• SophieJ

Snabb viktminskning

Jag måste gå ner snabbt i vikt. Ska på studentbal och måste förlora några kilo innan. Någon som har tips på snabb viktminskning?? Så fort det är över ska jag börja äta som vanligt, det är bara just nu jag måste tappa några kilo.

• Svar på tråden Snabb viktminskning
  • teek taak

Birgitta2

Alla är inte stöpta i din form så frågan handlar knappast om dig. De flesta går upp efter de hårdbantat om de inte ser till att minska på kolhydraterna eller att fortsätta svälta sig. Mina info är vetenskapligbelagda att ju mer kolhydrater desstu mer insulinutsöndring. Och ju mer insulinutsöndring desstu mer fett lagras i kroppen. Det är insulinets uppgift.

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-17 21:29:01 följande:

Birgitta2Alla är inte stöpta i din form så frågan handlar knappast om dig. De flesta går upp efter de hårdbantat om de inte ser till att minska på kolhydraterna eller att fortsätta svälta sig. Mina info är vetenskapligbelagda att ju mer kolhydrater desstu mer insulinutsöndring. Och ju mer insulinutsöndring desstu mer fett lagras i kroppen. Det är insulinets uppgift.
    Alla går upp efter bantning. Det är det som är problemet. Kroppen ställer in sig för svält och när man börjar äta igen så fortsätter den med den inställningen och stoppar undan för framtiden. Det är därför man aldrig nånsin skall banta, utan utesluta onyttigheter.

Många många som har många extrakilon äter bullar och kakor, godis och läsk, pizza och hamburgare regelbundet. Och det är där faran ligger. Därför skrev jag som jag gjorde ovan. Uteslut allt sånt, och ät i övrigt som vanligt, så går man ner. Det är matematik på inte alltför hög nivå.

Därför skulle jag varna TS från att BANTA, utan att äta vanlig mat, aldrig ta om, och slopa onyttigheter där det finns socker och vetemjöl. Jag tror nämligen inte att om man slopar kolhydrater och fortsätter äta skräp, så går man ner i vikt. Det handlar om lite kostomläggning.

Men visst... vill man hårdbanta kan man börja med två veckors ren fasta, enbart äta flytande föda (fråga läkare först) och sen smyga in den vanliga kosten. Men risken finns alltid att så fort man börjar med sitt normala ätbeteende så är det kört.
  • teek taak

"Alla går upp efter bantning."

Alla gör inte det. Visst går alla upp cirka 2kg efter man avslutat en diet men det handlar inte om fett utan om vätska. Hittar man en balans att inte äta insulinutsöndrarmat kommer man att behålla sin vikt. Inte genom att fortsätta äta kolhydrater som potatis, ris och pasta.

"Många många som har många extrakilon äter bullar och kakor, godis och läsk, pizza och hamburgare regelbundet. Och det är där faran ligger."

Tja potatis, ris och pasta har samma påverkan- tvingar kroppen att utsöndra insulin. Jag ser ingen skillnad mellan godis och potatis. Båda höjer blodsockret.

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:26:19 följande:

"Tja potatis, ris och pasta har samma påverkan- tvingar kroppen att utsöndra insulin. Jag ser ingen skillnad mellan godis och potatis. Båda höjer blodsockret.
    Jösses. Du menar alltså att om jag äter 5 hg potatis så är det lika illa som 5 hg godis? Ursäkta, men du är bara inte sann!
  • teek taak
    Birgitta2 skrev 2008-04-18 09:28:33 följande:
    teek taak skrev 2008-04-18 09:26:19 följande:
    Jösses. Du menar alltså att om jag äter 5 hg potatis så är det lika illa som 5 hg godis? Ursäkta, men du är bara inte sann!
    Du behöver inte stoppa i dig så många kg, det räcker men en liten potatis för att tvinga kroppen utsöndra insulin precis som godis gör. Nej jag är inte sann kanske men det är ett faktum
  • Birgitta2

Snabba och långsamma
    Kroppen tar upp kolhydrater olika snabbt beroende på hur de är uppbyggda kemiskt. Man brukar tala om snabba och långsamma kolhydrater.

Långsamma kolhydrater är bäst för kroppen. De håller blodsockret på en jämn nivå och det minskar godissug och hungerattacker. Långsamma kolhydrater finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.

Snabba kolhydrater är lite sämre. De påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant.

Ett lågt blodsocker gör dig trött, hängig och inte sällan godissugen. Snabba kolhydrater finns i allt som innehåller mycket socker, till exempel godis, läsk, saft, kakor, bullar, kex och vitt bröd.

Ovanstående är hämtat från www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article335075.ab
    och detta är exakt det jag sa i mina inlägg!

• Birgitta2

teek taak skrev 2008-04-18 09:33:22 följande:

Du behöver inte stoppa i dig så många kg, det räcker men en liten potatis för att tvinga kroppen utsöndra insulin precis som godis gör. Nej jag är inte sann kanske men det är ett faktum
    Läs länken och tänk på att komma med fakta nästa gång!
  • teek taak
    Birgitta2 skrev 2008-04-18 09:34:46 följande:
    Snabba och långsammaKroppen tar upp kolhydrater olika snabbt beroende på hur de är uppbyggda kemiskt. Man brukar tala om snabba och långsamma kolhydrater.Långsamma kolhydrater är bäst för kroppen. De håller blodsockret på en jämn nivå och det minskar godissug och hungerattacker. Långsamma kolhydrater finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.Snabba kolhydrater är lite sämre. De påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant.Ett lågt blodsocker gör dig trött, hängig och inte sällan godissugen. Snabba kolhydrater finns i allt som innehåller mycket socker, till exempel godis, läsk, saft, kakor, bullar, kex och vitt bröd.Ovanstående är hämtat från www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/art...och detta är exakt det jag sa i mina inlägg!
    Ris, pasta och potatis är snabba kolhydrater
  • teek taak
    Birgitta2 skrev 2008-04-18 09:35:43 följande:
    teek taak skrev 2008-04-18 09:33:22 följande:
    Läs länken och tänk på att komma med fakta nästa gång!
    Utan att läsa din länk så är det ett faktum att stärkelse är snabba kolhydrater.
  • teek taak

Det finns en del som är insulinresistenta som inte klarar av en msk grädde för att ge upphov till att kroppen utsöndrar insulin ju.

Svar på tråden Snabb viktminskning