• MammaMu76

Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!

Nennis1 skrev 2008-04-07 09:10:51 följande:
    Jag har 27 dagar kvar till bf och trots samtal med Aurora så har jag panikartade känslor ganska ofta nu. Ska tillbaka för ett samtal till den 22 april, men det kändes inte som om att det hjälper speciellt. Jag vill ha ut bebisen men inte föda fram henne eller skära ut henne =( Hjälp... det är snart dags och det är verkligen oundvikligt!
    för mig är det tvärtom, har ca 10v kvar o är lugn som en filbunke. Det enda orosmolnet är storleken på bebisen, för magen är mycket större än när jag väntade Erik, hoppas på ett tillväxtUL i fall det fortsätter.
    Världens goaste Erik ska bli storebror bf 17/6
  • MammaMu76
    Nennis1 skrev 2008-04-07 09:10:51 följande:
    Jag har 27 dagar kvar till bf och trots samtal med Aurora så har jag panikartade känslor ganska ofta nu. Ska tillbaka för ett samtal till den 22 april, men det kändes inte som om att det hjälper speciellt. Jag vill ha ut bebisen men inte föda fram henne eller skära ut henne =( Hjälp... det är snart dags och det är verkligen oundvikligt!
    Vilka är det du träffar på aurora? För mig hjälpte det jätte mycket med kuratorsamtal. Hoppas verkligen att du kommer över din panik.
  • MammaMu76
    Guido skrev 2008-04-07 19:14:02 följande:
    Grattis till alla som det gått bra för! Är ju skönt att höra.Har precis fått kallelse till första Aurorasamtalet, är nu i v.25 så det känns som det är dags att börja bearbeta....Vet egentligen inte om jag vill bearbeta den förra förlossningen utan snarare prata om nästa. Bara jag tänker på att prata om den första så gör det så ont i själen.Blev tom uppringd nu i eftermiddag av en kurator som undrade om jag kanske skulle behöva även stödsamtal men jag vet inte....Ja - tänk om man kunde liksom hoppa över det här ¨lilla¨ momentet förlossning?
    hurator samtalen har hjälpt mig massor. Bara att sätta ord på sin rädsla gör underverk!!! Prova det!! Jag har aldrig varit hos kurator innan och var väldigt "anti" men har träffat kuratorn 3ggr o ska dit en gång till.
  • MammaMu76
    Nennis1 skrev 2008-04-10 09:07:33 följande:
    Ja min bm är guld värd... vet inte hur många gånger jag har ringt henne egentligen, massor. Ska prata med henne om kurator och ev medicinering imorgon på mitt besök.Min man frågade mig igår kväll om jag trodde att det kanske var på gång... Har mycket sammandragningar/förvärkar just nu och det gör ont på ett annat sätt nu. Panik! Men jag tror att det är ett tag kvar, är ju trots allt 24 dagar kvar till bm.Nu ska jag gå och lägga mig i sängen... orkar inte sitta uppe längre stunder nu mera =(Återkommer lite senare... som alltid =)
    Kramar till dig!!! Hoppas du får den hjälp du behöver!!
  • MammaMu76
    Vroooooom skrev 2008-04-12 13:22:21 följande:
    Hur tidigt har ni fått komma på samtal?Jag är i vecka 15 och tog upp min rädsla med min BM i torsdags. Hon sa att hon inte kunde skicka remissen förrän efter vecka 20.Jag är redan helt panikslagen inför förlossningen. Jag är jätterädd för att behöva föda vaginalt och jag är rätt rädd för kejsarsnitt också, speciellt efter att ha läst en del trådar här på FL.
    >Jag sa ttill min bm redan vid inskrivningen hon bokade direkt tid för läkarträff som vi var på runt v14, sen har det rullat på. För mig har dock kurator samtalen varit mest givande. Tycker det låter konstigt att du måste vänta till v20, men det verkar skilja sig mycket mellan olika landsting..
  • MammaMu76

Nennis1; känner med dig. Otroligt dåligt att du inte fått mer stöd. För mig är inte igångsättning el kejsarsnitt några alternativ. Igångsättning vill jag inte pga att jag vill föda när kroppen är redo. Har fått för mig att det går bättre då. Fick värkstimulerande dropp förra gången o tror att dte är en av anledningarna till att jag sprack så mycket. Men ventilera detta med aurorbm nästa gång, kanske passar dig bäst? Lycka till kram

• MammaMu76
    Guido skrev 2008-04-15 19:25:01 följande:
    Har också funderat över igångsättning - fast jag vet inte...håller med pyttis Dandilion - ring igen och be att få komma eller till en kurator kanske? Så ska du inte ha det.Förresten - ska vi ha ngn BF-lista? Jag vet inte längre hur länge/kort alla har kvar....Eller det kanske finns en lista?Kram
    tror inte det finns någon lista, men det vore kul att kunna ha lite koll...
  • MammaMu76

Nennis1 - BF 3 maj
    mammamu76 - Bf 17 Juni

• MammaMu76
    Heleneced skrev 2008-04-27 17:52:57 följande:
    Nån som börjat fundera på förlossningsbrev? Vad ska ni ha med? Jag ska på mitt andra besök hos Aurora om nån vecka och ill inte missa något Nennis 1 - inget nytt? LYCKA TILL! Hoppas att allt går alldeles fantastiskt.
    jag har oxå börjat spåna på brev.. Ska fila på det lite till sen ska jag ta med det till kuratorn så vi kan prata om det tillsammans.  Har det i den bärbara datorn, men kan lägga in det vartefter så kan vi hjälpa varandra...
  • MammaMu76
    Nennis1 skrev 2008-05-14 16:56:43 följande:
    Den 3 maj kom hon ut lilla Tilde, på bf =)Om det är någon som vill veta hur det gick så har jag skrivit lite kortfattat på min presentation. Fråga gärna om det är något som ni vill veta, jag svarar i mån av tid =DLycka till allihop!!!
    Grattis till tjejen, trist att förlossningen inte riktigt blev som du tänkt... Men du KLARADE DET!! Längtar efter att få mitt avklarat....
  • MammaMu76
    Gladhannapanna skrev 2008-06-25 10:23:26 följande:
    HUr har det gått för er som har fött barn på sista tiden?En månad sedan senaste inlägget...
    Jag har gått 8dagar över tiden, o börjar ställa in mig på igångsättning den 5Juli Känner att jag sakta börjar tappa fokus o skärpa. Jag som var sååå laddad!! Men får väl börja m med avslappnings cd o mentalträning igen...
  • MammaMu76
    Guido skrev 2008-06-25 12:27:12 följande:
    har inte fött ännu - har dryga 4 veckor kvar. men har varit på aurora och på förlossningen på besök. Känns helt ok nu med den planeringen som står i min journal. tydligen ska man också säga att man är samtalspatient när man ringer in om det är dags för då kan de direkt se vad som är viktigt i mitt fall.mammamu - hoppas det går vägen för dig, kanske bra med igångsättning så det blir mer planerat? håller tummarna!
    nej, jag fasar igångsättning!!! Tror att det är en av anledningarna till att jag sprack så mycket förra gången. Jag vill helst att allt ska vara så naturligt som möjligt....
  • MammaMu76
    Guido skrev 2008-06-26 09:12:18 följande:
    Det kan jag verkligen förstå! Sorry att jag missade din historia med det...jaha då får du jobba på alla möjliga knep då, som sagt håller tummarna för dig - mycket!Tack för hälsning Pyttis! Lugn är väl lite mycket sagt men iaf inte panikslagen ;)Läste precis igår hela den anteckningen som aurora-bm skrivit om vårt samtal och blev så otroligt rörd - hon hade skrivit så fint och beskrev precis så som det kändes för mig förra gången. Tänk vad det finns fina människor överallt och tur att jag fick träffa en av dem! Att bli bemött är nog faktiskt det viktigaste - iaf för mig.
    så upplever jag det oxå! Just det att de har tagit mig o min rädsla på allvar gör att den känns lättare att bära. Sjukt eller??
  • MammaMu76
    D 1980 skrev 2008-06-27 11:26:21 följande:
    Inför samtalen med psykologen och bm är jag mest rädd att de ska ifrågasätta varför man överhuvudtaget blev gravid om man är så extremt rädd Jag förstår att de kanske inte frågar det rakt ut men det känns som att många tänker så...
    den reaktion behöver du inte vara rädd för. De är så vana vid förlossningsrädda och det är vanligare än man tror. Jag upplever att alla inom sjukvården jag mött har tagit min rädsla på största allvar! Hoppas du får uppleva samma fina bemötande!! Kram
  • MammaMu76

hej allesammans
    den 2/7 kl.15.27 föddes en alldeles underbar Olle! 4625g o 54cm, så det var mycket bebis! Förlossning blev en underbar dröm! Var inne på UL kl 9, fick sen träffa en läkare, allt såg bra ut o jag var öppen 3cm! Fick själv välja om jag ville att de skulle ta hål på hinnerna el ej. Det ville jag, så kl 10.25 tog de hål på hionnorna, efter en timme satte de värkstimulerande dropp. Med hjälp av en underbar bm, andning, min underbara man o lustgas föddes sedan Olle kl15.27. Lite av de gamla stygnen gick upp så sydd blev jag men inte så mycket som förra gången. Efter 30 min stod jag i duschen! Har mått toppen sedan dess! Så pigg o så mycket energi, vilken kick!!
    Måste bara konstatera att en förlossning kan vara alldeles underbar, med rätt stöttning o hjälp! Jag är så tacksam över aurorasamtal, vattengympan o andningsövningarna. O vore det inte för den 9månader långa graviditeten skulle jag kunna tänka mig en till förlossning! (en riktig förlossnings berättelse kommer senare..)

• MammaMu76
    Guido skrev 2008-07-05 08:21:37 följande:
    Åh vad roligt MammaMu! GRATTIS - både till sonen och din förlossning. vad härligt att höra det där med rätt stöd och hjälp - hoppas på liknande för egen del.
    Ja, jag är verkligen tacksam mot den underbara personalen på förlossningen, bm som var med när det startade skulle slutat kl14 men hon stannade tills sonen var född kl15.27 så hon hjälpte mig med andningen hela vägen medan den nya bm tog hand om förlossningen. Det gjorde att jag kände mig så trygg, hör fortfarande hennes röst -andas, långa djupa andetag, andas......
Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!