• SeTa

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Jag var 17 när jag fick min son. Och jag var vårdnadshavare för honom utan någon överförmyndare. Har aldrig hört talas om att det ska behövas!

• SeTa
    Bebis skrev 2008-03-22 19:36:40 följande:
    Var pappan över 18?
    Jupp. Men borde man ändå inte hört talas om fenomenet?
  • SeTa
    lollisen skrev 2008-03-22 19:36:30 följande:
    Vårdanden har man väl, det är väl bara att man får en förmyndare som är med som ett riktigt stöd eftersom man inte är myndig, det är väl helt olika begrepp?
    Vad ska den göra då? Vad "använder" man en förmyndare till?
  • SeTa

Men trots att jag var under 18 fick vi skriva på papper där jag godkännde gemensam vårdnad och inte heller då var det prat om att jag faktiskt var omyndig.
    Jag blev faktiskt riktigt förvånad av denna information!

• SeTa

Men Ts fråga är ju klar iaf. Vårnadshavare blir man även om man är omyndig.

• SeTa
    Bebis skrev 2008-03-22 19:54:52 följande:
    gemensam vårdnad ja inte samma sak som förmyndare (som krävs om båda föräldrarna är omyndiga)
    Nej, det vet jag. Men jag hade ju ensam vårdnad från början, och då kan det väl inte hjälpa om pappan är över 18?
  • SeTa
    ludicrous skrev 2008-03-22 20:00:59 följande:
    SeTa , vi fick oxå skriva på papper om gemensam vårdnad, men det var ju faderskapstjoffs..
    Japp. Men då var ju altså min stackars son utan förmyndare ett tag. Tur att jag inte svindlade bort hela hans förmögenhet.
  • SeTa
    Tildavilda skrev 2008-06-03 22:25:48 följande:
    Men barnbidraget då? Skickas det till vårdnadshavare eller förmyndare?
    Det gick in på mitt konto. Fast jag var 17.
    Jag hade inga problem med att öppna konto till Mikael heller.
Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?