• catmat

Ryggmärgsbråck-MMC

Hej
    Vi har alltid något på kalendern som vi måste göra. Den 16 April är vi kallade till skolan för att diskutera assistent tid och det kommer att bli diskussioner.

Sänder mina styrke kramar ttill dig. Du kommer att klara April och maj. Man vet inte hur men på nogot sätt så går det

• catmat

Hej
    Angelica Hade en resurs person som var för henne men hjälpte till där det behövdes. Börja prata om det i god tid. Angelica fick egen toa pga urinvägsinfektioner och ett skåp att ha katetrar och binder i.
    Vi hade två personer som kunnde hjälpa Angelica med rik.

Det är bra att ta arbetsterapfften till dagis så han får det han behöver. Angelica fick höj och sänkbart skötbord så hon kunde klätra upp på det själv. Höj och sänkbart tvättställ så hon kunnde tvätt händerna.
    Nu i skolan så har hon också en resurs person

• catmat

Hej
    Nu när hon går i skolan och kan rika själv. Nu påminer endast resursen henne om tiderna. Det är lätt att glömma bort när man leker.

Angelica har fått dörröppnare och ramper till dörren så hon kan ta sig in själv.

• catmat

Hej
    Jag tog kontakt med barnhab . Vi hade ett möte med kommunen. Det blev ett bra möte.
    Robin behöver inte få en assisstent men en extra person i barngruppen kan vara bra. Ett möte är nog bra eftersom nogon måste lära sig att hjälpa till med rik. Sen har nog dagis massor av frågor. Jag tyckte det var bra att barnhab följde med eftersom de hade erfarenhet av möte mellan dagis och barn med rmb.
    För Angelica har det varit bra. Frågor som dagis hade. Vi kan inte ta med henne till Biblioteket, hon kan inte vara med på rörelse och vi kan inte ta med henne till skogen. Det är lite av problemen genom åren på dagis. Mitt svar är då, ni har en extra resurs så att Angelica kan vara med på de aktiviteterna.

• catmat

Hej
    Angelica går nu i tvån. De har en extra resurs i klassen. Ingen av barnen tycker det är konstigt att det finns en vuxen till i klass rummet. Hon hjälper alla barnen. Jag var rädd att hon inte skulle få kompisar men hon är en i gänget.

Hon kan inte hooppa rep men då vevar hon i stället. Hon behöver hjälp med att påminas om att gå på toa, hjälp när de går till skogen, badhuset och biblioteket.

Vi åker till Bräckegård i Göteborg en gång per år. Angelica gör cystomeri.

• catmat

Niwa skrev:Barn komplicerar inte saker så mycket som vi vuxna ofta gör... En resurs kan vara oerhört viktig för att främja barnets självständighet (förutsatt att resursen gör ett bra jobb)!

Håller helt med. Angelica ramlar ibland. De vuxna går fram och vill hjälpa till. Barnen väntar så hon hinner ställa sig upp själv med motiveringen. Behöver hon hjälp så säger hon till.

Lycka till Rafiiki!

• catmat

Hej
    Skönt att höra att Mr och Ct gick bra .

Hoppas ni får en trevlig helg. Det verkar som solen ska vara framme.

• catmat

Hej
    Angelica har klagat på ont i ryggen. hon har varit på sjukgymnasten och nevrologen. De bedömde inte som fjättrad ryggmärg men det var det första jag tänkte när A började få ont i ryggen.

Angelicas pappa är likadan . Jag känner så att man måste kolla upp allt själv.

Var på möte med skolan innför trean. Vi var 8 per med mig och Per.
    Hon får behålla timmarna med assistenten. Hon har svårt med matte och de sa att det ät vanligt att barn med rmb har svårt med matte. Har ni hört det? Speciall pedagogen var chockad att Angelica hittade i skolan, enligt henne så kan barn med rmb inte det.

• catmat

Hej
    Jag känner igen känslan. Den kommer några gånger per år. Men man klarar det. På nogot sätt hittar man kraften till det.
    Angelica blir 9 år i maj.

• catmat

Hej
    Tack för länken. Det var bara matten jag inte visste. Jag fick tidigt höra andra saker de kan ha svårt med.

Att hitta/orentera sig- Det har vi tränat i flera år med Angelica. Jag kunnde säga, i dag hittar inte mamma till affären/dagis vet du var det är .
    I dag har hon inga problem.

Klockan och att förstå tid. Hon kan klockan men hur lång tid 10 min är vet hon inte. Men vi tränar på det.

Plus andra saker vi tränar. Det är alltid något man ska träna.

Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC