Inlägg från: Tecken |Visa alla inlägg
  • Tecken

Snälla hjälp mig med argumentationsanalys? Jag hoppar snart ut genom fönstret i frustration!

Jag vet inte om jag någonsin sett en argumentationsanalys i löpande text. Nu vet jag ju inte vilket ämne du läser, men när jag läste retorik, så hade jag stor hjälp av boken "Argumentationsanalys" av Gunnar Björnsson.

Jag hjälper gärna till, men jag har ingen lust att göra hela din skoluppgift. Har du problem med stöd/premisser? Ibland tycker jag att det kan vara svårt att veta om man ska stolpa upp något som t ex P1P1 eller fiP1.

• Tecken

Jag tycker att de argument du stolpat upp, är för långa. Jag skulle skriva det såhär:

T: Kändisbrudar, sluta banta!

Och tänk på att ta argumenten rakt av, ur texten.

Ditt tredje argument ser snarare ut som som en relevansinvändning, än ett argument eller premiss.

Alla argument ska på något sätt stödja tesen (de kallas pro-argument/P) eller gå emot tesen (så kallade contra-argument/C). Dessa kan även stödjas av premisser (skrivs som fi eller m grekiska teckent för fi). Ett argument kan också ha stödargument (t ex P1P1 eller P1C1). Och ett argument kan också gå emot ett annat argument; t ex C1C1 eller C1P1. Det är lite invecklat, men Björnsson beskriver det hela bra i sin bok.

Jag minns aldrig att jag behövde göra en argumentationsanalys på gymnasiet - utan jag har bara gjort det när jag pluggat på högskolan.

• Tecken

TS, med tanke på att det "bara" är en komvuxuppgift i SvB, så tycker jag att du har skrivit väldigt bra - du är helt klart på rätt spår

Jag har läst en hel del retorik, och jag tycker fortfarande att det kan vara svårt att veta vad som är argument och vad som är en premiss! Men i Björnssons bok finns det väldigt många bra övningsuppgifter *reklam*

Svar på tråden Snälla hjälp mig med argumentationsanalys? Jag hoppar snart ut genom fönstret i frustration!