• MUM2B

Att gjuta en bänk i betong

Eftersom jag inte får till att söka efter tidligare inlägg på emnet, återstår att fråga själv!!
    Altså: någon som har gjutit en(ute)bänk i betong och vill ge tips om hur man gör? Eller helt enkelt kan länka en beskivning till mig.. Ingen profs på betong, har bara gjutit fågelbad o så, men tänkte ge mig i kast med detta då min trägård skriker efter en bänk i betong!!!
    Tacksam för svar..

• Svar på tråden Att gjuta en bänk i betong
  • Manny1980

Jag läste i min trädgårdsbok att man kunde ta lekablock och bygga upp själva bänken med och sen putsa den med det material du vill ha.
    Tar man betong blandat med torv får man en lite mer stenigt utseende efter en tid..

• mrseriksson

Hej

Vi ska göra ramar till rabatterna av lecablock och putsa med lättbetong...billigare än alla andra sten ramar och murar man kan göra.....

• Älskarminabarn

Jag såg inte heller Ernst, men man måste använda armering till saker som är större än ett fågelbad.
    Jag brukar gjuta saker som går i vinkel och då lägger jag även in extra armering i vinklen.

• Serafine

På en bänk måste man framför allt armera undersida sittyta, men jag gissar att den inte är mycket tjockare än 10 cm och då lägger man ju armeringen i mitten. Man ska helst ha 5 cm betong utanför armeringen. Tänk också på att om man låter hörnen vara spettsiga så är det väldigt lätt att råka knacka av det hörnet. Därför brukar man lägga en trekantslist i formen så att hörn och kanter blir fasade.

Har fler tips, men vill inte tråka ut dig om du redan har koll på läget

• tobo

När de gjöt bordet på äntligen hemma änvände de bruk som innehöll glasfiber, på så sätt behövdes ingen armering.

Svar på tråden Att gjuta en bänk i betong