• Nennis1

Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!

Jag har 27 dagar kvar till bf och trots samtal med Aurora så har jag panikartade känslor ganska ofta nu. Ska tillbaka för ett samtal till den 22 april, men det kändes inte som om att det hjälper speciellt. Jag vill ha ut bebisen men inte föda fram henne eller skära ut henne =( Hjälp... det är snart dags och det är verkligen oundvikligt!

• Nennis1

Jag har bara träffat en barnmorska, ska träffa samma nästa gång. Kuratorsamtal har jag inte ens hört talas om att man kunde få. Har precis börjat läsa boken Att föda... min bm rekommenderade den... Men hittills så står det ju bara om att det gör ont och så är det bara.

Tack alla för ert stöd i alla fall... vi får väl se hur det går *håller tummar och tår*

• Nennis1

Jag fick en riktig gråtattack idag... en sån där som aldrig vill sluta och till slut kunde jag inte andas ordentligt. Ringde min man som fick gå ifrån lunchen på jobbet för att kunna lugna ner mig.

Har en tid till bm på fredag, har pratat med henne idag i telefon också. Hon sa att hon nog skulle ringa till Aurora igen när jag varit där för hon tyckte nog inte att jag lät speciellt stabil.

Det skulle vara enklare om man visste när bebisen skulle komma ut. Eller hur? Då behöver man ju inte gå och oroa sig så mycket innan. När? Var? Hur? Då skulle man veta.

Jag har grym foglossning just nu också och det gör inte saker bättre direkt... Usch! Nu sitter jag framför datorn och har fått världens handsvett bara för att jag tänker på det igen...

=( Jag är så rädd...

• Nennis1

Ja min bm är guld värd... vet inte hur många gånger jag har ringt henne egentligen, massor. Ska prata med henne om kurator och ev medicinering imorgon på mitt besök.

Min man frågade mig igår kväll om jag trodde att det kanske var på gång... Har mycket sammandragningar/förvärkar just nu och det gör ont på ett annat sätt nu. Panik! Men jag tror att det är ett tag kvar, är ju trots allt 24 dagar kvar till bm.

Nu ska jag gå och lägga mig i sängen... orkar inte sitta uppe längre stunder nu mera =(

Återkommer lite senare... som alltid =)

• Nennis1

Såklart, här är alla rädda välkomna! =)

Snart bär det av till bm, har en tid om 30 minuter... Sista gången på vågen innan förlossningen, inte speciellt skoj =(

Vi ska prata om Aurora samtalet också... Håller på att läsa boken "Att föda", någon annan som blivit rekommenderad att läsa den? Det enda som fastnar är att det står överallt att det gör ont och det går inte att undvika. Men vad f-n det är ju det jag är rädd för... Nåja det kommer väl säkerligen någon annan nytta av att läsa boken??!!

Ha en bra dag allihop...

Leesa skrev 2008-04-11 12:27:03 följande:
    Hej! -kikar in- Detta verkar vara tråden jag letat efter! Får jag joina?
  • Nennis1

Mitt första Aurorasamtal fick jag vänta länge på. Remissen skickades in först efter vecka 20 och jag fick tid för två veckor sedan, nu är jag i vecka 37+1... Har en ny tid den 22 april, men min bm ringde redan under mitt besök i fredags och ville att Aurora bm skulle ringa upp mig för en ny lite mer akut tid.

Tycker att det är konstigt att behöva vänta så länge för en tid egentligen, jag hade behövt gå på många fler samtal än vad som nu kommer att hinnas med. Det är så mycket som jag har skjutit ifrån mig och inte tänkt på som nu kommer upp till ytan, vare sig jag vill eller inte.

Min bm frågade mig om jag ville snittas istället, men det vill jag inte. Man har ju sett hur det går till nu i alla förlossningsprogram på tv =( Dom drar och sliter... Nej tack det klarar jag mig utan. Sen vill jag ju inte att bebisen och pappan ska springa iväg medans jag blir sydd.

20 dagar kvar idag. Panik. Sakta men säkert närmar sig dagen D, också det vare sig jag vill eller inte. Hjälp!

Funderar på igångsättning. Då får man ett datum och behöver inta gå omkring och oroa sig massor innan. Jag får ju panikgråtattackar med jämna mellanrum (dagligen), sover nästan ingenting och när jag väl har lyckats somna så vaknar jag av att jag gråter för att jag drömmer så mycket hemskt. Vad tror ni, kan igångsättning kanske vara ett starkt alternativ för mig?

Hoppas att alla ni andra mår bra efter helgen som varit! Nu är det dags för sommar och sol tycker jag, är less på frost och snöblandat regn...

BF 3 maj
  • Nennis1

Jag fick också värkstimulerande dropp förra gången... Jag vaggade runt i korridorerna med den där ställningen och mannen var tvungen att hålla i mig hela tiden för att jag inte skulle ramla. Det tog jättelång tid och efter många timmar blev det sugklocka...

Jag vet inte vad jag vill. Förra gången hos bm så sa jag att jag ångrade att jag blivit gravid över huvudtaget och nu har jag dåligt samvete över det också. Jag ångrar ju inte bebisen i sig...

Aurorabm har inte ringt ännu.

Det är jobbigt att gå runt och vara rädd för någonting som man inte kommer ifrån, bebisen kommer att komma ut förr eller senare, på ett aller annat sätt. Och jag har ingen kontroll över någonting känns det som.

Det här med igångsättning har börjat komma nu, innan så har jag ändå velat vänta in förlossningen för att det är ju ändå det bästa. Men nu är jag inte alls säker på vad jag vill.

Massor med kramar till er alla!!!

• Nennis1

Kan du inte byta bm. Att känna förtroende för den man går till är viktigt! Sterilisering är lättast att göra för mannen... Men jag vet inte hur det blir med hans utlösning och sånt efteråt, om det är viktigt för honom.

Bästamorsan skrev 2008-04-14 17:52:48 följande:
    Usch nu har jag först haft PANIK inför förlossningen,sen träffat Aurora BM 3 gånger,börjat känna mej lugn,och nu börjar jag få smått PANIK igen...Och min BM är jättedålig, plus att jag inte ska till henne förens om 3 veckor...Och Aurora är slut...Har INGEN att prata med :,(Jo Er iofs,får ventilera lite här kanske.... =)Iallafall så har jag PANIK steriliseringstankar just nu,som om det skulle hjälpa när jag redan är gravid =)Så tråkigt för jag vill ha jättemånga barn,men 3 får räcka och jag är stort TACKSAM för dem!!!Ska kolla runt om det är enklast på mannen eller kvinnan =)
  • Nennis1

Tack snälla =)

Jag var hos bm igår, men jag tänkte inte på att be om något för att få sova. Kanske ska ringa henne idag om det.

Sebbe Snutt skrev 2008-04-16 08:11:24 följande:
    Svar på #35Nennis: Känner verkligen för dig! Du måste prata med din BM om att du inte kan sova. Du måste vara utvilad inför förlossningen, för den kan (jag säger inte ATT den blir men den kan) bli långdragen. Då behöver du alla krafter. Kanske kan du få några insomningspiller? Ofarligt - jag fick det när jag hade intensiva förvärkar så jag skulle få sova. Tycker absolut att du ska be om igångsättning. Då kan de lägga en tidig bedövning om du vill ha det istället för att behöva vänta på narkosen när de har tid. Vill inte skrämma dig, men jag fick vänta i 3 timmar.... Lycka till och hör gärna av dig, är nyfiken på hur det går för dig!
  • Nennis1

Är det någon som vet när man blir igångsatt om man nu blir beviljad det. Innan bf, på bf eller efter bf? Måste man vara mogen eller kan dom fixa det också på "konstgjord" väg?

Börjar få riktig panik nu igen...

Aurora bm har inte ringt ännu, så nu räknar jag med att få komma på tiden som jag redan har inbokad nästa vecka.

Isabelita: Ingenting du säger till en kurator kommer att låta fel eller konstigt. Man måste ju få ut sina känslor och åsikter någonstans. det är många som är rädda för snitt och vaginal förlossning. Det är klart att dom har hört det tidigare!!!

Dandilion: Tycker också att bm borde tycka om barn, dom har ju valt det yrke dom har av en anledning!

• Nennis1

Min bm ringde precis, hon hade pratat med Aurora bm men hon hade inga lediga tider =( Jag får vänta, men det var jag ju ganska inställd på redan. Suck... allt tar sån tid...

• Nennis1

Det var en stor bebis!

Sebbe Snutt skrev 2008-04-18 12:33:47 följande:
    Många svar på rad:Har löfte från min läkare om igångsättning i v 38 eftersom Sebbe var så stor när han föddes (4742 gr och 57 cm) alternativt snitt i v 38. Det borde alltså gå rent tekniskt, men frågan är om det inte är bättre att vänta tills kroppen är redo, om det är möjligt. Vad vet jag. Det kan ju kännas tryggare med ett datum så man vet att inte FL startar av sig själv och inte blir som man tänkt sig. Det bästa är nog att diskutera med läkaren.
    Jag försöker övertala min att komma ut nu, men hon verkar inte vara speciellt intresserad av det. Typiskt döttrar va, redan nu så lyssnar hon inte! Jag önskar att det var klart allting... Helst igår så att jag slipper gå igenom förlossningen. Vill ha min bebis... NU! Får se vad Aurora bm säger om igångsättning, jag har ju inte så långt kvar så dom kanske vill vänta bara därför. Har tid på tisdag igen... Och då kommer vi att få en guidad tur på förlossningsavdelningen, om jag kommer att höra ett skrik så springer jag därifrån...

Hur är det med alla? Förutom att förlossningen/snittet känns hemskt.
  • Nennis1

Dom borde verkligen anställa fler till Auroramottagningen och liknande. Det är ju vansinnigt att man inte kan få tider snabbare och mer akut...

• Nennis1

Imorgon är det dags för ännu ett Aurora samtal och en guidad visning på förlossningsavd. =( Jag har kommit på mig själv med att återigen skjuta bort alla tankar på förlossningen... Jag gör det undermedvetet för att skydda mig själv, men det slår ju bara ännu hårdare när tankarna vägrar försvinna och nu är det bara 13 dagar kvar till bf. PANIK!!! Ska höra med Aurora bm angående igångsättning imorgon i allafall, får se vad hon tycker.

Ha en bra dag alla!

• Nennis1

Jag började gråta under turen på förlossningsavdelningen... Jättejobbigt! Snart ligger man där. Som tur var så hörde jag ingenting från rummen...

I natt vakande jag med en otrolig magvärk, men det försvann =(

• Nennis1

Heleneced skrev 2008-04-27 17:52:57 följande:

Nån som börjat fundera på förlossningsbrev? Vad ska ni ha med? Jag ska på mitt andra besök hos Aurora om nån vecka och ill inte missa något Nennis 1 - inget nytt? LYCKA TILL! Hoppas att allt går alldeles fantastiskt.
    Inget nytt ännu... Bebisen vägrar att komma ut =( Och jag har gjort allt för att det ska hända något, nu orkar jag inte mer... nu ska jag bara vila och inte göra någonting. Jag vill ha min bebis, helst igår så att jag slipper gå igenom det...
  • Nennis1

Snart är det dags... HJÄLP!!! Var hos bm idag och nu är bebisen fixerad. Bm trodde inte att jag skulle behöva min inbokade tid nästa vecka *hoppas* Jag orkar inte gå omkring och vara orolig längre, nu vill jag bara att det ska vara över så att jag kan njuta av min bebis istället för att känna panik över förlossningen.

Ha en trevlig valborg allihop!!!

• Nennis1

Den 3 maj kom hon ut lilla Tilde, på bf =)

Om det är någon som vill veta hur det gick så har jag skrivit lite kortfattat på min presentation. Fråga gärna om det är något som ni vill veta, jag svarar i mån av tid =D

Lycka till allihop!!!

Svar på tråden Tråd nummer 4 för oss som är rädda både för snitt och vaginala förlossningar!