!

    Stort tack för hjälpen här, det var verkligen en life-saver!!
    Skönt att höra att det faktiskt ÄR svårt, att det inte är jag som är sen i huvudet

    Och Tecken, jag ska se till att läsa den där boken, ska kolla om den finns på mitt lokala bibliotek kanske

    Ha det gott!!!

  • MaijaO

    Jätte bra!


    babylove07 skrev 2008-04-23 18:20:50 följande:
    Nääää *sliter mitt hår och gråter nästan* Jag blir så himla FRUSTRERAD! Dumma uppgift som måste vara klar ikväll också! *morr* Vill ni läsa och se om jag kommit nåt längre, om det är ens i närheten av på rätt spår? Känns som jag bara ordbajsar massa, inte som jag fattat skillnaden mellan argument och stöd på allvar. Alltså, är det bara jag, eller är det här jävligt svårt?! (Jag önskar jag hade haft tid att införskaffa den boken du nämnde Tecken, men dessvärre måste uppgiften alltså bli klar under kvällen, tidsschemat är _något_ pressat tyvärr).TACK än en gång för hjälp, det är jättesnällt!Ok, här är vad jag skrivit hittils:Tes: Kändisbrudar, sluta banta offentligt!Argument A: Som ung gör man som dem man ser upp till Stöd 1: Katrin Schulmans bloggbantning inspirerade (artikelförfattarens normalviktiga granne att banta).Stöd 2: Charlotte Perrellis tokbantning inför schlagern fick helt säkert hundra tonårsbrudar att göra samma sak. Invänder här mot relevansen av Stöd 2 då artikelförfattaren skriver ?helt säkert? och inte backar upp med faktaArgument B: Problemet är så stort att man i Frankrike måste lagstiftaStöd: Om ni kändisbrudar kunde sluta vikthetsa offentligt och i stället delade med er av karriärtips kanske inga lagändringar och förbud behövs.
Svar på tråden Snälla hjälp mig med argumentationsanalys? Jag hoppar snart ut genom fönstret i frustration!