Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"
Jag födde första barnet med snitt och mitt andra vaginalt.
Snittet var jobbigt, jag hade ont i operatonssåret, jag kunde inte hosta så jag blev väldigt slemmig i lungorna och medtagen. jag fick urinvägsinfektion av katetern. Jag hade dessutom ont i flera veckor och det var jobbigt när jag rörde mig. Sammandragningarna var nästintill outhärdliga för de gjorde så ont. jag har fortfarande ingen känsel i och runt ärret fast det gått 4,5 år.
Den vaginala förlossningen gjorde visserligen ont, men det är en övergående smärta. jag hade ont i ungefär fem dagar av stygnen, men kan inte ens jämföras med smärtan i op-ärret. jag var otroligt mycket med pigg, jag gick till och med till BB 2 timmar efter förlossningen. Dessutom är det den häftigaste upplevelse jag någonsin haft. Jag var så rädd innan att jag övervägde snitt, men jag är så slad för att jag inte valde det. Det var som en våg av smärta och avslappning, toppen var smärta och dalen var avslappning. Smärtan var jobbig, men jag använde mig av andning och lustgas. det var perfekt. Dessutom fokuserade jag inte på smärtan utan på bäbisen som skulle komma ut, jag tänkte mer öppna och ut. Det låter väldigt flummigt märker jag men det funkade för mig.
När vi får nästa barn så ska jag definitivt föda vaginalt och jag kan inte råda någon till snitt om de inte måste. Snittet var MYCKET tuffare och det tog längre tid att komma igen!
Lycka till!