• Lilla

Ryggmärgsbråck-MMC

Jag undrar ur många här på FL som har barn med RMB?

Själv har jag tvillingtjejer på snart 4 år. En av dom har RMB.
    Hon RIKas var 3:e timme och måste få klyx varje dag...
    Olea fick en shunt när hon var 3 månader gammal, som bara har krånglat. Har bytt den 3 gånger redan.
    Hon kan gå med ortoser och har även ortoser på natten....

Jag antar att vi är ett antal föräldrar som har liknande erfarenheter, så det skulle vara kul om vi kunde ta stöd av varandra.

Kram Carolina

• Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC
  • Lilla

Klart vi ska hålla kontakten och stötta varandra! Det kan behövas lite stöd och peppning ibland.

Kram Carolina

• Lilla

Vad kul att det är så många som ansluter sig!!! :)

Olea ska operera sina höfer i höst. Är det någon som gjort det?

Kram

• Lilla

Måste bara skriva av mig lite... April och maj kommer att vara helt galna för oss.... Vet inte hur jag ska orka.

Idag är det möte med kommunen ang Oleas avlösartimmar. Kommer att bli mycket bråck där.
    Nästa vecka ska vi träffa på koll hos sjukgymnast för bedömning + läkare.
    Veckan därpå är det neurokonferans med neurolog och neurokirurg....
    I maj ska hon röntga höfterna inför operation i höst.

Och sen ska man trycka in lite besök hos familjerådgivningen oxå.

HJÄÄÄÄÄLP, jag kommer att gå under.
    Nä allvarligt talat så var jag bara skriva av mig lite...

Kram på er alla härliga föräldrar!

• Lilla

Olea har en resurs som bara är för henne. Hon ska finnas där vid behov men är annars med i barngruppen.
    Det känns super med någon som håller ett extra öga på henne.

• Lilla

Rafiiki: Hur gick det på sjukhuset?

Olea ligger hemma med 39 graders feber.... Suck! Dom blir aldrig friska känns det som.

• Lilla

Idag har tjejernas pappa varit med Olea hos sjukgymnasten för tonus och känsel bedömning....
    Jag ringer för att kolla hur det gått, och han bara slänger ur sig att hon har sne rygg och att hon har spastiska fötter. Okej??? Kan vara rätt relevanta saker då en av frågorna som är på tapeten är fjättring.
    Varför känns det som att man måste vara med HELA tiden för att få veta vad som pågår...?

Kram o trevlig helg!

• Lilla

Varför ska det vara så???
    Kan man aldrig koppla av? Jag lever ju som sagt ensam med tjejerna, så att få honom att följa med på något har ju varit ett smärre företag.
    Så när han äntligen ska ta något helt själv så blir det såhär.

Det känns faktiskt som att jag håller på att bli galen...

• Lilla

Jag blev snittad i v 32+0, men det var för att mina tjejer är monoamniotiska tvillingar... Dvs att de låg i samma fostersäck, utan skiljevägg. Men jag hade blivit snittad i v 37 om det inte hade varit så.
    De vill inte riskera att förlossningen sätter igång av sig själv, sa dom till mig.
    Vi fick reda på att hon hade MMC i v 18, så jag tycker att vi hade ganska gott om tid att smälta det.

Rafiiki: Förstår att det måste kännas vidrigt att få reda på att ens lilla har saker som man inte räknat med. Skickar maaaassor med kramar!

Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC