• isisisis

Betalning för behandling utomlands av arbetsgivare

Vet någon som kanske har gjort det ,hur man går tillväga?
    Ber man att få en faktura?
    Går det att få en faktura från klinikerna tro?
    Kan den betalas i Sverige?
    Eller hur går man tillväga?

Någon som vet?

• Svar på tråden Betalning för behandling utomlands av arbetsgivare
  • Squirl

isisis: du är väl egen företagare om jag minns rätt? I så fall tar du väl bara upp det i bokföringen som hälsovård? Ett europeiskt kvitto borde väl fungera som underlag.
    Har du ingen bra revisor att fråga?

• Squirl

isisis: du är väl egen företagare om jag minns rätt? I så fall tar du väl bara upp det i bokföringen som hälsovård? Ett europeiskt kvitto borde väl fungera som underlag.
    Har du ingen bra revisor att fråga?

• isisisis

Nä.Jag är anställd.Men jag sköter mig själv.
    Är ett litet familjeföretag.
    Jag har inte hand om ekonomin.
    Som tur är

Men om jag betalar i förskott så tar jag ju de redan skattade pengarna?

Vitsen är ju att arbetsgivaren betalar och så gör han bruttoavdrag på min lön sen....

Tänker jag tokigt?

Är verkligen inte bra på matematiskt tänkande!

• hymafr

Borde gå att arbetsgivaren betalar dig för de utlägg du haft. Dvs du har ett kvitto på utläggen (eller faktura).
    Sedan drar arbetsgivaren av på din lön vid nästa lönetillfälle.

Alltså kontantersättning ungefär som om du har ett taxikvitto som arbetsgivaren ska betala.

Sedan vet jag inte om löneavdraget måste ske så snart som möjligt, eller om man kan dela upp det på flera månader.

Jag är själv i samma situation och det kan vara lite känsligt att tala med revisorn om det. Mycket enklare om man redan är gravid. Vill liksom inte att revisorn ska vara med på min "resa" fram till (förhoppningsvis) barn.

• isisisis

Jaha.Du tror det går bra att göra så?
    Det vore ju definitivt enklast förstås.
    Tack.

Ja,vi har revisor också.Jag kollade att det stämde med uppgifterna och så först.

Får väl snacka med chefen en gång till sen innan det är dags.

• makima
    isisisis skrev 2008-04-08 17:22:49 följande:
    Vet någon som kanske har gjort det ,hur man går tillväga?Ber man att få en faktura?Går det att få en faktura från klinikerna tro?Kan den betalas i Sverige?Eller hur går man tillväga?Någon som vet?
    Kan man verkligen göra så?
  • isisisis
    makima skrev 2008-04-09 13:43:55 följande:
    Kan man verkligen göra så?
    Ja.Det är godkänt av skatteverket.
    Jag har frågat vår revisor.
  • makima
    isisisis skrev 2008-04-09 14:18:31 följande:
    Ja.Det är godkänt av skatteverket.Jag har frågat vår revisor.
    Får nog ta papperspåse över huvudet för jag fattar inte

Hur kan arbetsgivaren stå för detta med ÄD?
  • Solis65

Isisisis:

Ingen skillnad om det är en utländs räkning och det borde funka aldeles utmärkt att du gör ett utlägg som du sedan redovisar.

makima: Man gör ett så kallat bruttolöneavdrag. Det innebär att arbetsgivaren betalar och drar av beloppet före skatt för dig. Arbetsgivaren slipper betala arbetsgivaravgit på detta belopp då och du får lägre skatt på, det är den som är vinsten med det hela. Hoppas du förstod något

*** Hoppas och längtar ***
  • makima
    Solis65 skrev 2008-04-09 15:22:17 följande:
    Isisisis:
    Ingen skillnad om det är en utländs räkning och det borde funka aldeles utmärkt att du gör ett utlägg som du sedan redovisar.
    makima: Man gör ett så kallat bruttolöneavdrag. Det innebär att arbetsgivaren betalar och drar av beloppet före skatt för dig. Arbetsgivaren slipper betala arbetsgivaravgit på detta belopp då och du får lägre skatt på, det är den som är vinsten med det hela. Hoppas du förstod något
    Aha,är det så! Tack för att du gjorde min värld klarare
  • Bling1975

Överlag är det bäst om det står företagets namn och adress på kvittot/fakturan för det är det lag på om inköpet är för över 500:-. Men det kan du säkert be din klinik att skriva dit.

Lycka till!

Svar på tråden Betalning för behandling utomlands av arbetsgivare